Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 6
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 8
§. 7.
Sedan vi på detta sättet funnit på hvar och en kärra det tal, som determinerar dess axel, lät oss nu efter lofven1 taga i akt, hvad så väl tyngden, som friction för sin del bidragit, til den uti I Fig. 1 åtgångna kraften, på den vanliga kärran. Och emedan uti den samma AF var jämlik med FB Fig. 2, så blef i följe af det föregående, dess axels diameters determinerade tal = 3 3/16 tum.
Lät då hjulets diameter vara en häf-stång = 2 alnar 4 tum = a; häf-stångens tunga (vectis lingva)2 axelens diameter = 3 3/16 tum = b; lät 40 lisspund, som därmed skola framsläpas = c; den eftersökta kraften, som fordras, at draga kärran fram, om ingen friction vore, det är, den åtgående tyngden, at lyfta häf-stången utur den längre ändan, kallas x, så är
3, men 4 lisspund –
är dess friction, hvaraf likväl blåckets friction tilkommer någon liten del.
Men lastas kärran med 70 lisspund, bör ofvannämde häf-stångs tunga, i sin yttersta ända anses lastad därmed. Lät då 70 lisspund vara = d, men alt annat, som tilförene, så är 4.
Efter observation, åtgick in alles til tyngd och friction 6 lisspund uti I, at röra kärran med 70 lisspund. var altså dess egen naturliga tyngd men 6 lisspund –
= dess friction. Och emedan
= 2 47/104, men
= 4 121/416; är klart, at 4 lisspund –
= 1 57/104, men 6 lisspund –
= 1 295/416, hvilket är i hvardera fallet deras friction, af hvilkas jämförande ses 67/416 friction vara större för 70 lisspund, än för 40.
På samma sätt kan ses, huru märkeligen friction minskats, då kärran blifvit smord, och huru betydande del icke desto mindre däraf återstått, utom dess naturliga tyngd. Äfven så kan alla andra kärrors tyngd lätteligen uplösas; men at, a priori, determinera frictionen, är et tröttsamt företagande. Vår verlds stora snillen Desagulier5, Leibnitz6, Sturmius7, Bulfinger8 och flere hafva arbetat sig trötta därpå: förfarenheten vid lika händelser gifver bästa hjelpredan.
Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 6
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 8
Platser: Altdorf England (Engeland, Ängeland, Ängelland, Ängland) Sverige (Swerige, Swerge, Ruotzi) Tübingen
Personer: Bilfinger (Bülfinger), Georg Bernhard Desaguliers (Desagulier), John Theophilus Leibniz (Leibnitz), Gottfried Wilhelm von Sturm (Sturmius), Johann Christoph Wolff, Christian von
Bibelställen:
Teman: