Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 7
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 9
§ 8
Toinen osa
Kun siis näin olemme selvittäneet, mitä tässä tarkoitamme huoruudella ja siveettömyydellä, siis kaikkia avioliitossa ja sen ulkopuolella tapahtuvia siveellisyyden rajojen rikkomisia, niin meidän on nyt lupauksemme mukaisesti 2) katsottava, mitä tämän nojalla tässä käskyssä varsinaisesti kielletään.
Ensinnäkin tässä kielletään kaikki siveettömät ajatukset. Näin pitkälle ei mene monikaan, tai ehkei yksikään pakanallinen moraalin opettaja, puhumattakaan siitä, että he voisivat osoittaa jonkin todella tepsivän keinon pahan sydämen parantamiseksi. Eivät siihen pääse myöskään meidän parhaat siveellisyyden saarnaajamme, jotka tahtovat kuivattaa puron ilman että tukkivat lähteen, josta se virtaa. Mutta meidän ikuisesti ylistetty Vapahtajamme on näyttänyt meille tuon keinon, kun hän sanoo: Sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, huoruus, siveettömyys1 Matt. 15:19 ja muut sellaiset, ja heti seuraavassa jakeessa: Nämä ne ihmiset saastuttavat Matt. 15:20. Siksi hän selittää myös tätä käskyä näin: Jo teidän esi-isillenne on opetettu tämä käsky2 Matt. 5:27–28, siis Herran pyhässä laissa, joka annettiin Siinainvuorella: Älä tee huorin. Mutta tätä ei suinkaan pidä ymmärtää niin, että tässä käskyssä ei kiellettäisi mitään muuta huoruudensyntiä kuin vihittyjen aviopuolisoiden välinen suoranainen uskottomuus. Ei, vaan tämä käsky on paljon pyhempi ja laajempi. Tässä kielletään myös ensimmäisetkin sydämestä nousevat siveettömät himot: Minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan3 Matt. 5:28, ja siksi hän kaikkitietävän Jumalan edessä on tämän käskyn rikkoja. Terveen järjen täytyy ehdottomasti myöntyä tähän, sillä jos sydän saa vapaasti pelata siveettömyydellä, on turha estää myöskään sen ilmenemistä. Voidaanpa miltei sanoa, että tämä pahe ei ole niinkään sen harjoittamisessa, vaan siinä, että sydän rikkoo niitä lakeja ja rajoja, joiden yli se ei saa mennä. Siksi myös autuas tohtori Luther selittääkin tätä käskyä: Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että vietämme puhdasta ja kurinalaista elämää myös ajatuksissamme.4
Toiseksi tässä kielletään siveetön käytös. Eleet kertovat jokseenkin varmasti sydämen tilasta. Surevan silmät kostuvat kyyneliin, hänen5 Naisen irstaus käy ilmi hänen katseestaan Sir. 26:9.6 Siksi Sirak anoo sydämensä pohjasta Jumalaltaan: Herra, minun isäni, elämäni Jumala! Pidä julkeus poissa katseestani ja himot loitolla minusta Sir. 23:4–5. Siveetön sydän näkyy myös kevytmielisessä vaatetuksessa ja toisten kanssa olemisen tavassa, joka ei jätä sen sisintä epäselväksi ja jonka siksi täytyy olla Herralle kauhistus. Mutta tämä pahe menee myös niin pitkälle, että siveettömät ihmiset tarkoituksellisesti koettavat silmillään ja eleillään houkutella toista sukupuolta siveettömyyteen kanssaan, niin kuin apostoli Pietari painokkaasti sanoo: Heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa synninteosta kyllikseen; he viekoittelevat horjuvia sieluja,7 ja hän kuvaa tällaisia kirotuiksi 2. Piet. 2:14. Sellaiset iljetykset eivät voi olla muuta kuin ankarasti kiellettyjä, koska ne toisaalta kumpuavat saastuneesta sielusta, toisaalta viekoittelevat omaa ja toisen sydäntä yhä enemmän siveettömyyteen.
rintansa huokailee, sydämen levottomuus näkyy kaikkialla hänen kasvoissaan ja koko ruumiin surullisessa hahmossa. Iloisen silmät sitävastoin hymyilevät, hänen suunsa nauraa ja ilo liikuttaa koko ruumista. Samoin on siveettömyydenkin laita, se näkyy usein vastoin paheellisen sydämen tahtoa kaikenlaisessa siveettömässä käyttäytymisessä. Siveettömän silmät ovat kuin ikkuna, jonka läpi sisällä palava tuli näkyy pimeässä kauas. Silmissä palava tuli kertoo myös sydämeen syttyneestä haureuden halusta. Sirak sanoo näin: Ihmisen sydän muuttaa hänen kasvonsa milloin iloisiksi, milloin murheellisiksi Sir. 13:25.3) Tässä kuudennessa käskyssä kielletään myös kaikki siveettömät sanat ja puheet. Vapahtajan sanat voidaan myös tässä ottaa perustotuuksina: Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu Matt. 12:34. Jos se on täynnä palavaa rakkautta Jumalaan ja Jeesukseen, niin hän on myös keskustelun mieluisin aihe, ja jos käsitellään muita asioita, niin Jumalaa rakastava sielu siirtää puheen pian siihen, mistä se löytää suurimman ilonsa, nimittäin tähän sielun ylkäänsä. Ahne käsittelee saavuttamiaan tai menettämiään omaisuuksia, siveetön saa nautintonsa mielettömistä höpötyksistä tai kevytmielisistä tarinoista, rakkaus- tai huoruuslauluista, pahennusta herättävistä kaksimielisyyksistä, kevytmielisistä runoista ja näytelmistä, joissa ei koskaan selvitä ilman rakkausseikkailuja. Niiden uskotellaan silti kohottavan kansan makua ja tuottavan sukkelia neronleimauksia, niitä kutsutaan harmittomaksi huviksi ja viattomaksi ajanvietteeksi, mutta Jumalan edessä niiden täytyy näyttäytyä aivan toisenlaisina, kun Herramme Jeesus
vakuuttaa, että jokaisesta turhasta sanasta Matt. 12:36, ja puhumattakaan jokaisesta kevytmielisestä sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Pyhä apostoli Paavali kieltää tällaisen ankarasti kirjoittaessaan efesolaisilleen: Siveettömyydestä, kaikenlaisesta saastaisuudesta ja ahneudesta ei teidän keskuudessanne sovi olla puhettakaan, eihän mikään sellainen sovi pyhille. Myöskään rivoudet, typerät jutut tai kaksimielisyydet eivät teille sovi, teidän suuhunne sopii kiitos Ef. 5:3–4. Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä Ef. 4:29.4) Tässä kielletään myös kaikenlaiset siveettömät teot, siis kaikki toimenpiteet, minkälaisia ja laatuisia ne sitten voivatkaan olla, joilla eri sukupuolia olevat koettavat tyydyttää luvattomia ja säädyttömiä halujaan. Käsittelimme niitä edellä ensimmäisessä osassa ja osoitimme, että niiden tulee sisältyä tähän yleiseen kieltoon: Älä tee huorin. Herra tahtoo tässä sanoa: Olen istuttanut luontoosi halun liittyä toiseen sukupuoleen kanssa. Se ei ole sinulta kielletty, päinvastoin se on minun pyhä säädökseni, kunhan vain noudatat sitä järjestystä, joka sinulle on määrätty, että se tapahtuu oikeaan aikaan, oikeassa tarkoituksessa, oikean henkilön kanssa ja laillisessa järjestyksessä. Mutta jos rikot järjestystä yhdessä8 1. Kor. 6:9, puhumattakaan sitten monista Pyhän kirjan kohdista, joita meillä ei tässä ole aikaa käsitellä.
tai toisessa kohdassa, niin vahingoitat itseäsi ja kanssaihmisiäsi. Siksi olen säätänyt tästä lain, jossa kaikki tällainen huoruuden yleisen nimityksen alle kuuluva ankarasti kielletään, ja kaikkia sen rikkoja uhataan mitä ankarimmilla seurauksilla. Kuulkaa siis rakkaat kuulijani, mitä apostoli Paavali myös yleisesti tästä sanoo: Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät huorintekijät, eivät velttiöt, eivät miesten kanssa makaavat miehet
Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 7
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 9
paikat:
Henkilöt: Jeesus Sirak Luther, Martti Paavali Pietari
Raamatunkohdat:
Aiheet: