Föregående avsnitt: Åttonde budordspredikan, § 3
Följande avsnitt: Åttonde budordspredikan, § 5
§. 4.
Förra Delen.
Du skalt icke stjäla heter det i detta budet; deruti förbjudes således med et ord al tjufnad, men som den icke mindre än andra laster kan utöfvas på mångfalligt sätt, blifver här nödigt at icke allenast gifva tydeliga begrep om
tjufnaden i gemen, utan ock förklara huru den samma på hvarjehanda sätt utöfvas, med tydeliga bevis af förnuftet och uppenbarelsen, at de alla måste vara förbudna.Vi nämde redan uti ingången huru ägande rätten genom Guddomeliga och människliga lagar är, såsom oumgängelig til vårt slägtes och dess sällhets bestånd, utstakad och faststäld. Hvilka och hurudanna de samma äro hörer icke egenteligen til vår undersökning, men när denne ägande rätten förloras, så at nästan emot deras innehåll tilväller sig vår egendom, det kallas tjufnad uti en allmän bemärkelse, och består således uti en olaglig rubbning af ens och hvars i lagen grundade säkerhet uppå sina ägodelar. Men som denna rubbning i säkerheten icke allenast kan ske af nästan, utan det gifvas ock många, som förstöra den för sig sjelf och sina egna, för hvilket de ingalunda kunna undgå ansvar, åtminstone för den stora Guden, hvars dyra lån de nyttja, så är klart, at båda slags tjufnaderna här böra förklaras. Väl an, lätt oss då mine Åhörare först bjuda til at utreda, på huru många sätt denna tjufnads synden föröfvas emot nästan, och huru hvardera är i Herrans heliga ord förbuden. Men är det ock möjeligit1 Det förra kan 1) ske uppenbarligen, när man inför ägarens ögon, med våld tager och sig tilägnar nästans egendom, af hvad namn eller beskaffenhet den hälst vara må, och kallas rätt et röfveri; men som ägaren sådant ingalunda kan tillåta, om han allenast är i stånd at hindra det, så beror denna slags tjufnad på en öfverlägsen styrka hos röfvaren, antingen han då är ensam öfvermägtig sin nästa eller flera hafva sammangaddat sig, at med samlad hand taga rofvet; hvilket ofta icke stannar vid blotta röfvandet af ägodelarna, utan kan äfven, då nästan söker at försvara sin egendom, lätt gå til slagsmål och mord, ja långsamma2 och blodiga krig. Denna art af tjufnad är oförnekeligen den aldra gröfsta, och straffades bland Judarna med förlust af röfvarens lif, som icke allenast ses däraf, at röfvare dömdes til döden och korsfästes en på hvardera sidan om vår o skyldiga Frälsare, utan aldratydeligast af den botfärdiga röfvarens bekännelse på korset: Det är väl rätt med oss, ty vi lide det våra gärningar värde äro3. När det altså heter: Du skalt icke stjäla, vil Herren med det samma hafva sagt: så mycket mindre må du understå dig, at med våld röfva ifrån din nästa hans egendom. Du skalt icke göra dinom nästa orätt eller röfva honom: 3 Mos. B. 19:13. säger Herren. Sjelfva människligheten ryser för detta grufveliga lastens utbrott, hvarvid både lif och lem stå i äfventyr at förloras, ty at falla i röfvare händer, är föga annat än falla i mördares. Skulle en så faselig last, som sätter andra i äfventyr at förlora alt, då icke vara på det strängaste förbuden? men i löndom bedrifves denna lasten på tusende olika sätt, alt som missgärningsmannens ilparighet4 kan det uptänka, at så mycket bättre dölja sin gärning. Alt hvad löst och rörligit är kan på detta sättet borttagas; allehanda slags lefvande djur och fänat,5 til och med människor, på de orter där de nyttjas eller kunna säljas til slafveri, om hvilken besynnerliga art af tjufnad Herren säger: Om någor varder funnen, den som stjäl ena själ utaf sina bröder - - och försätter eller säljer henne, den tjufven skal dräpas, at du skiljer det onda ifrån dig, 5 Mos. B. 24:7. Under namn af ägodelar, som kunna borttagas, förstås här alt hvad ägaren kan i någor måtto hafva nytta af, såsom matvaror til lifvets uppehälle, eller kläder at skyla sin kropp med, eller bohags-ting at nyttja til sin beqvämlighet, i synnerhet Penningar, Silfver eller Guld, såsom allmänna medel at förskaffa sig sina behof, de måga då finnas uti ägarens egen gömmo, eller i andras vård, eller under en allmän tro- och redlighet stå ute på markene; afhändandet af alt sådant är det som i sin egenteligaste bemärkelse kallas tjufnad, och är således i detta budet alfvarligen förbudit. Ifrån denna slags tjufnad är äfven en annan last nemligen lögnen altid oskiljaktig, i det missgärningsmannen antingen döljer i tysthet denna sin gärning, eller ock tilspord derom värkeligen nekar dertil; hvarföre Herren säger: I skolen icke stjäla, eller ljuga, eller handla falskeliga, den ena med den andra, 3 Mos. B. 19:11. Men hvad vi här i synnerhet må märka, är at äfven det aldraminsta som afhändes kommer under detta förbud. Här gifves icke någon annan gräns emellan dygden och lasten, än förvarandet af ägande rättens helgd. Öfverskrides den i det aldraminsta, om det ock vore af en knappnåls värde, så är lasten begången, och budet brutit. Tjufnadens storlek utmärker allenast den större eller mindre skada nästan lider däraf, men gärningen blifver altid den samma; derföre finnes här ej heller i lagen det minsta undantag, utan et allmänt förbud: Du skalt icke stjäla. Det är: O! människa, du må vara hvem som hälst, rik eller fattig, hög eller låg, så förbjuder jag Herren din Gud dig, at i någor måtto afhända din nästa något, hvad hälst det vara må, som honom med rätta tilhörer, det må vara huru litet eller ringa. Sjelfva sakens egen natur öfvertygar oss äfven härom; ty om en liten tjufnad ej vore det, blifver altid frågan, huru stor må den då få vara innan den förbjudes? och den kan af ingen grund, af Guddomeliga eller människliga lagar utstakas, så snart den första gränsen är öfverstigen, som är den andras ägande rätt. Och dertil kommer, at de små tjufnader, eller i lagen kallade snatterier äro, som förfarenheten intygar just de samma, som sedan likasom efter trappsteg leda til de aldra största stölder. De små stölder likna en liten vattuåder genom en dam, som föga kunde anses för betydande, om den icke efter hand undergräfde hela dammen; för hvilken orsak just de första genombrytningar fordra den nogaste upmärksamhet, och böra med största sorgfällighet tilstoppas.
at kunna uptänka dem alla? är väl tiden tilräckelig at upräkna dem? Vi måste då åtnöja oss, at anföra hälst de allmännaste. Salige Doctor Lutherus uti sin förklaring öfver detta budet indelar tjufnaden i tvänne slag, nemligen at borttaga Nästans penningar eller ägodelar, med uppenbar orättvisa och at genom list och bedrägeri, med falska varor och handel komma dem til oss.
Föregående avsnitt: Åttonde budordspredikan, § 3
Följande avsnitt: Åttonde budordspredikan, § 5
Platser:
Personer: Luther (Lutherus), Martin
Bibelställen:
Teman: