Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Andra katekespredikan

Andra katekespredikan, § 26

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 26.

Sidst återstår oss, välsignade Åhörare, at äfven nämna några ord om vår dyraste Frälsares Jesu uphöjelses tilstånd. Denna uphöjelse blef nödvändig i tvänne afseenden. Vi hörde at förnedrandet endast bestod i afläggandet af några Guddomeliga egenskapers fullkomliga bruk och en tjenares skäpelses antagande. Christi person förblef således under sjelfva den djupaste förnedringen en Guddomelig person. Dess Guddomelighet kunde därföre aldrig uphöra, ej eller evärdeligen1 vara undangömd. Han var evig, därföre måste han ock blifva det. Han ägde ära, magt och majestät, därföre måste de ock en gång uppenbaras. För det andra blef den nödvändig i anseende til sjelfva återlösnings värket. Såsom vår försonare måste han dyrt köpa oss genom sit blod til sin egendom i sin djupa förnedring; såsom vår Prophete måste han som människa umgås med människor och lära oss. Men som vår Konung och herde måste han föra oss til delaktigheten af sin försoning och genom magt beskydda och bevara oss och ändteligen föra oss in uti sit förvärfvade eviga rike. I anseende til alt detta måste Christus uphöjas och komma i et fullkomligit åtnjutande af sin Guddomeliga magt och himmelska härlighet.

At nu vår Frälsare således är värkeligen uphöjd, därom vitnar den heliga Skrift på alt för många ställen. Hela den 110:de Psalmen talar ganska tydeligen om denna uphöjelse; hvarest han föreställes sittande på Guds högra hand i Guddomelig ära och majestät, såsom en Konung och en Segerherre öfver alla sina fiender. Jesus förkunnade det samma för sina fiender med stor frimodighet, just då han såg den smärtefullaste döden för sina ögon och säger: Härefter skolen i få se människones Son på kraftenes högra hand och komma i himmelens sky, Matth. 26:64. Apostelen Paulus talar i synnerhet därom således: Tu hafver en liten tid låtit honom öfvergifven vara af änglarna, men med äro och pris hafver tu krönt honom, och satt honom öfver tina händers värk. Alt ting hafver tu lagt under hans fötter. I thet han nu alt ting hafver honom underlagt, hafver han intet undantagit, thet honom icke underlagdt är, Ebr. 2:7,8. Och uti Phil. 2:9,10,11. sedan han i det föregående beskrifvit Christi förnedring, säger han: Therföre hafver ock Gud förhöjt honom och gifvit honom et namn thet öfver all namn är. At i Jesu namn skola sig böja all knä, theras som i himmelen, på jordene och under jordene äro. Och alla tungor skola bekänna at Jesus Christus är Herren, Gud Fader til äro. Flere bevis härpå behöfve vi icke anföra och desse äro så tydelige, at hans uphöjelse af dem ej allenast kan oryggeligen bevisas, utan ock til des rätta beskaffenhet förstås; så at Christi uphöjelse ingalunda består uti et återtagande af den Guddomeliga naturen, emedan den samma aldrig varit skild ifrån den människliga, sedan de en gång i aflelsen blefvo med hvarandra förenade. Ej eller består den i all Guddomelig äras återtagande, emedan Christi mandom äfven under sin förnedring haft och brukat flera Guddomeliga egenskaper och därföre ingalunda behöft återtaga alt. Utan består den uti et fullkomligt nyttjande af alla Guddomeliga egenskaper och förmåner och uti et fullkomligt afläggande af alla människliga svagheter, så at han nu mera icke är under lagen, utan lagsens Herre; icke mera tjenare utan sjelf Herre och Gud, icke mera fattig, utan ägande alt, icke föraktad utan ärad och tilbeden af änglar och människor, icke svag utan allrådande, icke mera husvill utan sittande på Guds högra hand i evighet.


  1. för all framtid, evigt

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: