Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VIII. Predikan

Åttonde budordspredikan, § 6

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 6.

Det andra slags tjufveri, som sker med list, är det som föröfvas emot undersåtare, eller andra underhafvande. Sådant kan ock ske på mångahanda sätt; Såsom 1) när undersåtare betungas med större utskylder, än Rikets värkeliga behof kräfver, än lagarna det tillåta, eller för dem kan blifva möjeligit at utgöra. Behofven äro mångfalliga och kunna icke af enskilta medborgare så noga mätas, och den styrande magten äger utmätnings-väldet hos sig; men om stora skatter samlas at användas til onyttiga skänker, yppighet och lustbarheter, så är klart, at medborgares ägodelar äro dem med orätta fråntagna: Likaledes, om dem aftvingas större utlagor, än det förbund Öfverhet och undersåtare ingått med hvarandra tillåter; såsom ock när de aldeles öfverstiga undersåtares förmåga, utom yttersta trängande nöd och äfventyr för Riket. Om sådana Förstar talar Herren Gud mycket hårt genom Propheten Micha: Hörer dock I Höfvitsmän i Jacobs hus, och i Förstar i Israels hus: I skullen med rätta vara de, som veta hvad rätt är; men I haten det goda och älsken det onda: I skinnen dem hudena och köttet ifrå deras ben: Och äten mins folks kött, och när I hafven dragit dem hudena af, så slå I dem ock benen sönder och stycken det ifrå hvart annat, lika som uti en gryto, och lika som kött uti en kjettel. Mich. 3:1,2,3. Och Konung David kallar dem ogärningsmän, som hans folk upfräta, på det de måga föda sig, Ps. 14:4. 2) Genom falskt mynt antingen genom lönliga förändringar i skrot och korn,1 under en god stämpel, eller låne- och försäkringsbref, som intet redeligen betalas. Halten af et Rikes mynt må väl altid blifva en Högsta magtens rättighet at förordna om; men om et godt mynt med list eller våld indrifves, och et sämre slås under samma stämpel, och utan undersåtares vetskap, och utdelas til det bättre myntets värde, eller dermed lönas Ämbetsmän, krigsfolk och arbetare, efter dess åsatta falska värde, blifver sådant alt et bedrägeri emot undersåtare, som ej annat kan än anses för en tjufnad, lika grym med den som föröfvas genom falskt mått och vigt och öfver hvilken Herren så mångfalt i sit ord utropar förbannelse, så mycket värre, som bedrägeriet sker här emot millioner människor. 3) När rätten hålles fahl2 för penningar, det är, när Öfverhets personer och Domare taga mutor och döma därefter. Rättsökande våga alt för at vinna sina saker3 vid domstolen. Är Domaren samvetsöm och oväldug, gäller intet annat skäl än rättvisan, men så snart de förnimma, at gåfvor hafva rum, täfla parterna med hvar andra, hvilkendera af dem förmår frambära större offer på detta orättfärdighetens Altare; de utblotta sig, ja ofta sänka sig i yttersta vidlöftighet, för at vinna sin sak, hvaraf händer, at undersåtarenas egodelar gå ifrån dem, och en sådan Domare samlar stora skatter af medborgare, emot Guds och verldsliga lagar; här är icke stället, at betrakta en sådan gärning på all den ogudaktighets och orättvisas vägnar, som den förtjenar: vi anse den samma allenast, såsom et medel at beröfva nästan sin välfångna egendom, som därföre måste i detta budet vara förbuden. Om sådana Domare talar Herren genom Propheten Esaiam: Dina Förstar äro affällige, och tjufvars stallbröder,4 de taga alla gärna gåfvor, och fara efter skänker; dem faderlösa skaffa de icke rätt och änkones sak kommer intet inför dem, Es. 1:23. Om dem är det som Herren säger genom Propheten Jeremiam, at deras hus äro fulla med bedrägeri, lika som en fogla bur är full med lockfoglar: deraf varda de väldige, rike och fete, de omgå med ond stycker; de hålla ingen rätt, dem faderlösa främja de icke i hans sak, Jer. 5:27,28. 4) Sker tjufnad emot underhafvanden, när föräldrar, eller förmyndare förstöra sina barns egodelar. Naturens rätt fordrar af föräldrarna, at de draga omsorg för sina barn, icke allenast i sin lifstid, utan ock lämna så mycket egodelar åt dem efter sin död, som de på ärligt och lofligit sätt kunnat förvärfva; när föräldrarna sådant utur akt låta, och genom slöseri förstöra egendomen, är tydeligit, at de taga den ifrån sine barn; men än värre oförrätta barnen, om dem af androm varit något anförtrodt til barnens kläder och uppehälle och de förstöra sådant, hvarigenom barnen kunna stanna i armod och elände; men den svåraste tjufnad emot dem är ofelbart den, när förmyndare förstöra eller försnilla de faderlösas lilla qvarlåtenskap. Ty så säger Herren: oförrätta icke främlingen, den faderlösa och änkona och görer ingen öfvervåld, Jer. 22:3. Och hjelper den förtrykta, skaffer dem faderlösa rätt och hjelper änkones sak, Es. 1:17. Tjufnaden är altid en vederstyggelig synd, men svårast när den föröfvas emot dem som ej kunna eller förstå at försvara sin egendom, i synnerhet af dem, som just borde vara deras försvar. Änteligen 5) Sker det då husbönder och hushållare förhålla tjenaren och dagakarlen sin lön, antingen helt och hållen, eller til någon del. Då de utlåfva stora löner, men aldrig fullborda sina löften: tvinga hårdt sina tjenare, tvärt emot Herrans befallning genom Mosen: Du skalt icke med stränghet råda öfver dem, utan frukta Gud, 3 Mos. 25:43. och likväl knappa in deras löner, eller ock upphålla den fattiga arbetaren med goda löften, hvars dageliga behofver ej tåla något upskof. Hvad är väl detta annat än et tjufveri af den fattiga. Sade Frälsaren Jesus rätteligen om den fattiga änkan som lade det endaste i offerkistona, at hon lade mäst dit, då hon gaf alt hvad hon egde; så må jag ock säga, at den stjäl mäst, som tager den fattiga arbetarens endaste. Och därföre finna vi äfven, huru ömt Herren Gud hafver tagit sig an den fattigas sak, då han säger: Du skalt icke göra dinom nästa orätt, eller röfva honom. Din dagakarls lön skal icke blifva när dig intil morgonen, 3 Mos. 19:13. Och hotar sådana svårligen genom Prophetem Malachiam: Jag skal komma til eder och straffa eder och skal vara et snart vitne emot dem som våld och orätt göra dagakarlenom, änkone och dem faderlösa, och förtryckta främlingen, Mal. 3:5. Herren såg nogsamt, at upskof allena kunde förstöra den fattiga, och förböd därföre at förhålla lönen för honom, och säger: du skalt gifva honom samma dagen sin lön, at solen dermed icke nedergår, 5 Mos. 24:14,15. och upgifver orsaken, nemligen: efter han nödstäldt är, och dermed uppehåller sina själ.


  1. i skrot och korn: i det reella värdet, i värdemetallhalten
  2. hålles fahl: är till salu
  3. rättstvister
  4. kumpaner, kamrater

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: