Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 22
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 24
§. 23.
Öfver detta Riket tilhöra nu honom först Konungsliga rättigheter, som bestå egenteligen uti at styra och regera sina undersåtare. Denna rättigheten ligger på Guds sida1 grundad i det eviga förbund som han ingått med sin himmelske Fader at lösa det arma människo-slägtet ifrån sitt elände, hvaruti Fadren gaf honom makt at få sjelf styra detta sitt på jorden förvärfvade Nåderike, Joh. 17:2. och på vår sida2 uti den dyra löse-penning, nemligen sitt dyra blod, hvarmed han köpt oss til sin egendom, som nyss omtaltes. Den som köper en annan ifrån ett svårt slafveri har ock rätt öfver den som han således utlöst. Vi hade efter Apostelens Pauli vitnesbörd måst i alt vårt lefverne genom dödsens räddhåga vara syndenes och djefvulens trälar, Ebr. 2:15. men när han dyrt köpt oss, så äre vi icke mera våra egne, 1 Cor. 6:19. utan höre honom med kropp och själ hele och hållne til. Denna hans således förvärfvade Konungsliga rättighet öfver oss består först uti en lagstiftande makt öfver sina undersåtare, den han äfven under sina vandrings-dagar på jorden sjelf utöfvat, såsom då han stiftar en inbördes kärleks-lag dem emellan och säger til sina Lärjungar: Ett nytt bud gifver jag eder, at I älsken eder inbördes. Joh. 13:34. Såsom ock i det han näst för sin upfarelse til himmelen säger til sina Lärjungar: Lärer them hålla alt thet jag hafver eder befallt.3 Denna Konungsliga mak ten består för det andra uti en fullkomlig Doms-rättighet. Den högste lagstiftaren tilkommer ock högsta rätt at dömma, det är pröfva sina undersåtares gärningar efter sin gifna Lags rättesnöre och därefter antingen gilla eller förkasta dem. Denna rättighet tilkommer ock aldeles vår Konung; ty om honom vitna hans sändningebud på hans egen uttryckeliga befallning, at han är then som af Gudi tilskickad är til en domare öfver lefvande och döda. Apost. 10:42. Hvilket Apostelen Paulus med synnerligit eftertryck erindrar sina Romare då han säger: Men tu, hvi dömmer tu tin broder, eller tu andre, hvi föraktar tu tin broder? Ty vi måste alle stå fram för Christi Domstol. Cap. 14:10. Och vår Frälsare Jesus, beskrifver sjelf omständeligen detta sitt Konungsliga och Majestätiska dömmande Matth. 25:31 m. m. såsom han det äfven skulle förrätta til sin människliga natur. Den tredje rättigheten är straff- och belönings-rättigheten, som vår Frälsare tilkommer såsom Konung, den är på det närmaste förenad med Doms-rätten, och är icke annat än en rättmätig Doms värkställighet, om hvilken äfven Paulus märkeligen talar. 2 Cor. 5:10. Vi måste alle uppenbarade varda för Christi Domstol, på thet hvar och en skall få efter som han handlat hafver medan han lefde, ehvad thet är godt eller ondt. Utom denna makt förlorar sig hela den Konungsliga myndigheten, och hans spira trampas af dess fiender med förakt, och de lydige undersåtare sakna sitt beskydd.
Men lät oss ock med några ord omröra hans skyldigheter. Det hörer den til, som vil göra sig berättigad ett Konunga namn, först at genom egen flit och tapperhet förvärfva sig ett Rike. Detta har vår Jesus visserliga gjort, och det med obeskrifvelig möda, som vi nyss hörde. För det andra, hörer til en Förstes skyldigheter, at så vidt som möjeligit är, på inkräktarens bekostnad utvidga sina riks-gränsor och föröka sina undersåtares antal. Jag talar här icke för rof eller Regenters ärelystna och med sina undersåtares blod sölade erröfringar. Jag handlar allenast om ett högst billigt återtagande af sitt rike och slafvars frälsning från träldom. Sådant måste ofelbart höra goda Konungar til. Men i synnerhet tilkommer det Ärones Konung Jesus, at genom sin kallande röst och sin andas kraftiga värkningar utvidga här på jorden sitt Nåderikes gränsor, dem satan och hela mörksens makt på alt sätt söka at inspärra. Det hörer honom til at bära det ena förlorade fåret efter det andra til sin hjord. Luc. 15:4, m. m. Därföre betygar4 är och icke är herden, hvilkom fåren icke tilhöra; när han ser ulfven komma öfvergifver han fåren och flyr och ulfven bortrycker och förskingrar fåren, men säger han: Jag är den gode herden och jag låter mitt lif för fåren. Joh. 10:11,12,14,15. Därom vitnar ock hans märkeliga förbön hos sin himmelske Fader. Joh. 17. Och aldramäst hans mångfalliga sin församlings lemmar lemnade förvarings-medel och andeliga vapen med hvilka hans trogne kunna släcka alla hins ondas glödande skott, dem Apostelen Paulus lika som utur Guds andeliga rust-kammare samlat tilsammans och satt sina trogna Epheser i händer, at med dem värja sig från affall. Eph. 6:10 - - 18. Men vår store Konungs vård sträcker sig äfven til alla sina undersåtares behof. Goda Konungar göra sig underrättade om sina undersåtares tilstånd, at de måtte kunna bispringa dem med hjelp uti allehanda deras åligganden, men hvarken känna de dem rätt, ej eller står det altid i deras makt at bispringa dem, utan måste ofta med Israels Konung säga til en nödstäldt undersåtare: Hjelper icke Herren tig, hvadan skulle jag hjelpa tig? 2. Kon. B. 6:27. Däremot är vår Konung en allvetande Gud Joh. 2:24. en alsmägtig Herre, Matth. 28:18. en väl görande Konung, som därföre heter hjelpare. Zach. 9:9. huru mycket godt kunne vi icke då förese oss af honom? Huru hjerteligen kallar han dem icke til sig? Matth. 11:28. Har väl någon kommit ohulpen ifrån honom? David uphöjer denna hans godhet altför ofta, och talar i synnerhet märkeligen om den Ps. 23. och säger: Herren är min herde mig skall intet fattas, han föder mig på en grön äng och förer mig til friskt vatn.5 m. m. Och såsom hans undersåtares behof äro mångfaldige, så är ock hans hjelp och välgärningar otaliga. De råka med en Hiskia ofta i själa-nöd och ropa: Si om tröst är mig stor ängslan, men de vända sig til Jesum och få hjelp, så at de med glädje bekänna och säga, men tu Herre Jesu lätst tig vårda om mina själ ganska hjerteliga, at hon icke fördärfvas skulle, ty tu kastade alla mina synder bakom dig. Es. 38:17. De falla in i svåra lekamliga sjukdomar, då gå de med den spetelska til Jesum och säga: Herre vilt tu, så kant tu göra mig renan eller hjelpa mig. Och han räcker straxt ut sin hand at hjelpa och säger trösteligen: Jag vil och jag kan, jag gör thet ock. Matth. 8:2,3. Ja han är deras hjelp i sjelfva döden, så at de kunna säga: Döden är upsvolgen uti segren. Och Gudi vare tack som oss segren gifvit haf ver genom vår Herra Jesum Christum. 1. Cor. 15.6
han ock för sjelfva de trogna Judar, at han alt för ofta sökt församla dem, såsom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar. Matth. 23:37. Det tilkommer honom at sluta den ena slafven efter den andra utur plågors fjättrar, och försätta dem i frihet, at de frälste från sina ovänners hand måtte tjena honom utan fruktan i helighet och rättfärdighet för honom i alla sina lifs-dagar. Luc. 1:74,75. Därföre befallte han sina Lärjungar gå ut i hela verlden och kalla syndare til sin nådes gemenskap: Därföre öpnar han sina kärleks armar at låcka dem til sig: Därföre låter han sin ande väcka, röra och draga dem til sin salighets gemenskap, at hans nådes hus, det är hans Nåde-rike måtte varda fullt med frälsta själar Luc. 14:23. För det tredje tilkommer en Konung at på alt uptänkeligit sätt befordra sina undersåtares lycksalighet. Detta har visserligen varit, och så länge hans Nåde-rike varar på jorden, blifver hans dageliga bemödande. Men härtil höra åter tvänne stycken, nemligen först, at han förvarar dem ifrån affall och för det andra at han föreser dem med alla deras behof. En herde söker vist at skydda sin Hjord, at ingen af dem skall förvillas eller råka i ulfvens käftar. Vår Jesus är, som han sjelf betygar, den gode herden; then som legderSåledes förvaltar nu vår Frälsare sitt egenteliga Konungarike här på jorden, som icke annat är än hans kyrka och församling, så länge Nåde-tiden varar: Men just här slutar sig ock detta Rike, och såsom han hafver fått det af sin himmelske Fader, som säger uttryckeligen genom David: Jag hafver insatt min Konung på mitt helga berg Zion. Ps. 2:6. Så skall han ock efter Apostelen Pauli intygan, vid verldenes ända, öfverantvarda7 Gudi och Fadrenom Riket och aflägga all Herradöme och alla öfverhet och väldighet, sedan han så länge regerat til thes han lagt alla sina fiender under sina fötter. 1. Cor. 15:24.8 Då behöfva hans trogne icke mera något försvar, ty deras fiender äro slagne, då behöfva de icke mera något underhåll, ty evig glädje skall vara på theras hufvud, ingen lag, ty där gifves ej mera någon öfverträdelse, ingen dom eller straff. Således uphörer detta Rike af sig sjelft. Men ett annat upkommer då, som kallas med rätta härlighetens Rike och består i den osäjeliga och eviga sällhet, som alla Guds barn i sällskap med de heliga Änglar åtnjuta uti Guds härlighets åskådande, hvarest Herren Jesus Christus vår Konung skall regera öfver sina förlösta, äfven til sin människliga natur, tilsammans med Fadrenom och then Heliga Anda i alla evighet, och i detta afseende säger ängelen, at på hans rike skall ingen ände vara. Luc. 1:33. Det är här först, som hans Herradöme skall rätt stort varda och på friden ingen ände. Es. 9:7.
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 22
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 24
Platser:
Personer: David Hiskia (Hiskias) Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: