Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 12
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 14
§. 13.
Nu hinne vi ändteligen til det femte, som hörer til läran om tvänne naturer i Christo, nemligen at utreda orsaken, hvarföre vår Medlare således måste vara Gud och människa? Så litet den i synd fallna människan viste at söka någon hjelp emot alt det onda hon genom fallet råkat uti, så litet och än mindre hade hon varit i stånd at upfin
na några medel och utvägar därtil. Gud af sitt eviga förbarmande allena beslöt at rädda oss, och hans eviga vishet uptänkte sättet huru det borde ske; Han har ock sitt stora namn til ära aldeles utan vår åtgärd så utfört och fullkomnat det, at oss ej annat återstår än emottaga och vörda denna så visa som fullkomliga frälsning, hvarom han i sitt heliga ord gifvit oss så tydelig underrättelse; men när vi med vårt trånga förnuft se in uti denna djupa hemlighet och betragte hvad Evangelisten Johannes säger oss härom Cap. 1:14. at det eviga ordet vardt kött, det är, blef människa, eller som vi nu hört i det föregående, antog mandom och förenade sig sjelf med den människliga naturen, upkommer hos oss naturligt vis den fråga: Hvarföre skedde det så? Hvad månde varit orsaken hvarföre vår Frälsare tillika hafver varit både Gud och människa? Hade då den allvise och alsmägtige Guden icke kunnat uträtta detta sitt kärleks värf til vår salighet med mindre omgångar än dessa? Til hvilket alt vi med skäl må svara, at detta är oss altför högt, vi kunne ej begripa det, och säga: nog af at det är af Herranom så skedt och är underligt för vår ögon. Men när vi likväl, sedan alt är fullbordadt, se tilbaka på dessa Herrans under, tyckas Guds orsaker lika som utur en skymning upklarna för oss. Vi se vår Medlare vara Gud, vi se honom vara människa, och vi hafve nyligen blifvit erhindrade därom, at dessa båda blifvit med hvarandra på det aldranärmaste förenade. I anledning däraf uplöser sig denna fråga rätteligen genom svar på trenne serskildta frågor, af hvilka den första blifver: Hvarföre måste vår Frälsare vara en sann Gud? Hvilken Konung David nog tydeligen besvarar, då han säger: kan dock en broder ingen förlösa, eller Gudi någon försona? Ty det kostar för mycket at förlösa deras själ, så at han måste låta det bestå evinnerliga, Ps. 49:8,9. och vil så mycket säga: Så omöjeligit som det är för en människa at igenlösa sig sjelf eller betala sin synda skuld, så omöjeligit och platt omöjeligare för den ena brodren, den ena människan at igenlösa eller med Gud försona den andra; men hvarföre då det? ty han är sjelf en stor syndare och står i lika stor skuld, som den hvilken han skall igenlösa; men om han ock sjelf vore skuldfri, kan han dock ej mera med alt sitt bemödande än bibehålla sin egen själ, och ej det aldraringaste bidraga til igenlösande af sin broders själ; ty det kostar för mycket och blifver en ren omöjelighet. Huru mångfalt omöjeligare måste det då icke blifva för någon blott människa at igenlösa millioner lika djupt i synd och under förbannelse dränkta människor, som han sjelf är. Skulden är otalig, et evigt väsende är förtörnadt, huru skulle et ändeligit kreatur kunna försona alt detta? Nej det kostar vist för mycket eller hvad kan människan gifva, där hon kan igenlösa sin eller andras själ med? lyda Frälsarens egna ord, Matth. 16:26. Derföre hafver ock Gud til utförande af detta storvärk utsett och sändt sin egen enfödda Son, det eviga och menlösa Guds lamb, som tillika är begåfvad med Guddomelig allmagt, at kunna uträtta hvad för människor är omöjeligit. En sådan Frälsare behöfde vi, som skulle heta Emmanuel eller Gud med oss, Es. 7:14. som med rätta kan bära namn af underlig, råd, Gud, hjelte, evig Fader och Fridförste, Cap. 9:6. därföre säger Apostelen Paulus, at en sådana Öfversta Prest höfdes oss hafva, then ther helig vore, oskyldig, obesmittad, skild ifrån syndare och högre än himmelen, thet är sann Gud, Ebr. 7:26.Den andra frågan blifver den; efter vår Medlare således måste vara en sann Gud, hvarföre var han då tillika en sann människa? För Gud är ju ingen ting omöjeligit, sedan han en gång åta1 Han måste, som människor, bestå af tvänne delar själ och kropp, som med et nära band voro med hvarannan förenade, och ej utan svår smärta kunde skiljas från hvarandra, på det at detta band til fullbordan af Guds straffdom kunde genom många plågor och blods utgjutelse sönderslitas. Han måste öfverfal las både til kropp och själ af alla Belials bäckar,2 och helvites eviga plågor, under en svår blodsvett i Getsemane och under de tre timmars mörker, då han öfvergifven af Gud och människor hängde på korset. Sådant alt kunde vår Medlare såsom en helig Gud icke lida, därföre måste han vara människa. Hvilken sanning Apostelen Paulus ganska tydeligen förklarar, Ebr. 2:14,15. då han säger: Efter barnen hafva kött och blod, är ock han thes delaktig vorden; på thet han skulle genom döden nederlägga honom, som döden i våld hade, thet är djäfvulen; och göra them fri, som i alt sitt lefverne genom dödsens räddhoga måste trälar vara. Men utom denna, som utan tvifvel var hufvud orsaken til hans mandoms anammelse, tyckas vi äfven finna några andra, såsom at Medlaren härigenom närmare ikläder sig den person, för hvilkens brott betalningen skulle erläggas. Guds rättfärdighet säger: hvilken själ som syndar, han skall dö. Hes. 18:20. Och hvar och en skall gifva Herranom försoning för sina själ, 2 Mos. B. 30:12. Adam och Eva hade, och med dem hela människo-slägtet, fallit i synd, människorna borde det derföre äfven umgälla. Men då Gud af sitt eviga förbarmande beslöt at frälsa människorna genom en medlare, borde den ock va ra människa, at på samma sätt som Adam kastade synden och fördömelsen öfver hela människo-slägtet, åter borttaga synden och straffet af sitt eget slägte genom det at Gud kastade alles våra synder uppå honom, Es. 53:6. Hvarom Apostelen Paulus åter talar ganska härligen, då han säger: Om igenom ens människos synd äro många döde, så är mycket mer Guds nåd och gåfva mångom rikeliga vederfaren, genom Jesum Christum, som then ena människan var i nådene, Rom. 5:15. Ty såsom alle dö uti Adam, så skola ock alle i Christo varda lefvande gjorde, 1 Cor. 15:22. Härtil kommer ock at han måste vara människa på det han genom sin mandom skulle inträda uti et för oss ganska trösteligit broderskap. Guds Son, en helig och Majestätisk Gud var för hög för syndare at nalkas til, och nästan otilgängelig, men han steg ned ifrån sin höghet och antog aldeles vår människliga natur, i det han föddes af Fäderna på mandomsens vägnar,3 Rom. 9:5. at därigenom ej allenast träda i en mera jämnlikhet med dem, hvilkas medlare han var, utan ock at igenom sin mandom blifva vår frände och blodsförvant, hvilket åter vår så ofta nämnde store Apostel utreder förträffeligen således: Efter then som helgar, och the som helgade varda äro alle af enom; ther före skämmes han ock icke at kalla them bröder; det är, efter som Christus til sin mandom aldeles härstammar ifrån Adam och är Evas säd, likasom vi alle, derföre skämmes han ej eller at kalla oss sina bröder; och än vidare säger han: Therföre måste han i all stycke vara bröderna lik; på thet han skulle vara barmhertig, och en trogen Öfversta Prest för Gudi, at försona folkens synder, Ebr. 2:11,17. Han har derföre satt sig så lågt, at han för oss syndare skulle blifva en nådastol, hvartil Gud satt honom, Rom. 3:25. til hvilken vi, såsom til vår broder och skyldeman, fast uphögd, kunde så mycket trösteligare framgå, med försäkran at där få barmhertighet, och finna nåd på then tid oss hjelp behöfves, Ebr. 4:15,16. Genom hvilket broderskap han ej allenast velat förvärfva oss barna-rätt hos sin fader, utan han är och blifver äfven i det samma vår trogne försvarare hos honom til vår obeskrifveliga hugnad.
git sig vår förlorade sak; människliga naturens förmåga synes i afseende på Guddomen vara af alt för liten betydelse. Vi finne äfven härtil nog vigtiga orsaker, nemligen först at vår Medlare och Löftesman såsom Gud allena ej hade kunnat undergå det straff som vi förtjent och oss i Paradiset blef ålagdt. Döden den lekamliga, andeliga och eviga blef vårt straff, när våra föräldrar öfverträdde den heliga Gudens befallning. Ingendera var möjelig för den andra Personen i Guddomen; Han kunde såsom sann Gud och et med Fadrenom och den Heliga Anda i väsendet aldrig falla i sin himmelske Faders onåd; han kunde såsom en helig och evig Ande aldrig dö en lekamlig död, som icke ägde någon lekamen och än mindre smaka i sin Guddom några afgrunds plågor, därtil fordrades en människa, sådan som Jesu mandom var, hvilken på korset måste klaga: min Gud, min Gud, hvi hafver du öfvergifvit mig.Den tredje frågan blifver: Hvarföre äro då desse bägge naturerne så nära med hvarandra förenade til en person? Hvarpå korteligen svaras, at den människliga naturens utståndna plågor och död samt lagens fullbordande å våra vägnar skulle genom den nära förening som var emellan henne och den Guddomeliga, få hos Gud et högre och för
alla människors synder fullkomligen och evigt gällande värde. Den människliga naturen skild ifrån den Guddomeliga, hade hvarken med sin oskuld eller lidande varit annat än en naturlig broder med oss, som ej förmått lösa millioner människor ifrån sin olycka. Men då all Guddomsens fullhet bodde uti den människliga naturen, Col. 2:9. och under lidandet äfven styrkte den samma, och uphögde värdet på den gifna lösepenningen, så heter det med rätta at Gud var i Christo och försonade verlden med sig sjelf, 2 Cor. 5:19. det är den Guddomeliga naturen hade uti Christi person på det aldranärmaste så förenat sig med den människliga, at hans försoning blifvit fullkomlig och tilfyllest görande för hela verldenes synder; och emedan han var tillika den försonande person och det förolämpande väsende, som skulle försonas, hände det at han försonade verlden med sig sjelf. Men må vi icke vid alt detta utbrista i en ganska djup förundran med Paulo och säga: O hvilken djuphet af then rikedom, som är icke allenast i hans eviga förbarmande, utan ock både i Guds visdom och kunskap, som så underligen och fullkomligen utfört detta för alt förnuft outgrundeliga salighetsämne, Rom. 11:33.
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 12
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 14
Platser: Getsemane (Gethsemane, Getzemane, Gezemane)
Personer: Adam David Eva Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: