Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 9
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 11
§. 10.
Nu leder oss ordningen i denna vigtiga Artikel at närmare betragta vår Frälsares tvänne naturer i en person. At kunna föreställa denna sak i en rätt naturlig ordning, hafve vi här at märka följande, nemligen 1:o at Christus är en sann Gud, 2:o at han är en sann människa. 3:o at dessa två naturer äro en person, och därföre måste båda vara med hvarannan förenade. 4:o at de i kraft af denna förening äfven gjort hvarandra delaktige af sina egenskaper och ändteligen 5:o undersöka orsaken och nödvändigheten til alt detta vid vår frälsning. I dessa omständigheter innefattas alt hvad vi om Jesu person i synnerhet böre veta och tro. Hvad nu altså det första beträffar at Christus är en sann Gud, så är hans Guddom, med hvilken han är född af Fadrenom i evighet, til någon del bevist, uti vår föregående betragtelse, då vi handlat om Treenigheten i gemen, men kan ytterligare bestyrkas först däraf, at han ifrån evighet födes af Fadrenom, Psalm. 2:7. Mich. 5:2. Joh. 1:14. Cap. 3:16,18. Rom. 8:32. &c. För det andra af många den heliga Skrifts rum, hvarest han1 En sann människa kallas den, som är begåfvad med en kropp, som i sanning kan ses och kännas, ock en förnuftig själ, som äger förstånd och en fri vilja. At vår Frälsare ägt en sådan människlig natur finne vi ganska lätt, om vi allenast vände vår eftertanka til vår dyre Frälsares lefnads omständigheter i sina kötts dagar. Han aflades väl på et aldeles öfvernaturligt sätt, utan mans tilhjelp i Jungfru Marie moderlif, men han föddes i naturens ordning, ty det heter om Maria Luc. 2:6, at dagarna vordo fullbordade, at hon skulle föda, det är: fostret växte til i moderlifvet, såsom andra barn, och när den för mödrar vanliga tiden inföll då de pläga föda, födde äfven Maria sin förstfödda son. Han växte up småningom som andra barn, så at han ännu 12 åra gammal var en pilt som andra människor vid hans ålder, v. 43. han vandrade, åt och drack, hungrade och törstade som andra, han fasttogs, hudflängdes, korsfästes och dödades, och var således i all ting en människa. Derföre kallas han ock uttryckeligen människa af Apostelen Paulo, då han säger: Thet är en Gud och en medlare emellan Gud och människor, nemligen then människan Jesus Christus, 1 Tim. 2:5. och Frälsaren kallar sig sjelf nästan öfver alt för Människones Son, då under det ordet människa och människones son förstås en sådan natur, som vår, hvilken består af en synlig kropp och förnuftig själ. Det samma beteknas äfven i den Heliga Skrift med ordet kött, då det talas om Christo och det heter ordet vardt kött, Joh. 1:14. och Gud är uppenbar vorden i köttet, 1 Tim. 3:16. Nu, ehuru detta synes göra tilfyllest at bevisa Jesu mandom; dock på det ingen må få tilfälle at om den göra sig andra begrep, än de som tilkomma människo-slägtet i gemen, bör jag än i synnerhet anföra tvänne Skriftenes rum, som aldratydeligast ådaga lägga denna sak. Det första är Frälsarens Je su ord efter sin upståndelse, då han uppenbarades för sina lärjungar och de mente at de sågo en anda. Ser mina händer och fötter, at thet är jag sjelf, tager på mig och skåder, ty ande hafver icke kött och ben, såsom i seen mig hafva, Luc. 24:39 hvarest han sjelf nekar sig vara någon anda, hvarom han närvarande öfvertygar dem därmed, at de kunde både se och känna på honom, at han hade kött och ben, dem en ande icke hafver. Det andra är Apostelens Pauli vitnesbörd om Jesu mandom, Ebr. 2:14. Efter barnen hafva kött och blod, är ock han thess delagtig vorden, thet är, Christi Guddomeliga natur hafver antagit kött och blod, en sann mandom likadan som barnen hafva och ingalunda någon blott kropps skepnad utan varelse eller någon serskildt slags fin eller himmelsk kropp, som somlige vilja inbilla sig. Men at i denna Jesu kropp äfven bodt en förnuftig själ, finne vi åter däraf at han ägt förstånd och en fri vilja, skild eller utom den Guddomeliga naturen, som bland annat tydeligen ses däraf, at det var något hos vår Frälsare, som den Guddomeliga naturen viste, hvilket dock var för den människliga obekant, såsom då han i Marci 13:32. sjelf betygar, at han ej ägde någon kunskap om tiden, när yttersta domen skulle infalla, hvil ken likväl ej kunde vara hans Guddomeliga natur, som är aldeles et med Fadrenom, obekant; såsom ock däraf, at han talar i sin sidsta blods kamp om sin vilja såsom aldeles olika med sin himmelske Faders, då han säger i Luc. 22:42. Fader ske icke min vilja utan tin, då likväl den Guddomeliga naturens vilja måste aldeles vara enahanda med Fadrens. Af hvilket tydeligen kan slutas, at Jesu mandom har haft en ifrån Guddomen skild förnuftig själ, och således til vår stora tröst har aldeles antagit vår människliga själ, blifvit vår broder och skyldeman.2
uttryckeligen kallas Gud, Joh. 1:1. Ap. G. 20:28. Rom. 9:5. 1 Tim. 3:16. 1 Joh. 5:20. och ändteligen däraf, at honom tilskrifvas Guddomeliga egenskaper och värkningar, Coll. 2:3,9. Joh. 5:26. Ebr. 1:13. Dock, jag vil icke uppehålla eder med utförandet af dessa bevis, hälst jag vet, at ingen af eder drager denna saken i tvifvelsmål, utan at han ock tillika är en sann människa, böre vi förklara. Det antager den Apostoliska Tron för sanning, då här upräknas huru han är aflad, född, korsfästad och dödad, och Lutherus betygar detta ännu klarare, då han säger: Theslikes sanner människa, född af Jungfru Maria.Men ehuru nu således är bevist at Christus värkeligen antagit vår människliga natur, böre vi dock veta, at den i flera afseenden äger et stort företräde och höghet framför andra människor. Bland hvilka vi med skäl först räkne des höga och Guddomeliga ursprung, i det han icke såsom alla andra människor genom mans och qvinnas förening blifvit aflad i moderlifvet, utan af en ren och obefläckad Jungfru, såsom det var förut förkunnadt genom Propheten Esaias Cap. 7:14. och af ängelen Gabriel til Maria, Luc. 1:34. om hvilkens ursprung vi bekänne at han är aflad af den Heliga Anda, emedan ängelen sade til henne: Then Helige Ande skall kom
ma öfver tig, v. 35. och det samma bestyrker äfven, antingen samme eller någon annan ängel för Joseph och säger til honom: thet som är afladt i henne, nemligen Maria, thet är af then Heliga Anda, Matth. 1:20. Så högt och underbart är ursprunget til denna Jesu mandom emot vår. För det andra äger Jesu mandom et ganska stort företräde för oss däruti, at den är aldeles fri för all synd och orenhet, däremot fullkomligen helig och rättfärdig, då likväl bland oss ingen är som godt gör, icke en, Rom. 3:12. utan alla människors hjertans upsåt och tanka är altid benägen til thet ondt är, 1 Mos. B. 6:5. Denna hans fullkomliga helighet finne vi lätt hafva varit honom oumgängelig til sitt åtagna dyra värf at lösa syndare från Guds rättfärdighets svåra fordringar och straff, om han ej sjelf skulle stadna under samma fördömelse med oss för sina egna brott. Men at han ock varit sådan, det är helig och fri för synd, bevisar den heliga Skrift oss ganska tydeligen; ty derföre säger Apostelen Paulus om honom: at han icke viste af någon synd, 2 Cor. 5:21. Han säger ock om honom på et annat ställe, at han väl vardt i all ting frestad såsom vi, dock utan synd, Ebr. 4:15. det är aldeles helig och rättfärdig. Men aldratydeligast intygar han detta i samma Epistels 7 Cap. 26 och 27 versen och det med et heligt eftertryck, när han säger: En sådan Öfversta Prest höfdes oss hafva, then ther helig vore, oskyldig, obesmittad, skild ifrån syndare och högre än himmelen, hvilken icke dageligen behöfde, såsom de andra Öfverste Prester först för sina egna synder offra. Saken om Jesu mandoms helighet och fullkomliga oskuld är således af den heliga Skrift satt utom alt tvifvelsmål. Men huru Jesu mandom, då han föddes af en syndig människa, som Maria vist var, fått denna oskuld, blifver för oss svårare at utreda, så mycket mer, som det uppenbarade ordet intet härom förmäler. En vidlyftig undersökning i detta förborgade ämne måste ock vara oss mindre nyttig. Men af alla förslags meningar, som härvid anföras, antage vi tryggast den, som vår Christeliga och Evangeliska Församling bekänner, som ock ofelbart är enligast med Guds heliga ord, nemligen at den Helige Ande vid Jesu aflelse nedstigit i Jungfru Mariæ moderlif och genom sin undergörande kraft renat och helgat de blodsdroppar, hvilka skulle utgöra ämnet til vår Frälsares människliga natur. Det tredje företrädet består i hans heliga kropps odödelighet, som ej annat är, än en naturlig följd af sjelfva hans oskuld. Ingen död hade kunnat träffa våra förfäder och hela vårt slägte, om ej synda smittan fördärfvat oss. Men då det beklageligen händt, heter det om oss och altså är döden kommen öfver alla människor, efter alle syndat hafva, Rom. 5:12. Då nu Jesu mandom däremot var utan synd, hade ock döden hvarken någon rätt eller magt öfver hans kropp. Dock sträcker denna odödeligheten sig icke til en värkelig omöjelighet, utan stod det helt och hållit i hans magt at gifva sitt lif om han sjelf ville, och at taga det igen, som han sjelf tydeligen förklarar det. Ingen tager det af mig, men jag låter thet af mig sjelf. Jag hafver magt at låta thet och jag hafver magt at taga thet igen, Joh. 10:18. Til det företräde, som Jesu mandom haft för andra människor, må vi för det fjerde räkna det, at den samma aldrig varit eller i evighet blifver skild ifrån hans Guddom *). Han förenades med honom i aflelsen, men har aldrig utgjort någon serskild person utom Guddomen; blir ock med den samma förenad i alla evighet. Men vi skynde oss, at ännu för det femte och sidsta anmärka, at denna hans människliga natur i gemen varit begåfvad med långt större och högre förmåner än någon annan människa. Hans själ måste, i kraft af den heliga smörjelsen, varit begåfvad med så stora egenskaper, som kunnat meddelas et ändeligit väsende; och hans kropp måste äfven varit förlänte så stora fullkomligheter som någonsin varit möjeliga, då en af den Heliga Anda omedelbarligen tilredd kropp ej annat kunde blifva, än et mästarstycke, hälst då ingen orsak til lyte, som endast ligger i synden, här hade rum. När vi nu således bevist vår dyre Frälsare vara en sann människa, och hafva blifvit delaktig af vårt kött och blod, glömmom då aldrig det välsignade och högst tröstefulla broderskap, som häraf emellan honom och oss upkommer, hvilket han sjelf erkänner ännu efter sin upståndelse, Joh. 20:17. Och låfvad vare Gud för den trösten, at han har vist lofvat erkänna det på den yttersta dagen, Matth. 25:40. så mycket större, som vi därigenom få et barnaskap hos Gud, och äre redan i kraft af det samma vår dyre Broders och Frälsares medarfvingar til evinnerligit lif och hela den himmelska härligheten, som Apostelen Paulus under en oryggelig öfvertygelse och liflig försmak däraf försäkrar oss om, Rom. 8:17.*) Impersonalitas.3
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 9
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 11
Platser:
Personer: Jesaja (Esaia, Esaias, Esajas) Josef (Joseph) (NT) Luther (Lutherus), Martin Maria Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: