Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Lanthandel

Lanthandel, § 17

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 17.

Skälen til Landthandelns nytta, synas således til följe af det som anfördt är, så väl genom förnuftiga slutsatser, som in- och utrikes förfarenhet, i äldre och nyare tider, vara så tydeligen ådaga lagde, at motsäjelse ej borde ega rum. Det synes derföre, vid denna frågas fulla afgörande, vara tienligt at undersöka, huru Lagstiftare kommit, at mot så klara sanningar, träda naturens rättigheter för nära.

Dervid bör jag i synnerhet anmärka, at man vid lagstiftningar, ofta anför helt andra orsaker dertil, och helt andra äro de rätte drif-fiädrarne: båda värde at kännas, vid en lag af sådan beskaffenhet som denna.

När författningar utfärdas emot Landthandel, nyttjar man förnämligast följande skäl: Det allmännaste och första är, at som stads- och landtmanna-näringar, äro naturligen vida skilde ifrån hvarandra, så bör ock vid dem, i en välbestäld Stat, en noga ordning i akttagas, at landtmannen intet befattar sig med handel, eller stadsbo intet syslosätter sig, med landtmans afvels upköpande och forslande til staden, andra stadsboer til förfång, hvilke annars, af landtmannen sielf, kunnat ifrån första handen få samma varor. Men jag vågar härvid at fråga, hvarifrån denna skilnad är tagen? Finnes den grundad i naturen eller des lag? Det kan aldrig visas. Eller är den nödig til samhällens bestånd? Hafva icke, i alla verldenes tider gifvits lyckeliga samfund, der denna skilnad icke är i akttagen? Mon en stadsbo icke ofta befattar sig med landtbruk och boskaps-skötsel, och det icke allenast til eget behof, utan äfven til afsalu? Hvarföre skal då icke landtmannen få förse sig med stadsmanna varor, äfven at med dem bispringa andra, när stadsboerne icke sielfve vilja förse dem med sådant til nödtorften?

Man kunde väl svara dertil: Man ser ju i stora städer, der handel och handtverkerier florera, at stads-inbyggare, föga eller intet, syslosätta sig med landtbruket: och en i jordbruket trefven1 landthushållare hafver händerna fulla med sin sysla, och hinner icke syslosätta sig med landthandel, hvaraf för honom upkommer en skadelig mångslöjd,2 och hans dyra tid spilles, som hade bordt blifva använd på jorden. Men derpå svarar jag: Denna erfarenhet är aldeles riktig i folkrika städer, och tätt bebodda landsbygder, som ligga in vid städerna. Der menniskor bo nära intil hvarandra, der gå mångslöjderne ut, af sig sielf, och en hvar syslosätter sig med något vist. Det har händt i alla tider; men så snart lagarne stadga sådant, stöter det mer och mindre naturens ömaste rätt: den ene blir rådande: den andre undertrykt. Och när man i synnerhet lämpar sådana lagar, på de glesare bebodde landskaper, hindrar man med det samma tilväxten på folk och varor.

At fördrifva mångslöjd, är naturens, och ej Politiens göromål.3 Och den genom friheten befarade blandningen, eller oordningen, är i sig sielf ej annat, än et, för Lagstiftare afmåladt tanke-spöke, som jag näppeligen kan föreställa mig, at des egne upfinnare tro, fast de, at omskantsa sina exclusiva rättigheter, vilja skräma andra dermed.


  1. driftig, flitig
  2. Under 1700-talet klagade man på att hantverkarna inte specialiserade sig i tillräckligt hög grad utan sysslade med många hantverksgrenar samtidigt, vilket kallades mångslöjd i motsats till idealet enslöjd. En otillräcklig specialisering ledde till otillräcklig yrkesskicklighet vilket i sin tur resulterade i produkter av dålig kvalitet. Chydenius överför här begreppet på lanthushållarnas mångsyssleri.
  3. Politiens göromål: statsförvaltningens eller ordningsmaktens sak

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: