Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 8
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 10
§. 9.
I anledning häraf är lätt, at på hvilketdera sättet som hälst, göra en uträkning til en kärra, som endast i anseende til lättandet af tyngdens häfvande i den af Kongl. Academien begärta mon vore förbätrad. Men som jag velat därjämte utröna, huru långt den kan tåla någon förbättring, lärer Kongl. Academien ej obenäget anse, om jag öfverskridit den föreskrefna mon til förbättring, och tagit diametern på hjulet så stor, som til arbets-kärra möjeligt varit, och axelen däremot så smal, som jag trodt den kunna upbära svåra tyngder.
I den afsigt lät jag denna sommar hos Vagnmakaren förfärdiga et par starka Hjul af 10 qvarter 5 2/8 tums diameter, så at de med 3/8 tum tjokt beslag omkring, noga utgöra 11 qvarter i diameter. Axelen gjordes hel och hållen af järn. I yttra ändan C Fig. 3 var dess diameter 1 ½ tum, i roten B 1 13/16 tum, så at differancen var 5/16 tum. Hjulen äro så stälda, at den mot horizonten perpendiculera linien EF Fig. 2 delar trumman midt i tu, därföre blifver ock differancen = 5/32. Smalare ändan af axelen är = 1 ½ = 48/32, men 5/32 + 48/32 = 1 21/32, som är axelens diameters tal, § 6. Om altså hjulens högd = a, axelens diameter lik b, tyngden som lastas därpå = 70 lissp. = c, kraften, som utom friction fordras at röra kärran = x, så är klart, at
a : b :: c : x = = 1 799/1056, eller vid pass 1 4/5 lisspund.
Nu, emedan 40 lisspund på den gamla kärran, (§ 7) fordrade innemot 2 ½ lisspund at brin
gas i rörelse, och 70 på denna böra röras af 1 4/5 lisspund, är klart, at ändamålet ej allenast därigenom är vunnit, utan äfven en större fördel, så länge på friction vid någondera intet afseende hafves.
Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 8
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 10
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: