Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 8.

Vi skynde oss til kärrors förbättrande. Skal någon förbättring vid dem ske, är af föregående klart, at då måste antingen tyngdens häfvande på något sätt lättas, eller frictionen lindras, (ty ingendera kan aldeles häfvas) eller, som än bättre vore, bägge medlen tillika sökas. Annan väg är uti naturen aldeles omöjelig.

Hvad nu det första sättet beträffar, kunna gifna tyngders häfvande lättas på tvänne sätt: nämligen, antingen måste sjelfva stången, hvarmed tyngden skal lyftas, blifva förlängd, eller dess tunga, på hvilken tyngden hänger, förkårtas.

Radius af hjulet är här häf-stångens längre ända, men radius af valsen är dess tunga, gemensama centrum är hypomoclium1; och emedan radius altid förhåller sig til diametern i alla circlar, såsom 1 til 2, så är det lika mycket ehvad man talar, om radier sins imellan, eller diametrar.

Vil man nu, i grund häraf, utan afseende på friction, göra en sådan förbättring på den kärra K. Academien äskat; nämligen at 70 lisspund skola med lika lätthet lyftas, eller dragas, som 40 med de vanliga och den i § 2 beskrefna kärran, så kan det ske, på trenne sätt: antingen så, at stången eller hjulets diameter förlänges, och tungan eller axelens diameter blifver orörd, eller minskas axelens diameter och hjulets blifver lika som förr, ­eller ock minskas den förra något och den senare äfven ökas, fast hvardera i mindre mon, än i de två första fallen.

I första fallet bör hjulets diameter i den nya kärran förhålla sig til diametern i den gamla, som 70 : 40 = 7 : 4. I det andra bör nya kärrans axels diameter förhålla sig til den andras axels diameter, som 40 : 70 = 4 : 7; men det första sättet gör hjulet obäkligt2, och det senare axelen så smal, at den ej förmår uppehålla de ålagda tyngder, därföre måste det tredje sättet utväljas: då tages så stor högd på hjulet, som beqvämligen kan tålas, och såsom denna gifna högden förhåller sig til det obäkliga hjulets högd, som på det första sättet hade fordrats, så bör ock den nya axelens diameter förhålla sig til gamla axelens.

Således är man i stånd, at af en gifven hjulets diameter altid determinera tjockleken eller diametern på axelen, för så svåra tyngder, som åstundas.

Hvad nu det andra sättet beträffar, at förbättra kärror, som sker genom frictions lättande, så är det af Physiken bekant, at alla kroppar icke lika trögt gnidas tilsammans; ty järn mot järn, mot trä, mot tenn, åstadkommer en svår friction; men däremot järn mot koppar, mot mässing, malm3 och bly, en mindre. Det blifver därföre begripeligt, hvad slags ämnen man bör bruka, at gnida tilsamman, då man vil lätta friction i en machin.


  1. hävstångens stödje- eller vridpunkt
  2. otympligt, klumpigt
  3. brons

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: