Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 18
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, bildbilagan Tab. II
§. 19.
Flera inkast, än dessa, vet jag väl göras; men de bry mig intet stort.
Innan jag lemnar min Läsare, vil jag välment gifva vid handen et sätt, at beslå hjul, det jag oförgripeligen håller för det bästa, och andra jämte mig begynt at bruka.
Det är bekant, at hjul gemenligen beslås med 6 järnskållar, hvardera långa 1/6 af hjulets omkrets, så at skållan altid binder tilsamman hjul-lötarne1, sedan den är fastspikad; alla skarf så väl af lötar, som långskållar, beläggas sedan med tvärskållar; en del lemna dessa senare aldeles bårt, emedan de befordra röta uti sjelfva hjulet.
När vi besinne, at hjulen icke annat äro, än hvalf, som ömsom på alla sidor måste upbära hela den ålagda tyngden, hvilken ofta otroligen ökes, af hjulets fall ifrån några små högder, eller ock då dess fart af hårda motstånd hindras, så finne vi, at det fordras ofelbart en ogemen stadga, om hjulet skal kunna hafva bestånd. Äro löt-ändarna skilda aldrig så litet ifrån hvarandra, begynnes däraf en runkning2 och gnidning, un der åkandet, som nödvändigt måste göra öpningen imellan lötarna större. Vid detta sättet, at beslå, är snart ingen styrka, som trycker löt-ändarna tilsamman; så snart den minsta springa blifver dem imellan, ligger hela hvalfvets styrka endast på spikarna, hvarmed långskållarne äro i löterna fästade. Låssna de aldrig så litet, eller stå uti skållarne i vida hål, börjar det närmaste lötskarfvet at gifva efter, och när et ställe gifver efter, är hela hvalfvets styrka förlorad.
Denna svaghet kan bäst förekommas, då man gör beslaget omkring hela hjulet utaf et stycke: smider det så bredt, som trädet är, märker det lika långt med hela hjulets peripherie3, slår 12 spikhål däruti och väller4 sedan båda ändarna af hjulet tilsamman, at ringen blifver snarare för liten, än stor, därpå rundas han och försökes, om den ej med flera bandhakar5 kan tvingas uppå hjulet: går det icke an, smides den ännu ut litet, och lägges, så het den kan fås, med flera mans hjelp på hjulet, icke annorlunda, än et järnband lägges på et stort kar: när järnet svalnar, drager det sig naturligen til mindre, och i samma mon, än mera binder hvalfvet. Järnbandet fästes sedan med en medelmåttig spik, uti hvardera hålet, hvilka allenast hålla bandet, at det icke, af allehanda tilfällen, kan falla af hjulet. Då äro alla löter dragna på det hårdaste til hvarandra, och göra et bärgfast hvalf: då bindes hvalfvet tilsammans, icke af spikar, utan af hela järnets styrka: då rötes icke hjulet under tvärskållar: då spilles icke järn til dem, då arbetas icke förgäfves på deras utsmidande och fästande, ej eller kunna spolarna utur trumstocken på något sätt låssna.
Svårighet vid detta slags beslag, tyckes vara, at i fall någon spola, på något våldsamt sätt, blefve afbruten, den då ej, utan hela järnbandets aftagande, kunde å nyo insättas; dock torde det ej blifva alt för svårt, at, sedan spikarna voro uttagna, lägga en sida af hjulet på et smidjestäd, och med en 15 eller 18 markers slägga tvinga järnskållan af hjulet och bota skadan.
Jag skattar mig lyckelig, om jag med denna förbättring på kärror, kan tjena mina landsmän; men dem än mera, om de få någon fördelaktigare.
Ingenio, impensis atqve industria.6
Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 18
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, bildbilagan Tab. II
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: