Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 12
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 14
§ 13
Ennen kuin nyt, rakkaat kuulijani Herrassa, päätämme tämän tarkastelumme, meidän on1 Sir. 23:4–6. Jos kuningas Daavid olisi näin ahkerasti tätä rukoillut, hän ei olisi niin pahoin langennut huoruuden syntiin kuin mitä hänelle tapahtui. Mutta kun hänen omantuntonsa heräsi, hän alkoi huutaa: Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki Ps. 51:12. Rukoilkaamme siksi joka päivä aamuvirtemme sanoin: Anna sydämeeni siveys ja varjele minua siveettömyyden paheelta, säilytä minussa loppuun asti puhdas ja tahraton sielu.2
tarpeen myös lyhyesti selvittää teille, millä keinoin tätä laaja-alaista hyvettä voidaan varmimmin edistää. Kiistatonta nimittäin on, että jos siveys on annettu meille velvollisuudeksi, niin samalla meille on annettu myös kaikki ne keinot, joilla sitä edistetään. Näitä keinoja on ensinnäkin harras rukous Jumalalle, että hän varjelisi sydämemme siveettömiltä haluilta. Sirak piti tätä keinoa parhaana ja varmimpana, siksi hän rukoili hartaasti Jumalaansa sanoen: Herra, minun isäni, elämäni Jumala! Pidä julkeus poissa katseestani ja himot loitolla minusta. Älä anna minun langeta tuhlailuun ja irstailuun, varjele minua häpeämättömästä sydämestäToinen apukeino on kristillinen kohtuus, niin ettei kuormita ruumistaan liiallisella herkkuruoalla ja juomalla. Herkut kiihottavat
haluja, jotka pian voivat voittaa sielun hyvät tarkoitukset, ja siksi tarvitaan oikeanlaista kohtuullisuutta. Sitä vaaditaan myös viidennessä käskyssä, nimittäin siinä mielessä, ettemme saa turmella ruumistamme ja terveyttämme yltäkylläisyydellä. Tässä kohtuullisuuden vaatimus menee kuitenkin vielä pitemmälle. Siihen kuuluu ruumiimme tietynlainen kurittaminen, niin että sille annetaan yksinkertaista ja kohtuullista ravintoa, niin kuin apostoli Paavali sanoo itsestään: Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan 1. Kor. 9:27. Juuri siksi hän kehottaakin roomalaisia: Älkää hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan Room. 13:14. Voinemme soveltaa tähän kalliin Vapahtajamme omia sanoja: Tämä laji, siis siveettömät halut, ei lähde muulla kuin rukouksella ja paastolla Matt. 17:21.Kolmas tässä määrättävä keino on kristillinen valppaus. En halua tällä kertaa pidätellä teitä luettelemalla niitä lukuisia Pyhän kirjan kohtia, joissa Vapahtajamme ja hänen apostolinsa kehottavat meitä tarttumaan tähän aseeseen taistelussa kaikenlaisia syntisiä haluja vastaan. Haluan ainoastaan selvittää, että tässä on kysymys ensi sijassa siitä, että totuttautuu ajoissa tarkkailemaan omaa pahaa sydäntään, sanojaan, toimiaan, seuraansa ja kanssakäymistään. Tässä
tarkastelussa ei saa kaunistella itseään, ja kun huomaa jotain pahaa, ja sen huomaa välittömästi, jos vain tahtoo olla rehellinen, niin silloin tulee heti nöyrästi tunnustaa syyllisyytensä, katua ja Jeesuksen nimessä pyytää anteeksi rikkomustaan. Lisäksi on pidettävä huoli, että vastedes varoo tarkemmin sydäntään ja kaihtaa syntisiä tilanteita, joissa on aiemmin joutunut kiusaukseen. Ja mikä kaikkein tärkeintä, ei pidä koskaan uskoa itsestään hyvää, vaan on aina oltava varuillaan elämänsä loppuun saakka. Pahinta on niillä, jotka eivät lapsuudestaan lähtien koskaan ole tottuneet hallitsemaan sydäntään tai varomaan sitä, sillä heidän sydämensä on kuin villi ja raisu hevonen, jota töin tuskin voidaan kesyttää. Täysin mahdotonta se ei kuitenkaan ole, nimittäin uudestisyntymän kautta.4) Tässä auttaa suuresti se, että pitää suuren ja majesteettisen Jumalan aina silmiensä edessä ja kaikkialla vaeltaa hänessä. Hän huutaa korkealta valtaistuimeltaan syntiselle, missä tämä sitten onkin ja mitä tekemässä: Voiko kukaan kätkeytyä sellaiseen piilopaikkaa, etten minä häntä näkisi Jer. 23:24 ja Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala 2. Moos. 20:5. Hänen kaikkialle ulottuvan läsnäolonsa tulee siten aina olla silmiemme edessä ja hänen äänensä tulee aina kaikua korvissamme. Kukapa ei karttaisi rivouksien ja
iljettävyyksien harjoittamista kunniallisten ihmisten läsnä ollessa? Miten siis uskallat tehdä sellaista sydämessäsi, sanoissasi ja teoissasi suuren ja pyhän Jumalan läsnä ollessa, joka ei ainoastaan näe kaiken vaan myös kerran vaatii sinut kaikesta tuomiolle Saarn. 11:9 ja palkitsee sinut siitä ikuisella rangaistuksella?5) Lopuksi velvoitetaan tässä myös viettämään kristillistä ja siveellistä seuraelämää, sillä kenen kanssa seurustelet, sellaiseksi tulet. Varmaa on, että se joka hankkiutuu vaaraan, siihen myös tuhoutuu, mutta jos etsii siveellistä seuraa, voi pysyä siveellisenä. Sen seurassa, joka jo on katkaissut hävyltä hännän, tulee itsekin pian häpeämättömäksi, ja kaikki luonnollinen sekä kristillinen häveliäisyys katoaa. Onneton täällä ajassa ja onneton usein myös ikuisuudessa on se, joka joutuu varttumaan sellaisessa seurassa. Onnellinen taas se, joka ei nuoruusvuosinaan ole nähnyt eikä kuullut paljon pahaa.
Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 12
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 14
paikat:
Henkilöt: Daavid Jeesus Sirak
Raamatunkohdat:
Aiheet: