Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 10
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 12
§. 11.
Nu hörer oss til, at för det tredje bevisa, at den Guddomeliga och den1 som uttryckeligen säga om honom at han är allenast en och ingalunda flere. 1 Cor. 8:6. säger Apostelen Paulus: Så hafve vi dock allenast en Gud Fadren - - och en Herra Jesum Christum, uti hvilka ord han anställer en tydelig jämförelse emellan den första personen i Guddomen, Fadren och verldenes Frälsare, och betygar at på samma sätt och i samma afseende, som Fadren är en, så är ock Christus en, och emedan Fadren således är en person, så följer ock däraf at Christus Jesus, som är Gud och människa icke är mera än en enda person. Samme Apostel intygar likaledes, 1 Tim. 2:5. at thet är allenast en Gud och en medlare emellan Gud och människor, nemliga then människan Christus Jesus. Hvarest åter båda naturerne under mandomens namn sägas vara en medlare. Uppå denna satsens sanning beror ganska mycket vissheten om vår försonings fullgiltighet; ty hade den människliga naturen varit en serskildt värkande person, hade han som blott människa aldrig kunnat gifva en evig och förtörnad Gud et fullgiltigt offer för hela verldenes synder, hvilket likväl, då det skedt, ses tydeligen at Guddomen måste här varit värkande med mandomen i en person. Flera vitnesbörder i en så klar sak äro öfverflödiga. Vi vete således, at den Guddomeliga och människliga naturen utgöra allenast en enda person. Men därvid yppar sig en fråga: Om då denna person bör kallas Guddomelig eller människlig? Vi vete ju, at Sonen af evighet utgjort en person i Guddomen långt förr än någon mandom var til, och den kan aldrig undergå någon förändring, utan måste blifva det den af evighet varit. Människliga naturen däremot har aldrig utgjort någon serskild person, derföre måste Christus blifva en Guddomelig person, som antagit den människliga. Af detta som nu således sagt är, at tvänne Christi naturer utgöra en Guddomelig person, följer nu helt otvunget, at emellan den Guddomeliga och människliga måste nödvändigt vara någon förening, hvilken i den heliga Skrift ofta omtalas och däraf bestyrkes. Evangelisten Johannes betygar Cap. 1:14 at det vardt kött, det är, icke at den Guddomeliga naturen blef förvandlad i den människliga, ty det strider emot de förut bevista grundsanningar, at Christus är en sann Gud och at han är en sann människa; utan at den Guddomeliga hafver förenat sig med den människliga til en person. Apostelen Paulus säger 1 Tim. 3:16. Gud är uppenbar vorden i köttet. Men huruledes? icke genom förvandling, som förut är vist, utan det måste hafva skedt genom Guddomens förening med mandomen. Och samme Apostel säger märkeligen, Ebr. 2:16. at han, nemligen vår salighets höfdinge v. 10. tager ingenstädes på sig änglarna, utan Abrahams säd tager han på sig, det är förenar sig med Abrahams säd eller den människliga naturen.
människliga naturen utgöra en person, och måste til följe däraf vara med hvarannan förenade. At Jesus Christus är en person, därpå hafve vi de ovedersägeligaste bevis i den heliga Skrift; ty allestädes där Christus omtalas, nämnes han, såsom en, och icke et enda rum i hela Bibelen förekommer, hvarest talet vore om flere Frälsare. Men vissheten af denna sats beror ingalunda blott häruppå; ty vi hafve språk,At ännu närmare fatta detta, böre vi här förklara dels den människliga naturens antagande af den Guddomeliga, dels ock det tilstånd hvaruti Christi person därigenom blef försatt. Den människliga kunde här ingalunda vara värkande, utan det eviga ordet Guds Son var den som uträttade detta värf, hvarföre det ock kallas en mandoms anammelse, eller at Guddomen hafver til sig tagit mandomen. Tiden då denne mandomens antagning skedt bekänne vi, enligt med Guds ord, hafva varit sjelfva2 utan aldeles af egen art och obegripelig, men måste ofelbart vara en ganska nära, ja aldranärmaste förening, emedan genom den tvänne serskildta naturer Gud och människa aldeles blifva en enda person. Den måste ock blifva en evig och aldeles oskiljaktig förening, såsom Apostelen Paulus därom vitnade, då han säger:
aflelsens ögnablick; ty hade det skedt efteråt så hade mandomen redan förut varit til och utgjort någon längre eller kortare tid en serskild person, hvilket strider emot det som förut är bevist, och äfven emot det, som ängelen förkunnade Maria om denna hemligheten, nemligen, at den Heliga Anda skulle komma öfver henne och den Högstas kraft skulle öfverskygga henne, Luc. 1:35. hvilka bägge förrättningar ängelen här fogar tilsammans, som hvilka på en gång skulle gå för sig. Den Heliga Anda var den som i hennes lif skulle tilreda mandomen, men i det samma skulle ock den Högstas kraft, det är den Guddomeliga naturen eller eviga ordet öfverskygga henne. Men sjelfva sättet huru härmed tilgått blifver för oss här i dödeligheten en djup hemlighet. Utaf detta up- eller antagandet eller mandomsanammelsen följde nu båda naturernas oskiljaktiga och evigt varande förening, som ock kallas den personliga föreningen *) egenteligen därföre, at den ingenstädes hafver sin like och är hvarken naturlig eller Sacramenterlig,Jesus Christus i går och i dag och han theslikes i evighet,3 nemligen utan at någon uplösning emellan hans tvänne naturer mera någonsin kan hända. Denna personliga föreningen eller det tilstånd, som Christus blifvit försatt uti, säger samme Apostel vara en stor Gudaktighetens hemlighet, uti hvilken Gud är uppenbar vorden i köttet, 1 Tim. 3:16. om hvilken vi väl kunne säga hvad den icke är, men ej så lätt hvad den är, nemligen at den ingalunda är sådan, som föreningen emellan tvänne kroppar, som sker antingen genom sammansättning eller sammanblandning, icke eller sådan som sker emellan Jesum och en trogen själ genom trona, där hvardera förblifver en serskildt person, ej eller sådan som sker uti Nattvarden emellan de synliga och osynliga tingen, hvarest med Brödet och Vinet anammas Jesu Christi sanna Lekamen och Blod, men hvilka synliga medel ingalunda förenas med Christo til en person, såsom här sker med den människliga naturen. Den liknar icke eller rätteligen den förening som är i människan emellan själ och kropp til en person, emedan kropp och själ kunna skiljas ifrån hvarandra, men Jesu mandom ifrån Guddomen aldrig, hvilken förening dock synes träda denna hemligheten närmast. Men hvarföre må vi längre grubbla i det som Guds allvishet velat göra för oss här i dödligheten til en djup hemlighet? Följden däraf är tydelig, nemligen den närmaste gemenskap *) emellan båda naturerna, förmedelst hvilken alt det kan sägas om Christo i gemen, som tilkommer någondera naturen serskildt, dock med förbehåll, at det altid förklaras efter de här nyss anförda grundsanningar, så at naturerne ej blifva sammanblandade med hvarandra.
*) Unio hypostatica.4
*) Communio naturarum.5
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 10
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 12
Platser:
Personer: Abraham Johannes Maria Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: