Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Andra katekespredikan

Andra katekespredikan, § 27

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 27.

Til detta Christi uphöjelses stånd räknar åter vår Apostoliska Tro i synnerhet fem stycken: då det heter: nederstigen til helfvetet; på tredje dagen igen upstånden ifrån the döda: upstigen til himla, sittande på Alsmägtig Guds Faders högra hand: dädan1 igen kommande til at dömma lefvande och döda. Och hvad nu det första af dem beträffar nemligen Christi nedstigande til helfvetet, så möta därvid i synnerhet tvänne frågor, nemligen först om Christus verkeligen nedstigit til helvetet eller icke? om han nedstigit i de fördömda andars rum och där visat sig en Herre öfver dem? eller om därmed förstås Jesu nedstigande i grafven? och man vidgår gerna, at denna sak icke egenteligen rörer vår tros och salighets grund: hvarföre ock salig Doct. Luther yttrar sig härom mycket varsamt, då han säger sig tro, at Christus sönderbrutit djäfvulens välde2 och at han hvarken vil säga eller veta mera härom. Flera Skriftenes språk som härom anföras äro af den beskaffenhet, at de ej nog tydeligen bevisa det som uti dem sökes, hvarföre jag ock går dem förbi. Det klaraste i denna delen är utan all tvifvel. 1 Petr. 3:18,19. hvarest Apostelen Petrus först säger om Christo at han är lefvande gjord efter andan och straxt derpå heter det: I them samma gick han bort och predikade för andarna i fängelset. Hvad andar han här förstår förklarar han tydeligen i det följande, nemligen deras som icke trodde i Noachs tid, och emedan de icke kunna annorstädes vara än i afgrunden, synes däraf, då meningen tages enfaldigt efter orden, at vår Frälsare sedan han blef lefvande ifrån de döda, i sjelfva verket nederstigit til helvetet. Den andra frågan, som härvid upkommer är den, om då detta nederstigandet hörer til hans uphöjelse eller förnedring? det synes falla af sig sjelf at den hällre måtte räknas til hans uphöjelse än förnedring, emedan den skedt sedan Jesus blifvit lefvande gjord efter sin död; ty då hade mera ingen förnedring rum. Dock härpå ligger föga magt, allenast de öfriga stycken som här upräknas af hans uphöjelse, äga sin fulla säkerhet och grund, och den äga de Gudi låf! så stark, at alla helvetes portar ej kunna blifva dem öfvermägtige.

Hit hörer således för det andra Christi upståndelse ifrån de döda. Snart sagdt den största artikel i hela vår Christeliga Tros bekännelse; ty står den, så står hela vår tros grund bergfast och orörlig, men faller åter den, så ramlar hela vår salighets byggnad öfver ända, såsom Apostelen Paulus tydeligen visar det i 1 Cor. 15:17. då han säger: är Christus icke upstånden, så är vår tro fåfäng och så äre vi uti våra synder. Men Gudi låf! den står ock helt oryggelig. Ty först hafva alla fyra Evangelisterne noga och tydeligen beskrifvit den. En sanning, som de förmodeligen alla, men åtmindstone Mattheus och Johannes sjelfve, varit åsyna vitnen til, hvarföre ock Johannes slutar sin berättelse härom således: Thenne är then, som vitnar härom och then thetta skrifvit hafver, och vi vete at hans vitnesbörd är sant, Cap. 21:24. Och på et annat ställe näst förut säger han: Then thetta såg hafver thet vitnat, och hans vitnesbörd är sant - - på thet i tro skolen, Cap. 19:35. Denna berättelse blifver så mycket trovärdigare, som läran och sanningen, den de vitnade om, icke tilskyndade sina bekännare hvarken ära, rikedomar eller goda dagar, utan tvert om det största föragt, de pinsammaste plågor och ändteligen åt alt för många en hånlig och smärtande död, Cap. 16:2,3,4. Hvad kunde då hafva förmått dem at frambringa en osanning af så svåra följder för dem sjelfva? eller hvad framgång hade väl en osann berättelse om samtida händelser kunnat hafva, då läran om Jesu upståndelse likväl i en hast utbredde sig. Hvad visshet måste icke Saulus fått i denna sanning, då han gick öfver, ifrån en Pharisee och et stort hopp om en lyckelig framtid, til en förföljd och föraktad Christen. Han åberopar sig i denna sak många Jesu uppenbarelser efter sin upståndelse, bland hvilka han beskrifver i synnerhet en såsom ganska märkelig, då mera än femhundrade bröder sågo honom lefvande efter sin död på en gång, af hvilka ännu månge lefde då Paulus skref detta, 1 Cor. 15:6. Huru kunde då en sådan sanning döljas eller dragas i tvifvelsmål?

Efter fyratio dagars vandring här på jorden efter sin upståndelse, under hvilken tid han ej mera kände några svagheter eller var til sin lekamen bunden vid de rörelse-lagar, som annars åtfölja kropparna, berättar Evangelisten Marcus at han vardt uptagen i himmelen, Cap. 16:19. och Lucas gifver närmare vid handen, at detta skedde i lärjungarnas åsyn, eller i synlig måtto, sedan han alt förut anstaltat med sina lärjungar hvad som hörde til hans församlings vård och utvidgande. Han förtäljer ock huru hans lärjungar stått och sedt på denna hans segerfärd, som således skedt småningom, til des at et moln tog honom bort utur deras syn. Hvarvid tvänne änglar försäkrade dem därom, at thenne Jesus som nu uptagen vardt ifrån them i himmelen, han skulle än en gång så komma därifrån, som de nu hade sedt honom upfara, Ap. Gern. 1:9–11.3 Och detta var det tredje som hörer til hans uphöjelse. Men härvid må vi väl märka, at det ingalunda var någon lekamlig, elementarisk4 eller synlig himmel dit han upfor, fast han i lärjungarnas åsyn for upåt. Ty Konung Salomo betygar at alla himlars himlar kunna icke begripa honom, 2 Crön. 2:6. och Apostelen Paulus säger om Christo at han var högre än himmelen; Ebr. 7:26. utan måste vår Jesus vara upfaren til de sällas eviga boningar, hvarest han lofvat vara tilsammans med sina utkorade, Joh. 14:3. och Apostelen Johannes försäkrar oss därom, at vi där skole få se honom såsom han är, 1 Ep. 3:2. Och Paulus lofvar at vi skole blifva när Herranom altid, 1 Thessal. 4:17. Men det blir ock tillika vist, at han där måste vara uphöjd til en Guddomelig ära och majestät, som vida öfverträffar alt hvad de salige där åtnjuta, emedan det står om honom, at han upfor öfver alla himlar på thet han skulle alt ting upfylla, Eph. 4:10. och at han bor uti et ljus ther ingen tilkomma kan, 1 Tim. 6:16. Men vi vidgå gerna, at vi hvarken vete hvarest eller hurudant detta rum är, ty vi se allenast nu uti et mörkt tal, men skole en gång genom vår Frälsares nåd få se honom ansigte mot ansigte, 1 Cor. 13:12. Alt hvad vi vete härom är at vår broder, vår Öfverste Prest och vår Konung til sina båda naturer åtnjuter högsta Guddomeliga lycksalighet, och detta kan emedlertid vara nog för oss.

För det fjerde bekänne vi om vår Frälsare at han sitter på Guds Faders högra hand, hvilka ord ingalunda kunna tagas efter sin egenteliga lydelse, emedan Gud såsom en Ande icke äger någon lekamlig hand eller lemmar, ej eller kan Jesus såsom en allestädes närvarande Gud blifva på något vist ställe sittandes, utan beteknas med Guds högra hand hans Guddomeliga allmagt, med hvilken han styrer och regerar hela verlden. Aldeles uti en sådan mening tages detta ordet i hela den heliga Skrift, när det nyttjas om Gud, och Konung David brukar det i sina Psalmer tjugufem serskildta gånger i samma bemärkelse. At sitta åter på Guds högra hand är icke annat än at blifva delagtig af samma magt, ära och majestät som Fadren och fullkomligen utöfva den samma. Så förekommer det til exempel: Ps. 132:11. Herren hafver svorit David sannan ed, ther skal han intet ifrån träda. Jag skal sätta tig tins lifs frukt uppå tin stol, hvilket vil så mycket säga at Davids lifsfrukt eller någon af hans efterkommande skulle regera efter honom. När det därföre säges om Christo, at han sitter på Guds Faders högra hand, beteknar det, at Christus icke allenast til sin Guddomeliga, utan ock til den människliga naturen äger och utöfvar all Guddomelig magt och styrelse aldeles lika med Fadrenom, hvilket nog tydeligen bestyrkes af ganska många Skriftenes rum. Jag vil allenast nämna några få. Konung David talar i andanom och säger: Herren sade til min Herra: sätt tig på min högra hand, och han förklarar hvad detta hade at innebära i den följande versen, där det heter: var rådandes ibland tina fiender, Ps. 110:1,2. Apostelen Paulus talar härom sålunda: Sonen i sin antagna mandom är Guds härlighets sken och hans väsendes rätta beläte, och bär alt ting med sit kraftiga ord. Det är, regerar med sin allmagt och sitter på Majestätsens högra sido i högdene, Ebr. 1:3. Härlighetens Fader, säger samme Apostel upväckte Christum ifrån the döda och satte honom på sin högra hand i himmelen: öfver all Förstadöme, välde, makt, Herradöme och alt thet som nämnas kan, icke allenast i thenna verldene, utan ock i then tilkommande, Eph. 1:20,21.

Ändteligen hörer ock til Christi uphöjelse för det femte, at han är igenkommandes ifrån himmelen til at dömma lefvande och döda. Hvarvid vi först märke vissheten af denna märkvärdiga sidsta händelse i verlden för oss människor. Förnuftet känner ej denna sanning, men måste erkänna des billighet. Men uppenbarelsen är den, som lämnat denna för alla ogudaktiga fasande, men för de trogna tröstefulla underrättelsen, och emedan Guds ord blifva lika oföränderliga som Gud sjelf, Matth. 24:35. kan om denna dagens visshet intet tvifvelsmål äga rum, om vi ej på en gång vilje förneka hela den talande Herrens eviga sanning och varelse. Enoch den sjunde ifrån Adam5 hafver redan i verldenes begynnelse förkunnat om denna Guds Sons tilkommelse til doms och sagt: Si Herren kommer med mång tusende helgon til at sitta dom öfver alla och straffa alla them som ogudaktige äro, m. m. Jud. v. 14,15. Den vise Konung Salomo predikade i sin tid, at Gud skall hafva fram alla gärningar för domen m. m. Pred. B. 12:14. Och Apostelen Paulus försäkrar de Athenienser,6 at Gud hafver satt en dag före, på hvilken han skall dömma jordenes krets, Ap. G. 17:31. Men Frälsaren gifver sjelf den aldrastarkaste försäkran om sin tilkommelse til doms, Matth. 25:31. då han säger, at Människones Son skall komma i sit majestät och alle helige änglar med honom, då skall han sitta på sin härlighets stol, och beskrifver sedan hela doms-processen. Personen, som här skal dömma utmärker Frälsaren sjelf i nyss anförda orden nemligen Människones Son, det är Christi Guddomeliga person, som är Guds och Mariæ son eller tillika Gud och människa. Därföre kallar Apostelen Paulus denna domstol en Christi domstol, Rom. 14:10. och 2 Cor. 5:10. Personerne åter, som skola dömmas äro alla människor både onda och goda, ty Frälsaren säger på nyss anförda ställe, at för honom skola församlas all folk, Matth. 25:32. Paulus säger åter flera gånger, at vi måste alle, alle församlas för Christi domstol, så at icke en enda af hvad ålder, stånd eller vilkor han ock må vara, kan undgå at där infinna sig lefvande eller död, emedan alla döda skola förut upstå. Men hvad tiden beträffar när denna verldenes allmänna dom skal infalla, är det af Jesu egna ord klart, at därom äro alla, både änglar och människor i fullkomlig okunnighet, och är denna hemlighet så stor, at sjelfve vår Frälsare i sit förnedrings tilstånd ej ägde därom den aldraminsta vetskap, Matth. 24:36. utan varder den kommandes såsom en tjuf om natten, 1 Thessal. 5:2. och som en snara öfver alla, som bo på jordene, Luc. 21:35. Ack! väl den, som Herren finner vakande när han kommer! men härvid må vi äfven erindra oss, hvad Apostelen Petrus ej ville dölja för sina Åhörare, nemligen at en dag för Herranom är såsom tusende år, och tusende år såsom en dag, och at Herren intet fördröjer sitt löfte, såsom somlige mena thet vara fördröjelse, men han hafver tålamod med oss och vil icke at någre skola förgås, utan at hvar och en vänder sig til bättring, 2 Ep. 3:8,9. Sjelfva domen skal hållas i himmelens sky, där skola alle stå til svars för sina gärningar, de fromme på domarens högra, de ogudaktige på den vänstra sidan, och hvardera undfå en dom efter sina gärningar, nemligen de som genom trona anammat Medlarens Jesu rening skola afhöra en välsignad kallelse til et för dem tilredt rike, at åtnjuta evig sällhet, men de andre en förskräckelig befallning at gå bort uti en evig eld, Matth. 25:31. m.m. Ej eller skal denna domen sakna värkställighet, ty i det samma domen är afsagd öfver människoslägtet, skal Guds allmagt flytta hvardera til sina rum. Där skole vi ock då, välsignade Åhörare, bland millioner, hvar och en få vår del, men ve oss i evighet, om vi då måste emottaga förbannelsens dom, och vräkas i et evigt mörker, där Guds vredes lågor bränna utan uppehåll i alla evighet. Nu är än tid at undfly detta, och genom trona förvärfva oss del i de rättfärdigas upståndelse; men ack! då är försent.


  1. därifrån
  2. at Christus sönderbrutit djäfvulens välde: hänvisar sannolikt till Luthers förklaring till den andra trosartikeln i Lilla katekesen under punkten Hwad är thet?: ”Jag troor at Jesus Christus sanner Gud / födder af Fadrenom i Ewighet / och thesslijkes sanner Menniskia / född af Jungfru Maria / är min Herre / hwilken mig förtappade och fördömde Menniskia / förlossat / förwärfwat och wunnit hafwer / ifrån alla Synder / ifrån Döden och Diefwulens Wåld /...”
  3. Själva citatet är ur Apg 1:11 och lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Thenne Jesus som uptagen är ifrån eder i himmelen / han skal så komma / som I honom sedt hafwen upfara i himmelen”.
  4. materiell, fysisk
  5. Enoch den sjunde ifrån Adam: Henok i den sjunde generationen efter Adam
  6. atenare

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: