Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VIII. Predikan

Åttonde budordspredikan, § 12

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 12.

Vidare befalles i detta budet at vi rätteligen böra hushålla med våra egna ägodelar, hvilket bör ske 1) vid deras förvärfvande, 2) vid deras förvarande och 3) vid deras rätta användande.

Det 1) som här i anseende til våra egna ägodelar befalles är således, at vi rätteligen förvärfva dem; ty såsom det är en oss allom ålagd skyldighet at föda oss med arbete, så blifver det ock en vederstyggelig synd, at utur akt låta något, hvarigenom vi kunna befordra vårt och nästans väl, och genom hvilkets försummande vi fördärfva oss sjelfva och blifva androm människom til last: men härtil höra åter trenne särskilta plikter, nemligen 1) at bruka en förnuftig omtanka i alla våra göromål, så at man undersöker så väl bästa och tjenligaste tiden då et arbete bör förrättas, som ock sjelfva sättet och ordningen, huru det bör ske, och hvilka medel lämpeligast bidraga därtil, at en syssla sker med minsta tids och krafters förspillande, som möjeligit är. 2) At arbetet förrättas med den flit och idoghet som hälsan och förmåga sådant tillåta. Den visa Konung Salomo gaf här myran til läromästare åt den lata til at se och lära huru träget hon fiks1 och arbetar, Ordsp. B. 6:6. Och hvad äro väl vår tids lättingar annat än daga-tjufvar? de stjäla dagen genom lättjan af sin Skapare, som gifvit honom, de stjäla den af sig sjelfva, då de intet förvärfva något på honom, de stjäla den af samhället, då de icke gagna det allmänna. 3) Fordras här, at arbetet sker med upriktig trohet och ära emot nästan, at vi icke arbeta på nästans undergång, intet förkofra våra ägodelar i en eller annan måtto på hans bekostnad, utan söka at förvärfva oss vårt egit bröd.

Den 2) plikten härvid är, at vi med all christelig sorgfällighet förvara vår egendom. Det är ingalunda ägodelarnas myckenhet, som gör människor välmående; ty ärfarenheten vitnar, at stora arf, präktiga gods och gårdar, och tunnor guld hafva på en kort tid förlorats; då de ej varda rätt vårdade, men däremot är et litet förråd ofta tilräckeligit, när man umgår aktsamt därmed, efter et gammalt, men ganska sant ordspråk ibland oss: at mycket går åt, men litet räcker väl til. Til ägodelarnas förvarande höra äfven, 1) en flitig omtanka, huru hvart och et på bästa sätt måtte i rättan tid vårdas och förvaras; 2) en dagelig tilsyn och skötsel, at ej alt stannar i goda förslager utan värkställighet, och at man ej liter i sådant uppå andra, hvad man sjelf kan efterse och vårda, och 3) at äfven detta sker med redelighet emot nästan, at man ej innehåller Öfverhetens, Lärares och andra Ämbetsmäns del, eller något som med rätta bör utgöras, ej heller sin egen nödtorft, sina barns och tjenares.

Men här fordras 3) ingalunda mindre försiktighet vid ägodelarnas rätta användande. En visdom af så mycken vidd och granlagenhet, at man sällan finner den vara fattad af andra än dem som mognat af år. Härvid är ingen ting farligare, än at göra det utan eftertanka, och låta hela sin hushållning gå vind för våg, som man plägar säga, med den tankan, at man har nog; ty det har störtat mången ungdom, ja mången man ifrån rikedomar i yttersta armod, at ligga androm til last. Här fordras således 1) en noga urskillning af våra nödvändigaste behof och hvad som kan vara nyttigast, och på andra sidan et förnuftigt öfverslag, eller uträkning på hvart förråd, at däraf kunna sluta, hvilka af våra behof, såsom mindre nyttiga böra uteslutas, bland hvilka yppighet i kläder, välluster, lustbarheter och flyktiga nöjen altid måste få det sista rummet. 2) Blifver härvid hufvudsakeligit, at med all magt dämpa sina begär, som annors äro hos oss i et dageligit tilväxande i mån af tilgångar, at mätta dem med. 3) Fordras ock här en dagelig flit och sparsamhet vid våra utgifters bestridande, at intet något af oaktsamhet förspilles eller förloras, och at så mycket möjeligit är, äfven något måtte finnas i behåll til oförmodade behof, och at hjelpa den fattiga och nödlidande nästan. Konung Salomo säger: Den som går efter de ting, som intet af nöden äro, han är en dåre, Ordsp. B. 12:11. och förmanar derföre: Var icke ibland drinkare och slösare; ty de drinkare och slösare varda fattige: och en såfvare måste rifvin2 kläder bära, Cap. 23:20,21. Och än säger han rätt: Den som gärna lefver i vällust, han skal blifva fattig, och den der vin och oljo älskar han varder icke rik, Cap. 21:17. Och om allmosor til de fattiga säger han: Neka dig icke, at göra dem torftiga godt, om din hand af Gudi hafver magt sådant göra, Cap. 3:283. det är, om Gud välsignar dig med råd dertil.


  1. strävar, mödar sig
  2. rivna
  3. bör vara Ords 3:27

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: