Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 19
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 21
§. 20.
Efter undfången visshet och öfvertygelse härutinnan, möter oss nu liksom sjelfmant den andra frågan: Hvaruti då detta hans Prophetiska ämbete består. Prophete synes, efter dess egenteliga bemärkelse, vara en sådan, som förkunnar tilkommande händelser, i hvilken mening detta ordet förekommer 4. Mos. 12:8. och 5. Mos. 13:1,2. hvarföre en Prophete äfven i de äldsta tider oftast
bar namn af en Siare 1. Sam. 9:9. det är en sådan, som genom underbar uplysning såg förrut hvad hända skulle. Sådane Siare voro äfven Propheterne i G. Testamentet dem Herren oftast brukade at förkunna Folk och Länder deras tilkommande öden. Och vi finne at vår store N. Testamentsens Prophete gjorde detsamma i sina kötsdagar, då han ej allenast förrut sade hvad honom sjelf och hans Församling hända skulle, utan ock beskref tydeligen Jerusalems förestående ömkeliga undergång. Men vi finne äfven, at Prophete, så väl i Grekiskan som Ebreiskan beteknar den, som förkunnar något i en annans ställe, och är dess tolk; såsom då det 2. Mos 7:1. heter til Moses: Aaron skall vara tin Prophet: hvilket, efter Guds egen förklaring i följande v. vil så mycket säga, Aaron skall tala det för Konung Pharao, hvad du, på mina vägnar, befaller honom. Och detta, nemligen at vara Guds budbärare hos människorna, var redan i G. Testamentet Propheternas hufvud-sysla Jer. 1:7. För samma orsaks skull bär äfven vår dyraste Frälsare rätteligen Prophetiska Namnet, i det han var sänd af Gudi för en Lärare; Joh. 3:2. men med större fog än någon annan, emedan han ej behöfde hemta de himmelska sanningar, som han skulle predika, genom drömmar eller uppenbarelser, utan var sjelf en san Gud, och det eviga Ordet, och ett ljus som ej behöfde hemta sin klarhet af någon annan, och därföre kunde af sig sjelf uplysa alla människor, som komma i verlden. Joh. 1:9. Hans Prophetiska ämbete är således icke annat än ett Läroämbete, hvaruti vår Frälsare icke allenast uppenbarar oss alt Guds råd om vår salighet, utan ock på det kraftigaste söker genom sin kallande röst förmå och upmuntra människorna at begifva sig i den ordning som han dem föreskrifver; genom hvilken de kunna undgå den dem annars öfverhängande olyckan, och vara förvissade om lif och salighet genom honom. Personen som egenteligen förrättar detta ämbete är Jesus Christus til sina båda naturer såsom Gud och människa. Gud måste han vara på det han skulle känna alt Guds råd: Gud måste han vara at kunna med Guddomelig visdom föreställa det för människor, och Gud måste han ändteligen vara, at kunna med Guddomeliga undervärk stadfästa sin lära bland människorna, och bevisa at den värkeligen var Guddomelig; men däremot måste han ock vara människa, at kunna umgås med människor, at på människligit sätt kunna bibringa dem denna Guddomeliga kunskap, at förmå och nödga dem, under allehanda människliga föreställnings-sätt och liknelser, til anammande af denna sin salighets-lära.Ämnet hvarmed Jesu Prophetiska ämbete hade at göra *), var i gemen innehållet af Jesu lära, eller som Apostelen Paulus kallar det: Alt Guds råd, Apost. 20:27. det är alt hvad Gud i sin eviga visdom af sin oändeliga kunskap fant godt och nyttigt för människornas salighet at låta komma til deras vetskap. Den tvist antingen Jesus i detta sitt ämbete förkunnat Lag eller Evangelium synes ej böra få rum ibland oss, då vi vete; at den första predikan til den fallna människan i Paradiset, som genom synden hade råkat under Guds vrede och förbannelse, äfven innehölt det gladaste bodskap om människo slägtets uprättelse genom qvinnones säd. Ändamålet som är vår salighet är helt och hållet Evangeliskt. Guds nåd förvärfvad genom medlarens Jesu försoning är det största Evangelium, som en syndare kan förkunnas: Ordningen at utan egen förskyllan blott genom trona på denne medlaren få salighet, är ock Evangelium. Kallelsen til delagtighet af den förvärfvade saligheten, är den aldra ömmaste och ljuf1 och en Brudgummes innerliga längtan och rop efter sin Brud. Christi Prophetiska ämbete är således i högsta måtto Evangeliskt, men utestänger därföre ingalunda Lagen, såsom utom hvilken vi aldrig kunne hvarken igenkänna oss sjelfva eller nåden, än mindre gifva nåden i Christo sitt rätta värde eller någonsin komma til delagtighet af den samma. Det var ett stort Evangelium för den fallna och genom fallet under förbannelsen liggande människan, at qvinnones säd skulle söndertrampa ormsens hufvud; men hvarken hade Adam eller Eva förståt det och än mindre funnit däruti någon hugsvalelse, om de icke känt igen sina plikter emot sin Gud och sin egen öfverträdelse af hans befallningar, om de icke hört förbannelsens dom läsas öfver sig och sett in uti djupet af det eviga förderf, som hotade dem. Dessa hårda slag af lagens hammare voro därföre lika nödiga för människan til dess räddning, som sjelfva frids-tidningen; hvarföre vi äfven se at vår store Prophete i alla verldenes tider låtit båda förkunnas. Och uti sina vandrings-dagar på jorden, har han ingalunda utur akt låtit at predika båda delarna med yttersta alfvare. Hvaraf således blifver klart, at lagen väl ingalunda är utesluten utur Christi Läro-ämbete, men sjelfva ämbetet är och förblifver icke desto mindre helt och hållet Evangeliskt.
vaste som kan beskrifvas, och afmålas under ett bjudande til bröllops, et kärleks-fullt nödgandeMen vi måste ock anmärka personerna, som Jesus i detta sitt Prophetiska ämbete har at göra med *), nemligen alla människor i gemen. Det var väl sant, at vår Frälsare under sin synliga vandring på jorden icke sjelf predikade annorstädes än i Judeen, Samarien och Galileen, men såsom Evangelii predikan var allmän i den första verlden för syndafloden, genom Adam, Enoch, Noach med flera, så gaf ock Frälsaren sina Apostlar och Lärjungar efter sin upståndelse öppen befallning at gå ut i hela verlden och predika Evangelium allom Creaturom. Marc. 16:15. Hvilket var en nödvändig följd af Jesu allmänna medlare-ämbete. Hela verldenes synda-skulder voro betalte, därföre måste ock glada bodskapet därom förkunnas för hela verlden, men i synnerhet för alla fattiga, elända, arbetande och bundna själar. Ty så säger Herren den himmelske Fadren om denna sin Son: Jag hafver gifvit tig til ett förbund i folkena, hedningomen til ett ljus, at tu skalt2 och han sjelf säger, genom Propheten Esajam flera hundrade år förut, som vi nyss hörde, at han var sänd, til at predika them eländom - at predika the fångar förlossning och the bundnom öpning, Es. 61:1. hvilken Prophetia Frälsaren säger vara fullbordad genom honom Luc. 4:18. En stor tröst för oss alla: Här är ingen undantagen, icke den aldra uslaste en gång.
öpna the blindas ögon och föra fångarna utu fängelset och the som sitta i mörkret utu fånga-huset,
*) Objectum reale.3
*) Objectum Personale.4
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 19
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 21
Platser: Galileen Judeen Samarien
Personer: Adam Aron (Aaron) Eva Henok (Enoch) Jesaja (Esaia, Esaias, Esajas) Noa (Noach) Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: