Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 1
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 3
§. 2.
Innan vi med alfvare kunne taga om händer det förestäldta problemet, at uplösa, är nödigt, at vi först skaffe oss stadgade begrep om det, som i detta ämne ännu kunde vara underkastadt någon tvetydighet.
Med kärra förstå vi, en om sommaren brukelig machine, som består af tvänne hjul och en axel imellan dem, hvilken går midt igenom hvardera hjulet, och upbär större eller mindre tyngder, dem en häst, eller annat ök, uti därtil gjorda skalmar förer fram.
Vi se, imellan de kärror, som dageligen brukas, nog stor skilnad. Kongl. Academien har väl ej egenteligen utstakat huru beskaffad den kärra vore, hvilken hon vil hafva förbättrad til en viss grad af lätthet, utan kallar den allenast en vanlig arbets-kärra; men skal man, efter mechaniska lagar, tänka på dess förbättrande, til en viss mån, i jämnförelse emot en annan, är nödigt antaga en af de vanliga, mot hvilken den förbättrade kan jämnföras, hvaraf må kunna ses, om syftemålet är vunnit, eller ej. Och på det Läsaren ej må tro, den antagna vara alt för odugelig, vil jag noga upte1 dess beskaffenhet, då Kongl. Academien äfven har tilfälle at inhämta, huruvida den kunnat svara emot det begrep hon gjordt sig, om våra vanliga kärror.
Jag antog en, hvars hjul voro 2 alnar 4 tum i diameter, med järn väl beslagna. Hjulstocken, eller axelen, var af stadigt trä: uti båda ändarna, som gå in uti hjul-trumman, med långa 1 ¼ tum breda järnskållar2 beslagen öfver och under. Diametern på axelen var i yttra ändan 3 tum, men 3 3/8 vid roten. Trummorna, uti hvilka axelen låg, voro med järnpannor3 beslagna uti hvardera ändan, hvilka nötte på den långs efter axelen underlagda järnskålla. Hjulet hindrades af en, 3 tum hög, järnståndare4, som var fästad på axelen, at gå längre in på stocken, och af en, 7 tum lång, slutinge5, som var stucken genom den beslagna yttersta ändan på axelen, at falla af. I öfrigt voro, så väl pannorna, som beslaget på ståcken, genom nötning ganska släta blefna. Och emedan jag ansåg denna för en af de bättre vanliga arbets-kärror, tog jag den til grund för mitt försök, om det icke vore möjeligt, at så förbättra inrättningen af en kärra, at 70 lisspund därmed kunde framsläpas, lika lätt, som 40 med denna?
Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 1
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 3
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: