Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Vastaus Silahkalle

Vastaus Silahkalle

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

Tohtori A. Chydeniuksen vastaus.1

Rakas sanankuulijani! Kiitos minulle viime kirjoituksessanne2 esittämästänne luottamuksellisesta lausunnosta. Minulla ei ole sitä vastaan mitään varsinaista huomautettavaa, paitsi että saattaisin Jumalan syntiselle suoman vanhurskauttamisen hieman selkeämpään järjestykseen kuin kirjoituksessanne esitetään. Sen tähden huomautettakoon:

1) Jokainen ihminen, olkoonpa hän ulkonaisesti katsottuna miten hyveellinen tahansa, on luonnostaan Jumalan vihollinen, mieleltään lihallinen ja synneissään kuollut.

2) Jumala, joka on syntisiä kohtaan tuntemansa täydellisen rakkauden tähden luovuttanut Poikansa, etsii syntisiä vakavasti, järjestelmällisellä tavalla Room. 10:14, jolloin (Jumalan sanaa) kuultaessa ja luettaessa Pyhä Henki voimakkaasti ohjaa Hepr. 4:12 ihmistä lain kautta tuntemaan kurjuutensa ja armon tarpeensa – ja evankeliumin kautta tuntemaan Jeesuksen äärettömän rakkauden ja tavan, jolla armon voi saada.

3) Ellei syntinen suhtaudu vihamielisesti Pyhän Hengen vaikutukseen, hän saa kauhistuneena havaita syntiensä paljouden, mutta samalla uskollisen paimenen käsivarsien ojentuvan häntä kohti vetääkseen hänet pois pimeyden vallasta, mistä aiheutuvat häpeäntunne ja Jumalan mielen mukainen murhe,3 armon ikävöiminen ja luottamus sen saamiseen, mikä johtaa ihmisen oman Vapahtajan ihanaan syleilyyn ja hänen veriseen sovitustyöhönsä, ja silloin syntinen on Jumalan tuomioistuimen edessä vanhurskaaksi julistettu, vapaa kaikista syntiveloistaan ja puettu Jeesuksen vanhurskauteen.

4) Nyt hänestä on tullut Jumalan lapsi ja taivaan valtakunnan perillinen Room. 8:17. – Näin pitkälle teidän kirjoituksenne etenee.

Mutta miten helposti ihminen voikaan langeta, ellei hän valvo ja rukoile. Jumalan Henki toki johtaa häntä, ja Jeesuksen rakkaus vahvistaa häntä palvelemaan Vapahtajaansa, mutta hän näkee jäsenissään toisen lain, joka sotii hänen mielensä lakia vastaan Room. 7:23, ja hän joutuu päivittäin taistelemaan maailman kiusauksia vastaan, niin että hänen on hankittavaa autuutensa pelon ja vavistuksen vallassa Fil. 2:12, ei omin voimin, vaan Jeesuksen Hengen kautta, jonka hän on saanut uudestisyntymisessään. Tätä sanotaan meidän evankelisessa opissamme päivittäiseksi parannuksenteoksi tai pyhitykseksi. – Saattaa sattua, että pelastettu syntinen unohtaa ensimmäisen rakkauden Ilm. 2:5, tuomitsee lähimmäisensä ankarasti, alkaa ylvästellä, tulee kärsimättömäksi ja suuttuu veljelleen tuimasti vähäisimmästäkin loukkauksesta yms. Tällöin pelastettua sielua uhkaa uskon haaksirikkoutumisen vaara; sen takia sanotaan: Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu.4 Tässä asiassa parhaat Jumalan lapset havaitsevat usein levottomin sydämin omat virheensä ja anovat armoa Vapahtajaltaan ja saavatkin joka päivä sen osakseen; mutta jos synti vähitellen saa heissä ylivallan, he luopuvat ja joutuvat kadotukseen.

Kaikesta tästä seuraa,

1) että laista eli velvollisuuksistamme Jumalaa, lähimmäistä ja omaa itseämme kohtaan on innokkaasti saarnattava, kuten Jeesus itsekin teki Matteuksen evankeliumin 5. luvussa ja monessa muussakin kohdassa, etteivät ihmiset voi omin voimin, vaan vain Pyhän Hengen vaikutuksesta oppia tuntemaan surkeuttaan, ja uskovia on ahkerasti muistutettava velvollisuuksistaan, kuten apostolit aina tekivät, esim. Paavali Roomalaiskirjeen 12. ja 13. luvussa;

2) että opista syntisen vanhurskauttamisesta Jeesuksen veren takia uskon kautta tulee koko autuuttamisoppimme ydin, jota näin ollen pitää ensisijaisesti tähdentää.

3) Pitää myös osoittaa, että hyvä puu kantaa aina hyviä hedelmiä, ei ainoastaan ulospäin näkyvästi, vaan myös sisäisesti sydämessä, niin ettei se salli salaisten himojen herätä, vaan hillitsee ne armon välityksellä, ja että huonot hedelmät todistavat aina puun olevan huono.

4) Jumalan lapset tarvitsevat vaelluksellaan täällä murheen laaksossa myös uutteraa kannustusta kristillisten hyveiden mukaiseen vaellukseen Tit. 2:11–15, jotta he eivät väsyisi Hepr. 12:3, mutta jumalattomatkin tarvitsevat ankaria rangaistuksia, jotta he Jumalan armosta heräävät ja pelastuvat.

Tätä uskoa tunnustan ja saarnaan, tämä on Jeesuksen oma oppi Hänen pyhän sanansa mukaan, oppi, joka on kaikkina aikoina tehnyt suuria ihmeitä. Sen kautta ovat minunkin välitykselläni (Herralle kiitos!) tuhannet sielut kohdanneet laupeuden.

Katselen hyvin suruissani, miten monet rippilapseni,5 jotka ovat Jumalan armosta voimakkaasti vaikuttuneina palanneet sielunpaimenensa luo, poistuvat pian taas entisten syntiensä pariin. Iloitsen siitä ettet sinä kuulu heihin. Kiitän sinua luottamuksesta, jota olet minulle osoittanut! Meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste; olkaamme siis yksimielisiä Herrassa, jotta saisimme aikanaan iankaikkisuudessa päätyä yhteen.

Suom. Heikki Eskelinen


  1. Otsikko on Matthias Akianderin antama, ks. Tietoja Anders Chydeniuksen kirjoituksista, s. 430 LINKKI.
  2. viime kirjoituksessanne: Ks. s. 419–421 ja kommentti, s. 402–404 LINKKI.
  3. Jumalan mielen mukainen murhe: 2. Kor. 7:10
  4. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu: 1. Kor. 10:12
  5. alkutekstissä skriftebarn, joka voi tarkoittaa myös seurakunnan jäsentä yleisesti

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: