Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 15
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 17
§. 16.
At rätt kunna fatta denna sak, måste vi hämta oss några begrep om gamla Testamentets Öfverste-Prest, ty annars kunne vi hvarken rätt känna igen namnet Öfversta-Prest, ej eller få nog tydeligit begrep om dess förrättning. Om offer talas i vår Bibel straxt efter syndafallet, men om Presten nämner ej Moses för syndafloden, hvaraf dock ingalunda följer, at icke då redan varit vissa förordnade, i synnerhet husfäder, som förrättat offren för deras hela hushåll. Den förste som omtalas var Melchisedek, Konung i Salem och den Högstas Guds Prest 1 Mos. 14:18, som lefde vid pass 2 000 år efter verldenes skapelse. Sedermera omtalas flere, såsom Potiphera Presten i On Josephs svärfader Cap. 41:45. Andra Egypti Lands1 2. Mos. 2:18. hvilkas göromål oförnekeligen bland annat bestått uti allehanda djurs offrande til någon försoning, af hvilka äldsta tiders offer, at därmed blidka Gudarna, nästan oräkneliga bevis ännu stå qvar hos de flästa medeltidens hedniska häfdateknare, som ingalunda litet bevisa, at begrepet om någon försoning genom offer och blod och en Medlare, som en gång skulle offras för verldenes lif, måste i den första verlden varit mycket allmän, då så djupa spår deraf äro lämnade qvar hos de flästa hedniska folkslag hela 4 000 åren därefter. Men sedan Israels barn i öknen blefvo ett serskildt samhälle, af hvilkas efterkommande verldenes Frälsare en gång skulle födas, fant Gud äfven för godt, at genom tydeliga förebilder afmåla hans Person, hans ämbete och offer förmedelst stadgade och af Mose för hela Israel och deras efterkommande upskrefna tydeliga lagar, hvilka alla syftade på den tilkommande verldenes Frälsare. Bland dessa hörer förnämligast til vårt föremål Guds befallning at inviga Aaron til sitt Öfverste-Presta ämbete med den heliga smörjelsen, hvarom vi redan nämnt, at vara en förebild til den stora Öfversta-Presten Jesum Christum, och at han en gång om året skulle ingå i det aldrahelgaste i Tabernaklet, at där stänka sju gånger på Nåda-stolen2 af offer-blodet af en stut3 och en bock at försona Gud med folket 3. Mos. 16:14,15,16 eller som orden lyda: försona helgedomen af Israels barnas orenhet och ifrån theras öfverträdelse i alla theras synder. Med minsta eftertanka faller härvid lätt at sluta, det dessa djurs blod ingalunda kunde innehålla någon försoning hos en förtörnad och rättfärdig Gud, utan måste detta varit en förebild och en årlig påminnelse hos Israels barn om den fullgiltiga försoning, som verldenes Frälsare en gång skulle gifva genom sitt eget dyra blods utgjutande för hela verldenes synder. Men hvilken den samme är, utmärker oss Apostelen Paulus ganska tydeligen sålunda: Men Christus är kommen, at han skal vara Öfverste-Prester til thet tilkommande goda, genom ett större och fullkomligare Tabernakel - - icke eller genom bocka blod eller kalfva blod, utan han är genom sitt eget blod ena reso4 ingången uti thet heliga och hafver funnit en evig förlossning. Ebr. 9:11,12. Det samma bestyrker han på flera ställe, såsom då han kallar honom Apostelen och Öfverste-Presten, then vi bekänne, Jesum Christum Cap. 3:1. Om honom säger han ock: Vi hafve en stor Öfversta-Prest, Jesum Guds son, som i himmelen faren är. Cap. 4:14. Men det är onödigt at upräkna flera.
Prester, hvilka Pharao födde i den hårda tiden, utan at draga deras åkrar under sig. Cap. 47:22. och ändteligen om en Reguel och Jetro, som voro Prester i Midian
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 15
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 17
Platser: Egypten (Aegypten, Ægypten) Heliopolis (On) Midjan (Midian) Salem
Personer: Aron (Aaron) Farao (Pharao) Jetro Josef (Joseph) (GT) Melkisedek (Melchisedek) Paulus (Pawali, Saulus) Poti Fera (Potiphera)
Bibelställen:
Teman: