Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Svar på Epilogus anmärkningar

Svar på Epilogus anmärkningar

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Swar uppå Herr Epilogi Anmärkningar wid min Piece om Tjänstehjon. Se Dagligt Allehanda N:o 69.1

Det är et lätt arbete, at ligga sjelf undangömd bakom en divise2 eller et diktat namn, och kasta stenar på den, som af ömhet för sina ringaste Med-människor ställt sig öppen för Allmänheten, at förswara Människo-rätten. Men min Herre må ej tro at anfallen skräma mig: Det är just dem jag längtat efter, så högt, at jag i mitt Concept, som än ligger hos Herr Secret. och Riddaren Fougt,3 utfäste en belöning af egna medel för den som starkast kunde wederlägga dessa mina tankar om Tjänstehjon, hwilken jag dock wid tryckningen, af djupaste wördnad för min Höga Öfwerhet, som i det samma upgaf detta granlaga ämne til Riksens Höglof. Ständers utlåtande, nödgades indraga.

Så skall sanningen ändteligen upklarna och Människligheten hedrande tankesätt segra bland Medborgare.

Min Herre wil inbilla sig och andra, at jag antingen skrifwit emot bättre wetande, eller ock at på min ort wore beskedeligare Tjänstefolk än annorstädes, det jag til mina Landsmäns heder gärna önskade wara sant, men uti ingendera har Herr Epilogus träffat sanningen; ty hwad det förra angår så bör min lilla Skrift öfwertyga Läsaren, at jag skrifwit min hjärtans mening, och hwad det sednare beträffar, bör jag uplysa min Hr. Criticus, at det icke ens går an, at hafwa afseende på en hop mer eller mindre lastfulla Människor i en eller annan Province, när man talar om Människors rättigheter i gemen, ware sig Husbönders eller Tjänstehjons. Man bör då weta, at alla äro af naturen fördärfwade och benägna til det som ondt är; men at igenom en Christelig upfostran och dygde-lära goda finnas ibland dem båda, men ock beklageligen lastfulla. Man bör se sakerna i sitt sammanhang, at man ej så ifrar emot de så kallade Människo-förstörare, at en argsint Husbonde under denna titel kan såra oskulden när han wil, trampa Människo-rätten under fötterna, förstöra et lyckligt Samfunds styrka, och aldeles hindra dess tilwäxt.

Är min Herre okunnog om nästan hela Europas i sednare tider mildrade tankesätt om brott och straff? Känner han icke wår af hela werlden beundrade Konungs Storwerk, at afskaffa alla torturer, at förstöra alla pino-rum i hela Riket,4 at göra alla Delatorer5 förhateliga,6 alla extra Domstolar och summariska Processer7 ohörda8 bland sina lyckliga och fria undersåtare. Måste icke Människligheten rysa wid åtankan af hwad ofta högsta oskulden lidit genom dem i wårt och andra Riken, under samma namn at wara Människo-förstörare. Har min Herre icke läst Kongl. Maj:ts Propositioner om minskning af dödsstraff, om Moraliteten i Lagen, och präscription i brottmål9 med flera? Känner min Herre icke ens igen den tid han lefwer uti, de ädla tänkesätt, som hedra wår ålder och den Frihets-Sol som lyser på Swenska Thronen? Huru passar nu min Herres eller dess Mentors äskade Tukthus, tilsatte nya basare på hwart ställe, och den summariska Processen för de af Rikets Tjänstehjon, som af min Herre eller sina Husbönder få namn af bestar? Jag frågar, huru passar alt detta in uti wår Milda, wår Wisa Konungs Ärorika Regering? Sådana författningar kunde ej annat än wanhedra de mörkaste tidehwarfwen i gamla Swenska Historien.

Men nu närmare til sjelfwa beskyllningarna emot mig. Jag angripes af Hr. Epilogus med gröfsta tilmälen, at hafwa nyttjat falska anledningar10 til min Skrift, at beljuga Folk och lägga uppenbar osanning til grund för min Bok, då jag säger at man påstått11 Författningar, som skulle lämna Husbönderna föga mindre än jus vitæ & necis12 och gifwit förslag til Tukthus etc. wid Gårdarna, äfwen at jag ej förstår Swenska eller kan taga en rätt mening ur andras klara ord. Så lyder Hr. Epilogi Thesis, den han bewisar således: Hans Mentor, kallad Sat Sapienti,13 eller om det är han sjelf, gör tydelig skilnad säger han emellan Bestar och Människor, dem jag likwäl beskylles hafwa sumlat tilhopa,14 och han har på wisst sätt rätt däruti; ty i hela von Linnés Systema Naturæ15 får jag icke igen några Bestar, som wore i tjänst hos oss, utan jag har hållit dem alla för et Genus och Species16 med oss, nämligen Människor, och därföre tilägnat dem alla Människo-rätten. Men om Herr Epilogus och Sat Sapienti har Drängar och Pigor som ej äro af wårt slägte, ty hos oss hafwa wi icke sådana, så hörer hela min Frihets-Systeme icke dem til, utan må de för sina brott, utan undersökning och dom lämnas under sina Husbönders rättwisa hämd med så många plågo-rum och Executions-betjänte de sjelfwa wilja bestå sig til et sådant behof. Men Människor, wåra gelikar, skapte med odödelig själ, ämnade til et långt lyckeligare lif än denna uselheten, måge mina Herrar ej sumla bort med sina Bestar. Eller utan skämt, min Herre, Hwem skall göra denna skilnad emellan Människor och Bestar eller dygdiga och odygdiga Tjänstehjon? Hwem skall gifwa dem hwardera sin stämpel? Skall Husbonden göra det? Hwad säkerhet har då Människligheten? Gifwas icke Husbönder äfwen af båda slagen? Är icke Parten här både Domare och Executor? Nej menar Herr Sapiens:17 ty den som beter sig såsom Människa, säger han, lärer ingenstädes något ondt wederfaras. Wacker Säkerhets-Act! Har då oskulden aldrig wederfarits något ondt i werlden? Ståteligit bewis. En oryggelig grundsanning, som Tjänstehjonen böra wara nögda med.

Men18 jag beskylles i synnerhet för osanning, då jag påstått at Sat Sapienti gifwit förslag til Tuckthus etc. wid Gårdarna. Se nu, min Läsare, huru saken hänger ihop. Hans förswarare Herr Epilogus medgifwer at han önskat, det på hwart ställe måtte finnas handräckning til den ledsamma husagan. Nu förklarar Epilogus at med hwart ställe bör förstås Stad, Socken eller Härad; men hwarifrån har han tagit den restriction? hwarken utmärker ordet hwart ställe det, eller är det tilräckeligit til hans ändamål; ty handräckningen så wäl som det Arbetshus hwarmed Tjänaren skall straffas säger han måste wara i negden för ginheten19 och at få Drängen ifrån Krogen. Et Härad kan wara 15 a 20 mil långt, och en Socken i medel-tal 3 a 4 mil; om då den på Kronans eller Husböndernas Stat warande Basaren,20 (så måste han heta, til at för höflighets skul skilja honom ifrån Profossen,21 ty det går icke heller an i Swenskan at kalla honom Handräckaren, fast han räcker handen til Husböndernas lisa,22) om säger jag, han träffade wara på sin ämbets-förrättning i andra ändan af Häradet eller Socknen, skulle Drängen säkert få sitta för länge på Krogen, til sin Husbondes stora skada, innan Tucktomästaren hant til hjälp med Mäster Erik.23 Därföre säger Sat Sapienti rätt, at den bör finnas på hwart ställe, i negden, så at den är straxt til hands, til exempel i hwar By åtminstone, och då lärer den äfwen ej wara långt ifrån Gårdarna, som jag förstått hans mening. Huru går det då nu med Herr Epilogi förklaring? Hwilken är nu naturligare, hans eller min? Säg du min Läsare, som förstår Swenska; ty jag får ej mera tro mig sjelf.

Men hwad min Criticus tilwitar24 den förra Tjänstehjons-Stadgan, at den ej blifwit efterlefwad i många delar, så bör jag swara, at om han finge tilskapa den nya efter sin Plan, så wore det för Människlighetens förswarare den enda tröst, at den blefwe det ännu långt mindre, om ock Tuckthusen och Basarena wore aldrig så många.

Menniskligheten ryser, då Herr Epilogus ej anser 1739 års Stadga för nog hård emot Tjänstehjonen, som uti Art. 7:de §. 1 tillägger Husbonden full rättighet, at nyttja måttelig husaga, som NB. i execution25 ej känner annat mått än det Husbondens upretade sinne, armstyrka och karbas26 kunna innehålla; ty den får ske utan omgånger,27 undersökningar, dom eller wittnen.

Han klagar öfwer handräckning, kan han då icke, i fall han icke wil bewärdiga sina Drängars och Pigors rygg med slag af egen hand, bestå sig någon Inspector, Drängfogde eller Rättare, som kunde härwid räcka honom handen? Wore det icke wigare,28 at han låto dem gå på Krogen och fösa hem hans Drängar därifrån i andetiden,29 utan at gå til Justitiä-Revision,30 än at inrätta en ny Stat af Basare och Tuckthus etc.? Eller månne icke Art. 9 skulle förslå, där Kronobetjänte anbefalles at bewisa en skyndsam handräckning alla dem som anlita dem om hjälp och biträde? Kan af Människor mot Med-människor mera begäras?

Men mot slutet blifwer min Contrapart31 höfligare. Han medgifwer Tjänstehjonens frihet under några nödwändiga wilkor, såsom 1:o, At Författningarna måtte så träffas, at de arma lif, som tilkomma, genom giftermål, ej åter förgås af elände igen. Ganska32 rätt min Herre. At Oeconomiska Författningar, som hindra Människor at med ärligt arbete och slögd försörja de sina, aldeles rödjas utur wägen; ty genom dem kunna många arma lif oförmärkt dödas, men ganska få underhållas. Oeconomiska Författningarna hafwa minst bidragit til wårt slägtes tilwäxt: Gamla tiders Historier öfwertyga oss därom fulleligen, at wårt slägtes tilwäxt warit starkast då inga sådane warit til, och et kraftigt skygd för utwärtes wåld och inwärtes förtryck är den enda Författning de arma lifwen hufwudsakeligen behöfwa, för at ej förgås i elände.

Det andra wilkor han begärer, är, at Backstugor ej måtte blifwa Warg-kulor eller Röfware-nästen. Men hwad är det för spöken man målar af Backstugor? De äro ju redan lofliga och brukeliga ibland oss på många ställen, med Jord-ägares minne,33 och böra heller aldrig annars tillåtas, men utan at därföre hafwa blifwit Röfware-nästen. I England finnas utmed Gårdarna hela Byar af sådana fria Arbetare, utan at hafwa förwandlats til Warg-kulor. Men, säger du, månne icke bland dem gifwas många tjufwar? Jag swarar: Ja. Men månne icke tjufwar gifwas ibland Husbönder? Ja wisst, och ofta större än ibland det små Folket; en wanartig bland de förra kan lura på en Ost, en Brödkaka, en Smörbit etc., men ibland de sednare kunna finnas de, som lura på hela läster Spanmål under namn af musfrat,34 flere hundrade til tusende Plåtar i pengar etc. etc. Man hör ju, säger du, at de som plikta för tjufnad äro mästadels af det ringare Folket. Så är det min Herre. Men största delen af Människor äro ju af de ringare, därföre ske ock brotten så mycket oftare hos dem, som de äro flera til antalet, om de båda äro lika lastfulle. Men det händer ju ganska sällan, at någon af de bättre blifwer beträdd med sådant, menar du. Jag menar äfwen så; Men afledne Lagman Könick har för mig uplöst denna gåta i sina Lärdoms-Öfningar,35 då han säger, at Lagarna ofta äro en spinnelwäf, då små Mygg och Flugor fastna uti, men Brömsar flyga igenom.36 Intet äro sådane händelser ibland Swenska Anecdoterna obekanta. Men jag får ej rum för mera i den saken. Korteligen sagt: Enahanda slags Människor afhållas bäst från enahanda slags brott, genom enahanda slags Lagar, och därtil tror jag Missgärnings-Balken wara nog tilräckelig.

Herr Criticus beskyller mig äfwen för det jag ej upgifwit medel, huru Tjänstehjon må förmås at fullgöra sina af mig föreslagne Contracter. Hwad hörde det mig til? Det gör ju Lagen i alla lofliga mål, min bön förutan, och det kan ske så mycket lättare i detta ärende, som det är lämnat i Husböndernas egen magt at på alt möjeligit sätt bringa Tjänstehjonen til dess fullbordande äfwen med karbasen, och hårdare drifkraft wet jag intet, utom 40 par spö.37 Men om det osar illa Larsmässo-tiden38 om den mycket brukas, det rår ingen före, och kunna hwarken Kung eller Ständer hindra det. Mera härnäst, min Herr Criticus, om så behagas; håll imedlertid detta tilgodo i brådskan af Sin Ödmjuka tjenare

Anders Chydenius.

GamleCarleby den 27 April 1779.


  1. Det här debattinlägget är ett svar på pseudonymen Epilogus inlägg i Dagligt Allehanda den 26 mars 1779, se s. 581–584. LINKKI
  2. devis, motto
  3. mitt Concept, som än ligger hos Herr Secret. och Riddaren Fougt: Den slutgiltiga versionen av Tankar trycktes 1778 i Kongl. Tryckeriet som innehades av Henric Fougt, tidigare sekreterare vid Bergskollegium och riddare av Vasaorden. Endast några utdrag av det som förmodas vara konceptet har bevarats så som Schauman gav ut dem 1908, se Undersökning om årstjänst och Textkritiska kommentarer, s. 626. LINKKI
  4. at afskaffa alla torturer ... i hela Riket: I Gustav III:s kungliga brev av den 27 augusti 1772 befalldes att alla pinorum och tortyrinstrument i riket skulle förstöras. Protocoll, hållit i kongl. maj:ts råd-kammare på Stockholms slott den 27 augusti 1772, angående den så kallade rosenkammarens och andre pinliga fängelse-rums förstörande 27.8.1772.
  5. angivare
  6. at göra alla Delatorer förhateliga: Gustav III försökte med hjälp av olika bestämmelser för­hindra falska angivelser. Eventuellt avses också förbudet mot husrannsakningar. Kongl. maj:ts nådiga förbud, emot hus-visitationer 16.7.1776.
  7. alla extra Domstolar och summariska Processer: torde främst åsyfta den kritik som riktades mot Göta hovrätt och den räfst som Gustav III inledde 1773
  8. otänkbara
  9. Kongl. Maj:ts Propositioner ... präscription i brottmål: Gustav III hade i sitt tal vid riksdagens öppnande 30.10.1778 föreslagit för ständerna att bruket av dödsstraff skulle minska, att förlust av ära bara skulle dömas vid vissa brott och att preskriptionstider för brott skulle införas. Sweriges rikes ständers beslut, giordt, samtyckt och förafskedadt på then allmänna riks­dagen, som slöts i Stockholm then 26 januarii 1779 (1779), s. 20–21.
  10. motiv, grunder
  11. krävt
  12. jus vitæ & necis: lat.rätt över liv och död, d.v.s. rätten att avrätta, som husbönder enligt den romerska rätten hade över sitt husfolk
  13. Sat Sapienti: åsyftar debattartikeln ”Om i de allmänna papperen...” av Sat Sapienti i Dagligt Allehanda 17.6.1778, se s. 546–549 LINKKI
  14. sumlat tilhopa: blandat samman
  15. von Linnés Systema Naturæ: Carl von Linné presenterade sin systematik över naturens tre riken (växter, djur och mineraler) i verket Systema Naturæ vars första utgåva gavs ut i Neder­länderna 1735.
  16. et Genus och Species: samma släkt och art
  17. Herr Sapiens: kan ses som en ironisk karakteristik av motståndaren
  18. Inlägget var uppdelat på två nr av Dagligt Allehanda. Den andra delen som ingick i Dagligt Allehanda 9.6.1779 nr 127 börjar här.
  19. bekvämligheten, enkelheten
  20. på Kronans eller Husböndernas Stat warande Basaren: piskaren eller tuktaren som får sin lön av kronan eller husbönderna
  21. befattningshavare vars uppgift det var att verkställa kroppsstraff, särskilt spöstraff
  22. tröst, lättnad
  23. Mäster Erik: piskan, rottingen
  24. beskyller, anklagar
  25. utförandet, verkställandet
  26. piska
  27. tidskrävande formaliteter och procedurer
  28. enklare
  29. skördetiden
  30. den del av riksrådet som hade att såsom högsta instans handlägga justitieärenden (och som 1789 ersattes av Högsta domstolen)
  31. motståndare
  32. helt
  33. godkännande
  34. skadegörelse som möss och råttor åstadkommer eller annan skada eller svinn på lagrad säd
  35. Lagman Könick har ... i sina Lärdoms-Öfningar: åsyftar Christian Königs encyklopediska verk Lärdoms-öfning 1–11 (1745–1751)
  36. Lagarna ofta äro ... Brömsar flyga igenom: Ett välkänt citat vid den här tiden. Användes bland annat av Jonathan Swift i ”A Tritical Essay upon the Faculties of the Mind” (1711) men har sitt ursprung i ett mycket äldre citat hos den skytiske filosofen Anacharsis (500-talet f.Kr.). Chydenius använder samma språkliga bild i slutet av § 8 i sin skrift Vederläggning.
  37. 40 par spö: Med ett par avsågs två sammanhållna eller sammanbundna spön som användes samtidigt, vanligtvis till tre rapp. Fyrtio par spö således 40x2x3=240 enskilda piskrapp.
  38. det osar illa Larsmässo-tiden: De grymma husböndernas sätt att behandla tjänstehjonen ihågkoms vid uppsägningstiden kring den 10 augusti. Husbonden eller tjänstehjonet, om någondera så önskade, kunde säga upp tjänsteförhållandet mellan Olavsmässan och Larsmässan (29.7–10.8). Efter detta följde en period på sju veckor under vilken tjänste­hjonet skulle söka upp en ny anställning och husbonden, om han så ville, ett nytt tjänstehjon. Arbetsåret tog slut vid Mickelsmässan den 29 september. Efter detta följde tjänstehjonens lediga vecka under vilken de som bytte tjänsteställe skulle söka upp sin nya husbonde.

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: