Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 10
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 12
§. 11.
Men innan jag går längre uti min berättelse, måste jag ärhindra: hvad gagnar det, at mota friction, så länge mull och sand, hvilka göra den svåraste friction som kan uptänkas, så obehindrat falla in uti pannorna och göra dragarena en otrolig möda? därtil kommer en annan svårighet, som ock behöfver hjälpas. Friction är icke altid endast emot pannorna in uti trumman, utan äfven alt för ofta uti ändarna, som röra vid slutningarna: förnötta järn-ringar på trum-ändarna och slutingar på medelmåttigt gamla kärror, äro därtil klara vedermälen1. Denna friction är så mycket mera betydande, som den sker på en längre distance ifrån hjulets centro, än den som sker inuti trumman. Den förra af dessa olägenheter borde altså motas, den senare, så mycket möjeligt var, minskas; ty aldeles indragas kan den intet: hjulet måste hafva något at löpa emot, annars faller det af axelen: til den ändan har jag gjordt följande förbättring.
CAB, Fig. 3, är ena valsen af järn-axelen, som skal gå uti trumman. C är den smalare ändan, B är roten. E är en i axelen fastvälder2 järn-ring, 1 tum bred, ½ tum hög emot B, i det stället allmänt brukas 3 à 4 tum hög ståndare uti E: Axelen smalnar hastigt uti C, så at där blifver ¼ tums brant fall alt omkring: slutingen D har 1 ½ tum från C, sitt hål uti axelens yttersta ända. NB: distancen imellan C och B är 2 tum kårtare än trummans längd igenom: F är en järn-holk med så stort hål uti, och så lång, at den kan stickas uppå axel-ändan til C, och af slutingen D klämmas stadigt emot branten uti C: hon bör vara ¾ tum tjock på alla kanter i den ena ändan, som vetter åt C; men allenast en fjerdedels tum i den andra åt D.
Föregående avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 10
Följande avsnitt: Svar på frågan angående kärrors förbättring, § 12
Platser:
Personer:
Bibelställen:
Teman: