Edellinen jakso: Ensimmäinen saarna käskyistä, § 22
Seuraava jakso: Ensimmäinen saarna käskyistä, § 24
§ 23
Toisia taas loukkaa tämän lain ankaruus. Mitä se meiltä vaatii, he kysyvät. Ei vähempää kuin monenlaista täydellisyyttä. Meiltä vaaditaan pyhyyttä, jollainen on aivan mahdotonta. Ei saa ajatella mitään pahaa, ei himoita mitään, ei laiminlyödä mitään hyvää. Miten voi sellaista odottaa ihmisiltä? Eihän Jumala voi vaatia meiltä enempää kuin mikä on mahdollista. Miksi velvoitteet asetetaan niin korkealle? Sellainen pikemmin pelottaa niin, ettei uskalla yrittääkään. Tähän meidän aikanamme varsin yleiseen vastaväitteeseen saanen ensinnäkin sanoa, että kyse on usein samoista ihmisistä, jotka ensin tuskin haluavat vertailla Jumalan lakia viisaiden pakanoiden moraalilakien kanssa ja toisella kerralla valittavat sen liiallista ankaruutta, mikä osoittaa selvästi, että he haluavat moittia sellaista, jota he eivät kuitenkaan halua tarkoin tutkia. Heidän kannaltaan on aivan sama, koettavatko he kiertää lain sitovaa voimaa sen1 Jes. 51:23. Mutta voi! Kuinka turhaan rehkivätkään sellaiset Herraa Kaikkivaltiasta vastaan. Kuinka turhaa onkaan heidän vaivannäkönsä heitä koskevien lain siteiden irrottamiseksi, kun he kuitenkin kiristävät niitä toisille saadakseen omalle irstailulleen vapaamman kentän. Voisiko näiden kurjien elukoiden ylpeys horjuttaa Jumalan olemukseen ja pyhyyteen perustuvaa lakia? Ei suinkaan. Vaikka Babylon astuisi taivaaseen saakka, linnoittautuisi voittamattomiin korkeuksiin, sittenkin viholliset hyökkäisivät sen kimppuun minun käskystäni, sanoo Herra Jer. 51:53. Sanotaanhan, että ”Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan” 5. Moos. 4:2. Voi! Mitenkähän halveksujille mahtaa käydä? Aivan niin, se mitä Johannes kuvaa Ilmestyskirjansa lopussa. Jos joku ottaa pois jotakin tämän lain sanoista, ottaa Jumala pois hänen osansa elämän kirjasta2 Ilm. 22:19. Kunnioittakaamme siis Herran käskyjä ja määräyksiä ja totelkaamme niitä vilpittömin sydämin. Jos havaitsemme tuolloin oman epätäydellisyytemme, älkäämme napisko Lainsäätäjän pyhiä vaatimuksia vastaan saati sitten kiemurrelko itseämme vapaaksi niistä. Tunnustakaamme mieluummin oma turmeltuneisuutemme ja mitättömyytemme ja etsikäämme sovitusta, että kalliin Vapahtajamme armo tekisi sydämistämme halukkaita ja tottelevia.
vähättelyn vai sen luulotellun mahdottomuuden vuoksi. Jumalattomalle Jumala sanoo: ”Miten sinä voit kertoa käskyistäni, kuinka uskallat puhua minun liitostani, sinä, joka et ota vastaan ojennusta vaan heität käskyni selkäsi taakse?” Ps. 50:16–17. Toiseksi minun on huomautettava siitä, mikä edellä todistettiin, nimittäin että lain vaatimukset eivät suinkaan ole millään tavoin ehdollisia vaan perustuvat Jumalan omaan muuttumattomaan pyhyyteen. Niinpä ne eivät myöskään riipu ihmisten paremmasta tai huonommasta kyvystä noudattaa niitä. Edelleen minun täytyy muistuttaa, että kaikkinainen tinkiminen on tässä asian luonnon vastaista, sillä paheilla ei ole mitään rajaa. Jollei jo itse taipumus pahaan ole syntiä, ei sitä ole myöskään siitä nouseva himo. Jos se sallitaan, niin myös pahan harjoittaminen on ennemmin tai myöhemmin väistämätöntä, ja senkin tulee siis olla vapaata. Mutta jos pahan harjoittaminen sallitaan yhden kerran, se täytyy sallia toisellakin kerralla eli toisin sanoen aina, ja sama koskee myös törkeimpiäkin purkauksia. Ei, sinä sanot, ei se käy päinsä, ei niin pitkälle voi mennä. Tule siis ja sano, tule ja näytä missä on rajamerkki ja käännekohta. Vakuutan, ettet kykene sitä osoittamaan, sillä sitä ei ole missään muualla kuin hyveen rajalla. Jos se on ylitetty, ei pidättyvyydelle enää ole sijaa. Mutta tiedän kyllä, mikä salainen vaikutin siinä on taustalla, kun kiivaillaan lain ankaruutta vastaan eikä kuitenkaan haluta päästää kokonaan irti ohjaksista. Ensinnäkin ihminen huomaa joutuvansa paheiden vuoksi hyveellisten ihmisten halveksimaksi, ja siksi halutaan raivata pois tieltä sellainen laki, joka näin syvästi heitä alentaa. Toiseksi he huomaavat, että jos muut ihmiset olisivat uskonnottomia ja heidän paheensa siten täysin pidäkkeettömiä, niin he itse barbaarien kanssa eläessään menettäisivät kaiken turvan elämänsä, kunniansa ja omaisuutensa suhteen. Siksi he kaikessa omassa hillittömyydessäänkin opettavat kernaasti toisille ankaraa moraalilakia. Vanhempiaan kohtaan tottelematon nuorukainen, joka ei lainkaan tajua pöyhkeyttään paheeksi, suuttuu koko sielustaan, kun hänen lapsensa aikanaan kohtelevat häntä samalla tavoin. Tappelupukari vaatii kostoa murhaajalle, joka uhkaa hänen henkeään, mutta ei kestä oman murhanhimoisen sydämensä rankaisemista. Haureellinen ja avionrikkoja loukkaantuu puolisonsa uskottomuudesta, kunnianloukkaaja suuttuu niille, jotka mittaavat häntä samalla tavalla, jolla hän kohtelee muita. Niin järjetöntä on yleinen viha Herran lakia kohtaan, vaikka sen pitäisi jokaisen terveesti ajattelevan mielessä itse kumota itsensä. Alimpien kansankerrosten keskuudessa tuo viha ei kuitenkaan pääse purkautumaan yhtä vapaasti ja esteettömästi kuin valtaapitävien keskuudessa. He säätävät usein vähäarvoisemmille lakeja vain oman tahtonsa pohjalta, silottelevat paheitaan kunnian kaavuilla ja osaavat ainakin välttää kaikenlaiset rangaistukset samalla kun vähäisemmät lainrikkojat saavat todella ankarasti maksaa pienistäkin rikkomuksistaan, eikä tässäkään kaikki. Itse viattomuuttakin loukataan usein kunnianarvoisan väkivallantekijän suojelemiseksi, kun hän sanoo kurjalle: Maahan pitkällesi! Me marssimme sinun ylitsesi, anna selkäsi tallattavaksi, maankamaraksi, kaduksi kulkijoille
Edellinen jakso: Ensimmäinen saarna käskyistä, § 22
Seuraava jakso: Ensimmäinen saarna käskyistä, § 24
paikat: Babylon
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: