Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 9
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 11
§ 10
Kolmas osa
Nyt meidän on 3) tutkittava, mitä Herra meidän Jumalamme tässä
käskyssä määrää. Hyvät kuulijani, voidakseni osoittaa sen teille luontevassa järjestyksessä, aion 1) tuoda esille meidän yleiset velvollisuutemme, 2) soveltaa niitä sekä avioliittoon että sen ulkopuoliseen elämään ja 3) esittää tärkeimmät keinot, joilla varmimmin voidaan edistää siveellisyyttä ja joiden siten tulee myös sisältyä tähän käskyyn.Mitä Herramme vaatimuksiin tässä käskyssä yleisesti tulee, niin ensimmäisenä edellytyksenä tässä varmasti on puhdas sydän. Jumala esitetään meille kaikkialla sydänten tarkastajana. Näin hän itse puhui Juudan kansalle profeetta Jeremiaan kautta: Minä, Herra, tutkin sydämet, tiedän salaisimmatkin ajatukset Jer. 17:10. Sydän on kaikkien tekojemme lähde, niin hyvien kuin pahojenkin. Hyvän sydämen omaava ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa Matt. 12:35. Siveellisyys ei siten synny vain siitä, että pidättäydymme siveettömistä teoista, vaan se perustuu pikemminkin puhtaaseen ja siveään sydämeen. Juuri tätä sydämen puhtautta edellytetään tässä ensimmäisenä, ilman sitä ei mitään siveyttä ole. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta1 1. Piet. 1:22, sanoo apostoli Pietari rakkaille kuulijoilleen ja tarkoittaa: puhdistakaa sydämenne kaikesta synnin saastasta, ja jatkaa: Rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne, ja niin kuin Paavali opetti Timoteusta: siveästi ja puhtaasti 1. Tim. 5:2. Siksi näemmekin, miten kuningas Daavid sen jälkeen kun hän oli tahrannut itsensä hirveään huoruuden syntiin, ja hänen sydämensä katui sitä syvästi, rukoili hartaasti Jumalaansa ja sanoi: Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki Ps. 51:12. Ja kun Sirak muotoili kauniin rukouksen siveellisyydestä, hän sanoi muun muassa: Pidä himot loitolla minusta ja varjele minua häpeämättömästä sydämestä2 Sir. 23:4–6. Mitä muuta tämä voisi tarkoittaa, kuin että Jumala armossaan antaisi hänellä puhtaan ja siveän sydämen, sillä sellaista Herra meiltä vaatii, kun hän profeetan kautta sanoo: Ottakaa rintaanne uusi sydän ja uusi henki Hes. 18:31. Mutta, rakkaat kuulijani Herrassa Jeesuksessa! Me puhumme niin paljon sydämestä ja sen puhdistamisesta, mutta minun täytyy valittaa, että useimmille se on suljettu kirja, jota he eivät itse edes ymmärrä, saati että osaisivat sitä puhdistaa. Vanhempien ja opettajien tehtävä onkin siksi opettaa lapsensa jo lapsuudessa olemaan varuillaan halujensa suhteen, niin että he tunnistavat ne ja havaitsevat, mihin suuntaan ne taipuvat. Toisaalta on totutettava lapset kehotusten, kannustuksen tai rangaistusten avulla hillitsemään ja kukistamaan syntiset ja epäpuhtaat halut, missä yhteydessä ne sitten ilmenevätkin, koska ainoastaan tällä tavoin, mutta ei mitenkään muutoin, he voivat iän karttuessa oppia huomaamaan, milloin siveettömät halut hiipivät heihin. Silloin he myös tietävät, että ne ovat Herrallemme kauhistus, ja jos he ovat jo lapsesta tottuneet hillitsemään muut syntiset halunsa, niin he voivat myös annetun opetuksen pohjalta Jumalan armosta kuolettaa myös siveettömyyden halut. Jos he taas ovat kaikessa muussakin olleet halujensa orjia, niin myös tämä pahe pääsee valtaan heidän sydämessään. Muistelen tässä yhteydessä syvästi huolestuneena, kuinka monet itse himojensa sokaisemaksi tulleet vanhemmat kaikenlaisella syntisellä lörpötyksellä jo varhain puhaltavat saastaisten halujen liekin palamaan pienokaistensa sydämissä sen sijaan, että heidän pitäisi kaikin keinoin pyrkiä sammuttamaan sitä, niin että heidän lapsensa täysikasvuisiksi tultuaan voisivat Saaran, Raguelin siveän tyttären tavoin sanoa: Sinä tiedät, Herra, etten minä ole himoinnut miehiä, mikä tarkoittaa, että minulla ei ole ollut mitään siveettömiä haluja toista sukupuolta kohtaan, ja olen aina pitänyt sieluni puhtaana pahoista himoista, ja olen aina karttanut siveetöntä ja rietasta seuraa3 Tob. 3:14–15.4
Toinen asia, mistä tässä määrätään, on siivo katse ja siivot eleet. Jos sydämessä on jotain pahaa, se loistaa ulos näistä ikkunoista, mutta jos sydän on siveä ja viaton, niin myös silmät ja eleet pysyvät5 Sananl. 7:7 niitä, jotka eivät ole vielä oppineet hallitsemaan silmiään, vaan katselevat porttojen perään. Sirak varoittaa itse kutakin ja sanoo: Neitsyttä älä katso himoiten, ettet jäisi hänen viettelystensä vangiksi. Älä vilkuile ympärillesi kaupungin kaduilla äläkä kolua sen autioita kujia6 Sir. 9:5,7. Samoin tässä määrätään pitämään muutoinkin siveellistä käytöstä yllä, tavassa kävellä, pukeutua ja seurustella. Tässä määrätään myös, että siveellisen ihmisen tulee ilmeellään ja eleillään osoittaa vilpitöntä tyytymättömyyttä ja vastenmielisyyttä kaikkea puheissa, laulussa, leikeissä ja muussa sellaisessa ilmenevää kevytmielisyyttä kohtaan, koska jo pelkkä mieltymys sellaiseen ja siitä nauttiminen on kiistaton osoitus sydämen epäpuhtaudesta.
viattomina. Uskollinen Jumalan mies Job todistaa itsestään ja sanoo: Olen tehnyt silmieni kanssa sopimuksen: koskaan en katsele naisten puoleen Job 31:1. Se tarkoittaa: aviosäätyyn astuneena en käännä silmiäni haluavasti kenenkään muun kuin oman aviopuolisoni puoleen. Mutta kuinka hän saattoi tehdä liiton silmiensä kanssa? Aivan, hän teki sen sydämensä kanssa niin että hän päätti mielessään vilpittömästi inhota kaikkea siveettömyyttä, ja silloin myös hänen silmänsä pysyivät siveinä. Siksi viisas kuningas Salomo kutsuukin mieltä vailla oleviksi nuorukaisiksi3) Tässä määrätään pitämään puhetapa siveellisenä ja siivona ja käyttämään kieltä oikein7 Jaak. 3:6. Siksi tässä ei ainoastaan vaadita, että me pidämme kielemme kurissa törkeyksistä vaan että myös noudatamme suurta varovaisuutta sydämemme suhteen, niin ettei se myrkyttyisi toisten puheista. Meidän tuleekin inhoten karttaa sellaista seuraa, siis turmeltunutta seuraelämää. Apostoli Paavali varoittaa korinttilaisiaan ja meitä kaikkia heidän kerallaan: Älkää antako johtaa itseänne huonoille teille: ”Huono seura hyvät tavat turmelee”8 1. Kor. 15:33. Mutta Herra Jumalani! Kuinka monet lapset, kuinka monet nuorukaiset, vieläpä kypsät miehet ja kristitytkin sellainen roska on perin pohjin turmellut niin sielultaan kuin ruumiltaankin! Jos sanani tehoaisivat jotenkin teihin, rakkaat kuulijat, niin kehottaisin teitä saman apostolin sanoin: Karta kaikkea tätä, karta nuoruuden himoja 2. Tim. 2:22; 1. Tim. 6:11, ja vielä hellemmin kannustaen: Lopuksi, veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen Fil. 4:8.
siihen, mikä on sallittua ja säädyllistä. Järjetön höpötys ja rivo leikinlasku, joka meidän aikanamme on niin yleistä, on pahaa myrkkyä sielulle. Se kumpuaa löyhkäävästä lähteestä, saastuneesta ja myrkyttyneestä sydämestä. Se muistuttaa tulen syytämistä: se ei sytytä vain syytäjänsä vaan myös kaikkien kuulijoiden halut entistä rajumpaan roihuun. Apostoli Jaakob sanoo siksi kielestä, että se on tuli; se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin, eikä vain meidän, vaan kuten sanottu, myös toisten. Se sytyttää tuleen elämän pyörän, koska helvetti on sen sytyttänytLopuksi eli 4) tässä määrätään siveellisyydestä kaikessa kanssakäymisessä ja kaikissa teoissa. Tämä määräys ei sisälly vain itse käskyn sanoihin vaan myös lukemattomiin muihin Pyhän kirjan kohtiin, kuten esimerkiksi siihen, kun Herra Mooseksen kautta sanoi Israelin lapsille: Teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani 2. Moos. 19:6, joka nimittäin ei saastuta tai turmele itseään kaikenlaisilla lihallisilla haluilla, avioliitossa tai sen ulkopuolella. Ja toisessa kohdassa: Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, teidän Jumalanne, olen pyhä 3. Moos. 19:2. Apostoli Paavali sanoo: Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta haureuden tai muun siveettömyyden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistaan vastaan. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän hengen on Jumala pannut asumaan teissä. Kunnioittakaa siis Jumalaa ruumiillanne ja hengellänne, jotka ovat Jumalan omaisuutta9 1. Kor. 6:18–20. Ja kun hän rohkaisee tessalonikalaisia edelleen kasvamaan Jumalan tahdon mukaisuudessa, hän sanoo: Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa 1. Tess. 4:3–5. Näistä sanoista näemme muun muassa, kuinka apostoli Paavali lukee lihalliset halut pakanallisten syntien joukkoon. Mutta meillä ei ole tässä aikaa luetella enempää siveellisyyden käskyjä ja määräyksiä. Tässä on jo meidän tarpeitamme varten tarpeeksi. Hyvät kuulijat! Joko te nyt kiellätte kaiken Jumalan sanan ja terveen järjen totuuden, tai sitten tämä kaikki asettaa teille väistämättä siteen, josta te ette mitenkään ilman omantunnon ankarinta soimausta voi temmata itseänne irti.
Edellinen jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 9
Seuraava jakso: Seitsemäs saarna käskyistä, § 11
paikat:
Henkilöt: Jaakob (UT) Jeesus Sirak Jeremia Job Paavali Pietari Raguel Saara Salomo Timoteus
Raamatunkohdat:
Aiheet: