Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: IX. Predikan

Nionde budordspredikan, § 9

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 9.

Än märke vi, at vår nästa äfven falskeligen beljuges utom domstolarne. Sådant sker ofta af ovarsamhet eller en elak vana at ljuga; när man ej tilvänjes från barndomen at göra skilnad emellan sanning och lögn, när människorna lära sig at pladdra mycket utan urskillning, nu om et, nu åter om annat, och ofta genom föräldrars och andras yttrade välbehag at åhöra sådant, ledas längre och längre in uti detta tungans raseri, som igenom öfning, kan gå ända til en färdighet at ljuga, så at lögnaren sjelf en gång icke vet däraf, eller mera kan göra någon skilnad emellan sanning och lögn, hvilket en bedröfvelig förfarenhet ofta öfvertygar oss om. Och hvem angår väl et sådant tal? Bland oräkneliga ämnen, som falla på deras oroliga tungor, är väl nästan, dess ära och göromål de vanligaste, som därvid ej annat kunna än ofta blifva sårade. Sådant sker icke eller sällan af högmod, då den stålta, som allena vill synas öfver andra, nyttjar sin förgiftiga tunga at slå andra utur brädet,1 och kan ej fördraga at någon annan blefve hedrad och berömd än han sjelf, samt är derföre färdig, at med allehanda falska skuggor förmörka den sanna och osminkade dygden. Ofta händer ock, at nästan beljuges af idel arghet, til at släcka sin harm eller hämnas på sina ovänner. Men hit hörer ock rätteligen det omåtteliga eller osanfärdiga beröm, hvarmed somliga taga sig före at uphöja sina anhöriga, vänner eller välgörare, at därigenom förvärfva dem et anseende, som dem ej med rätta tilkommer, och et förtroende bland medborgare, hvarigenom de få nästans egendom under sin vård, eller genom lån om händer, den de dock ej kunna förvara; at skaffa dem ämbeten och befordringar, dem de ej vederbörligen kunna bestrida, eller at hjelpa dem til rika, förnäma och lyckliga giftermål, dem de ej äro värde; hvilket alt intet annat är, än at kalla det onda godt och göra sött af suro, hvaröfver Herren icke mindre ropar ve, än då man kallar det goda ondt och gör surt af det söta. Es. 5:20. Det heter, at falskeligen bedröfva the rättfärdigas hjertan, och at styrka the ogudaktigas händer. Hes. 13:22. Och må här ingalunda gälla hvarken för Gud eller människor til försvar af et bedrägligt beröm, vår förbindelse med den berömda genom blodsband, vänskap eller välgärningar; ty et sådant upförande leder snörrätt at genom hans uphjelpande stjelpa och skada flera oskyldiga medborgare, som alt sundt förnuft måste rysa före. Vidare må vi ock räkna hit det ljugande, som sker med åtbörder, då man genom et behageligt och intagande vänligt umgängessätt, utan at sjelf verkeligen hysa någon upriktig vänskap, skaffar och tilvinner sig sin godtrogna nästas kärlek och förtroende, dem man likväl i sitt eget sinne föraktar och beler,2 och därigenom ofta ganska skendeligen bedrager den menlösa nästan. Än må vi ock omnämna det bedrägeri, som sker blott genom stillatigande, hvilket synes innebära et lugnt bifall och samtycke til det onda som talas eller för händer hafves. En illgärningsman och en belackare3 har ögonen omkring sig på de närvarande, och märker noga med hvad begärlighet hans lögngods anammas: kan han i de närvarandes ögon läsa det välbehag hvarmed de emottaga hans laster och försmädande, eller åtminstone den jämnsinnighet hvarmed de fördraga dem, är han genom sådant ej allenast upmuntrad at oförsynt den gången utprångla alt sitt förgiftiga kram,4 utan äfven at förse sig med nya och stora uplag af dessa styggelser, at på lika sätt framdeles göra bruk af; hvaremot et alfvarsamt missnöje yttradt med ord eller åtbörder och en förklarad afsky för nedrigheter stoppar straxt munnen på belackaren, och bringar den liderliga til någon eftertanka. Hvaraf ses, at et stillatigande vid sådant, öker sqvalrares djerfhet at beljuga sin nästa, som derföre i detta budet alfvarligen förbjudes; derföre har Gud befalt och sagt: Tu skalt straffa tin nästa, på thet tu icke skal lida för hans skul, 3 Mos. B. 19:17. men ingalunda med god mine låta honom bedrifva ondt uti din åsyn; ty det heter, at göra sig delaktig i annars mans synder, hvilket Apostelen Paulus troligen varnar sin lärjunge Timotheum före, 1 Ep. 5:22.5 Derföre säger ock Johannes: Then honom hälsar, det är, umgås vänligen och förtroligen med den ogudaktiga, han är delaktig i hans onda gärningar. 2 Epist. 11.6 Och jag försäkrar, mine Älskade, at det står illa til boks för Öfversta Presten Eli,7 och alla flata och klemiga föräldrar, när de vid sina barns odygder icke en gång se illa på them therföre. 1 Sam. 3:13. Sluteligen förbjudes här äfven at sätta tro til de vrånga beskyllningar vi af belackare höra om nästan; ty så säger Herren: Tu skalt icke tro lögnaktigt tal, så at tu gör enom ogudaktigom bistånd och varder et vrångt vitne. 2 Mos. B. 23:1. I anseende hvartill det blifver högst angeläget, at noga känna den talandes fregd,8 at pröfva ordningen och sannolikheten af hvad han talar, jemföra hans berättelser med hvad man förut med full visshet vet om den belackade, och änteligen neka sitt samtycke til det som rörer nästans ära och goda namn, så länge tils man af alla omständigheter sammantagne måste fulleligen derom öfvertygas.


  1. slå andra utur brädet: överglänsa andra
  2. förlöjligar, skrattar åt
  3. person som smädar eller förtalar
  4. utprångla alt sitt förgiftiga kram: sälja alla sina giftiga handelsvaror eller allt sitt krimskrams
  5. 1 Ep. 5:22: åsyftar 1 Tim 5:22
  6. 2 Epist. 11: åsyftar 2 Joh, vers 11
  7. det står illa til boks för Öfversta Presten Eli: det påverkar översteprästen Elis anseende på ett negativt sätt
  8. frejd, anseende, karaktär

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: