Edellinen jakso: Neljäs saarna käskyistä, § 17
Seuraava jakso: Neljäs saarna käskyistä, § 19
Sovellutus
§ 18
Näin olemme nyt Herran nimessä suorittaneet tarkastelumme ja siinä osoittaneet ensinnäkin, mikä on kristittyjen oikea lepopäivä sekä toiseksi sen, miten meidän tulee se pyhittää. Näette nyt, hyvät kuulijani, edellisessä osassa sanotun perusteella, että meidän kristillinen sapattimme perustuu itse asian luontoon. Se on jumalallinen säädös, se on meille mitä välttämättömin ja hyödyllisin. Miten on siis mahdollista, että meidän keskuudessamme niin monet, jotka kuitenkin kantavat kristityn nimeä, haluavat tuhota sen pyhyyden ja1 Joh. 3:19–20. Mutta teillä, hyvät kuulijani, ja itselläni ei ole voimallisempaa keinoa vakuuttaa heidänlaisiaan Jumalan totuuksien arvosta ja siitä, miten tärkeää on käyttää yksi päivä viikossa totisen Jumalan palvomiseen kuin se, että me itse sydämen yksinkertaisuudessa kunnioitamme ja rakastamme Jumalaamme, ja että sapattipäivinä seurustelemme uskollisesti, nöyrinä ja avoimin sydämin sielunystävämme ja Vapahtajamme Jeesuksen kanssa, niin että Jeesuksen elämästä tulee meille voima iloiseen, hyveellisen vaellukseen hänen pyhissä jalanjäljissään, nöyryydessä, rehellisyydessä, viattomuudessa ja kärsivällisyydessä. Jumalan armon kautta tämä tulee ennemmin tai myöhemmin antamaan heille piston sydämeen, niin että heidän täytyy mielessään tunnustaa kuinka tyytyväisiä ja kuinka rakastavia, viattomia ja rehellisiä me olemme. Silloin heitä kalvaa levottomuus ja heidän omat halunsa ja heidän täytyy sanoa, että onnellinen se, jolla on edes jotain toivoa verrattuna meihin, jotka pelkäämme kaikkea ja kuitenkin joudumme kätkemään levottomuutemme sisimpäämme.
pitävät sitä vain juutalaisten seremonioiden tai leeviläisen lain jäänteenä. Jos he tunnustaisivat sydämessään elävän ja kaikkivaltiaan Jumalan, joka ikuisessa viisaudessaan ohjaa maailmaa ja haluaa, että hänen järjelliset luotunsa häntä palvovat, jos he muistaisivat näiden luotujen eli oman itsensä suuren velvollisuuden kaikkivoipaa Luojaa kohtaan, jos he tuntisivat luonnollisen tietämättömyytensä siitä, miten häntä on oikein palvottava ja oman kyvyttömyytensä siihen, ja jos he alistuisivat siihen pettämättömään johdatukseen, jonka ilmoitus tässä meille tarjoaa, heille ei koskaan juolahtaisi mieleen kyseenalaistaa tai epäillä sitä, että joka seitsemäs päivä on välttämättä uhrattava tähän Herran palvelemiseen ja autuaaseen yhteyteen hänen kanssaan. Mutta koska näitä totuuksia pidetään joko pappien keksintöinä hengellisen säädyn rikastuttamiseksi tai kahleena, jolla hallitsijat haluavat pitää yksinkertaisen rahvaan itselleen kuuliaisina, niin ei ole ihme, jos näin pyhää ja hyödyllistä säädöstä halveksitaan ja monet katsovat kunniakseen puolustaa puheissa ja kirjoituksissa sellaista jumalattomuutta. Mitä voisi sanoa heidän paranuksekseen, kun he eivät halua kuulla neuvoja ja ovat lujasti omaksuneet sellaisen linjan, etteivät koskaan anna oikaista itseään? On hedelmätöntä työtä koettaa vakuuttaa heitä tai esittää heille perusteluja niin kauan kuin he sydämessään vihaavat totuutta ja kovasti yrittävät viekkaiden keksintöjen avulla esittää uusia epäilyksiä, joissa he menevät jopa niin pitkälle, että he epäilevät omaa olemassaoloaankin ja lopulta nokkelalla ivanaurulla tekevät kaikki totuudet epäilyttäviksi. Ainoa asia, jota siten voisin heiltä pyytää, olisi se, että kun he kuitenkin omalla tavallaan etsivät omaa onnellisuuttaan, niin he juuri oman autuutensa vuoksi rauhassa tutkistelisivat itseään, onko heillä tässä nykyisessä tilassaan todella jonkinlainen rauha sielussaan ja mihin se perustuu, vai häiritsevätkö sitä jatkuvasti heidän omat halunsa ja niiden eläimellinen tyydyttäminen. Ja eivätkö he usein saa rangaistuksensa, vaikka he suullaan sen kieltävätkin? Ajatellaanpa, että jos he kaikista laiminlyömistään sapateista käyttäisivät ensin edes yhden ainoan tähän erittäin tärkeään tutkisteluun, niin Jumalan siunaamana se luultavasti antaisi osviittaa seuraavien käyttämiseen paremmin, ja he vakuuttuisivat edes siitä, että näin tärkeän asian tarkastelu vaatii aikaa. Vältän tarkoituksellisesti kutsumasta heitä kirkkoon, sillä he eivät siedä joko sitä tilaa, tai sitten henkilöä, joka siellä puhuu; siellä heissä syttyy vain yhä suurempi katkeruus totuutta kohtaan. Mutta he jos he eivät edes halua ryhtyä tällaiseen oman etunsa tutkiskeluun, niin siitä voinemme ymmärtää, että heidän asiansa on sairas ja että omatunto ei kestä valon ja totuuden säteitä. Tässä tunnistamme jälleen kalleimman Vapahtajamme sanat: Ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta. Miksi näin? Koska heidän tekonsa olivat pahoja. Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa – – – ettei hänen tekojaan rangaistaisi
Edellinen jakso: Neljäs saarna käskyistä, § 17
Seuraava jakso: Neljäs saarna käskyistä, § 19
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: