Edellinen jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 6
Seuraava jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 8
§ 7
Katsokaa kuulijani! Tällainen tappaminen on sitä, mitä Herra kieltää meitä itsellemme tekemästä. Nyt meidän tulee myös selittää, mitä tässä kielletään suhteessa lähimmäiseemme. On selvää, että koska myös lähimmäisemme koostuu kahdesta osasta, ruumiista ja sielusta, joita molempia me voimme vahingoittaa, niin tämä yleinen käsky kieltää ankarasti tällaisen lähimmäisen ruumiin tai sielun tappamisen. Lähimmäisen ruumiin suhteen sanotaankin: älä tapa. Pidä huolta, ettet aiheuta mitään vahinkoa hänen hengelleen, terveydelleen tai ruumiilleen. Mutta tämän käskyn oikean tuntemisen kannalta on syytä katsoa asiaa tarkemmin ja tutkia, mistä pahat ja lainvastaiset teot kumpuavat. Ne eivät tapahdu sattumalta, vaan tervejärkisillä ihmisillä niiden syy ja perusta ovat aina sydämessä, ja siksi ne tulevat esiin eleissä, sanoissa ja1 Matt. 15:19 ja monet muut iljettävät paheet. Tässä kielletään siis 1) kaikki, mikä sydämessämme voi johtaa vahingoittamaan lähimmäisen terveyttä ja henkeä. Tähän kuuluvat erityisesti: se pahantahtoisuus ja nurjamielisyys, jota syntyy sydämessä jotakuta ihmistä kohtaan ja jota kutsutaan vihaksi; se tuska, jota tunnetaan toisen menestymisen vuoksi ja jota kutsutaan kateudeksi; kiivaat mielenliikutukset, joita jokin meihin kohdistettu, kuviteltu tai todellinen paha saa aikaan, ja joita kutsutaan suuttumukseksi tai raivoksi; edelleen sellainen pyrkimys ja vaivannäkö, joka pyrkii aiheuttamaan lähimmäiselle jotain pahaa siksi, että hän on jollain tavoin loukannut meitä, ja jota kutsutaan kostoksi tai kostonhaluksi. Ja lopuksi tähän kuuluu kovuus ja sydämettömyys, kun kielletään vaaraan joutuneelta lähimmäiseltä apu, joka muutoin olisi mahdollista ja kohtuullista antaa. Kaikki tällainen kielletään tässä sikäli kun se voi antaa aihetta millään tavalla tuottaa vahinkoa lähimmäiselle. Älä vihaa lähimmäistäsi ajatuksissasi – – – älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan2 3. Moos. 19:17–18. Näin selitti jo Herra itse tätä käskyä Israelin lapsille. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, kehottaa Paavali puolestaan roomalaisiaan Room. 12:19, ja apostoli Johannes liittää sydämen vihan tähän käskyyn, kun hän sanoo: Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa 1. Joh. 3:15. 2) Toiseksi tässä kielletään teot, jotka joko osoittavat vihaa, viekkautta tai myös halveksuntaa, etenkin sellaiset, joilla halutaan häiritä ja rikkoa lähimmäisen rauhaa ja mielen tyyneyttä, ja jotka ikään kuin pistävät hänen sydämeensä tai vihassa singottuina uhkauksina tuottavat hänen sieluunsa kuolemanpelon. Kaikki sellaiset teot kertovat sydämen laadusta, ja siksi ne ovat kiellettyjä aivan yhtä lailla kuin niiden lähdekin tulee kieltää. Siksi Herra moittii Kainin julmaa ja hurjistunutta ilmettä ja sanoo: Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan? Herra kehottaa häntä luopumaan vihastaan sanoen: Älä anna synnin hallita, vaan hallitse sinä sitä3 1. Moos. 4:6–7. Mutta koska sydämen suuttumus ja viha ilmenevät monin tavoin myös sanoissa, niin 3) kaikki sellaiset sanat ovat kiellettyjä, kuten kaikenlaiset haukkumasanat, järjettömät syytökset ja kiroukset, joilla murhanhimoinen sydän purkaa sappeaan; purevat ja pistävät sanat, jotka korvien kautta suunnataan toisen sydämeen sen haavoittamiseksi. Tähän kuuluvat myös ne lipevät sanat, jotka virtaavat myrkylliseltä kieleltä ja vakuuttavat lähimmäiselle rakkautta, jotta tuo hyväuskoinen voitaisiin helpommin saada pauloihin ja vahingoittaa häntä. Tällaisia Daavid tarkoittaa kertoessaan: Niiden hampaat, hän sanoo, ovat kuin keihäät ja nuolet, niiden kieli kuin miekan terä Ps. 57:5, ja toisessa kohdassa: Heidän sanansa ovat miekkoja. He uskovat, että kukaan ei kuule Ps. 59:8. Sellaiset neuvottelevat keskenään ja sanovat: Tulkaa, lyökäämme hänet kielellä, älkäämme kuunnelko lainkaan hänen puheitaan4 Jer. 18:18. Heidän puheensa on Iskariotin suudelma: Hänen puheensa ovat lipeviä kuin öljy, mutta hänellä on paha mielessä. Hänen sanansa ovat liukkaita kuin voi mutta teräviä kuin paljastettu miekka Ps. 55:22. Ja kaiken tämän kokoaa suuri ja täydellinen laintulkitsija Jeesus nimenomaiseksi kielloksi viidennessä käskyssä kun hän sanoo: Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ”Älä tapa.” Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen eli joka tuntee häntä kohtaan vihaa sydämessään, on ansainnut oikeuden tuomion, eli häntä pidetään Jumalan edessä tappajana. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ”Senkin rakki” ja kohtelee häntä vihaisesti tai halveksivasti, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ”Sinä hullu”, on ansainnut helvetin tulen5 Matt. 5:21–22. Lopuksi, 4) tässä kielletään kaikki todelliset murhateot, ja tällä tarkoitamme kaikkia sellaisia hankkeita, jotka todella tähtäävät jonkin vahingon tuottamiseen lähimmäisemme ruumiille, terveydelle, hengelle tai hänen ruumiinjäsenilleen, ja tämä riippumatta siitä, tuottavatko ne lähimmäisellemme todellista vahinkoa vai eivät ja tuottavatko ne sitä hengen, ruumiinjäsenten tai terveyden suhteen. Sellaisia ovat 1) kaikki aikomukset murhata iskulla, lyönnillä, haavoittamalla tai myrkyllä, 2) kaikki muut tappelut ja käsirysyt, ja tähän kuuluvat myös tuomittavat, vaikkakin ylhäisten kunniallisina pitämät kaksintaistelut. 3) Kaikki hallitsijoitten aloittamat epäoikeutetut ja vähemmän välttämättömät sodat, jotka vievät monelta hengen ja aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin kaikki se paha, jota niiden avulla koetetaan torjua. Tuhansia viattomia uhrataan ja hallitsijat saavat päälleen leskien ja isättömien lasten huokaukset ja kyyneleet. 4) Kaikenlainen kavaluus eli salaiset vehkeilyt, joiden vuoksi lähimmäinen voi vahingoittaa itseään, kuten petollisten neuvojen antaminen, harhaan johtavan tien neuvominen, ansojen virittäminen, kuoppien kaivaminen toiselle tai hänen saattamisensa vihamiestensä käsiin tai onnettomaan avioliittoon. Edelleen 5) lähimmäisen pakottaminen vahingoittamaan itseään juomisella tai muilla iljetyksillä. Mutta kukapa ehtisi luetella kaikki ne keinot, joita vihainen ja ilkeä sydän voi keksiä lähimmäistään vahingoittaakseen? Olkoot ne millaisia tahansa, tässä käskyssä kielletään ne. Apostoli Paavali luettelee näitä selvästi nähtävissä olevia lihan aikaansaannoksia ja lisää galatalaisille usein toistetun lauseen: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa Gal. 5:21, ja niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa tottelemattomia ihmisiä Kol. 3:6, sillä iljetysten kumartajat ja murhamiehet – – – saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle6 Ilm. 21:8.
teoissa. Jos puro aiotaan kuivattaa niin mikään ei ole tarpeellisempaa kuin sulkea sen lähde. Jos tappaminen pitää estää, se ei onnistu niin, että pahan sydämen annetaan vapaasti raivota kiukuissaan, varsinkin kun teot kerran tutkii sydänten tarkastaja, joka itse vakuuttaa, että sydämestähän lähtevät – – – murhat, huoruus, siveettömyys
Edellinen jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 6
Seuraava jakso: Kuudes saarna käskyistä, § 8
paikat:
Henkilöt: Daavid Johannes Kain Paavali
Raamatunkohdat:
Aiheet: