Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VIII. Predikan

Åttonde budordspredikan, § 5

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 5.

Men vi behöfve icke längre uppehålla oss vid beskrifningen af dessa slags tjufnader; ty de föröfvas under en allmänt ärkänd orättvisa, som förtjenar sit straff; de som ske med list under hvarjehanda förevänningar af billighet1 måste nogare granskas. Dock härvid möter oss en margfallighet af bedrägerier, dem jag gärna ville, at lätta edert minne, hafva i någon slags naturlig ordning stälda. Det torde låta någorlunda göra sig, om vi betrakta dem efter olika stånd, eller, såsom föröfvade emot Öfverhet, undersåtare och gelikar.

Vi må derföre 1) anföra de bedrägerier, som ske emot Öfverheten, eller dem som äro befallande. Regeringsform, lagar och författningar utstaka för undersåtare, hvad hvar och en af dem bör til Rikets gemensamma bästa, frid och säkerhet ärlägga; de må då komma under namn af skatt, eller tull, eller bevillningar eller något annat, när de af undersåtare, på något sätt med list, lögn eller bedrägeri innehållas eller minskas, är det et tjufveri, som i detta budet förbjudes. Rättigheter at taga skatt tillägger Apostelen Paulus Öfverheten och befaller derföre de Romare: I måsten ock gifva skatt, ty de äro Guds tjenare, Rom. 13: v. 5,6,7. och det kan med rätta lämpas hit, hvad han i föregående vers säger om undergifvenheten, at sådant bör ske, icke för straffets skul allena, utan för samvetets skul. Och vidare: så gifver nu hvarjom och enom det i pligtige ären: dem skatt som skatt bör; dem tull, som tull bör. Och vår dyra Frälsare, då han just i denna frågan blef frestad,2 sade: gifver Kejsarenom det Kejsarenom tilhörer, och Gudi det Gudi tilhörer, Matth. 22:21. Den del af vår egendom som lagarna tillägga Öfverheten är icke vår, utan samhällets och Öfverhetens; när den under hvarjehanda invändning eller list innehålles, rubbas dermed Öfverhetens säkerhet på dess lagliga inkomster, och måste således blifva et tjufveri, som här alfvarligen förbjudes. Under samma förbud bör ock det räknas, när lönen på allehanda sätt försnillas för de af Öfverheten tilsatta Ämbetsmän och Lärare;3 den finnes äfven genom lagar oftast faststäld, men då Åhörarena som skola ärlägga den, genom lögn och list undandraga sig at den redeligen ärlägga, begå de icke allenast et brott emot samhället och lagarna, til ämbetsmäns förfång, utan ock, hvad Lärare i synnerhet beträffar, emot det kärleks bud som Apostelen Paulus gaf til sina Galater: Den som undervisad varder med ordom, han dele alt godt med honom, som honom undervisar, Gal. 6:6. Vi kunna ock räkna hit det bedrägeri, som af tjenare ofta föröfvas emot deras husbönder och matmödrar, uti sjelfva deras tjenst, och består deruti, at de emot viss lön och uppehälle försäkrat sina husbönder om flit och trohet uti sit arbete, och likväl ehuru de undfå af sina husbönder, hvad de blifvit försäkrade om, icke använda sina krafter och förmåga til deras bästa, utan förnöta sin tid bort i lättja, och således beröfva dem den upkomst och förkofran som dem tilkommer, och få med rätta namn af daga tjufvar; ty så säger Salomo: Den som lat är i sit arbete, han är hans broder som skada gör. Ords. B. 18:9. och såsom ätika gör ondt tandenom, och rök i ögonen, så gör en försummelig dem ondt, som sända honom, Cap. 10:26. Men i synnerhet hörer hit det tjufveri, som sker uppå hela samhället eller allmänheten genom olofligt tiggeri. Människligheten4 fordrar af oss, at räcka en hjelpsam hand til den fattiga och nödlidande; derom var lagen nog tydelig ibland Israels barn: Om din broder är fattig i dino lande, så skalt du icke förhärda dit hjerta, eller tillycka5 dina hand för dinom fattiga broder, utan skalt uplycka6 henne honom och låna honom efter som honom fattas, 5 Mos B. 15:7,8. Men derföre är ingalunda lofligt för någon, at antingen i dryckenskap, eller vällust, eller vårdslöshet förstöra sin egendom, eller i lättja förnöta sin tid, utan at förvärfva något; ty i sådana fall kommer han at ligga genom eget förvållande allmänheten til last, som af sin egendom måste underhålla en sådan. Alt hvad han således måste undfå af andra, det han sielf genom flit hade kunnat förtjena, är icke annat än et orättmätigt beröfvande af nästans egendom, och et tjufveri, som här är förbudit. Til sådana tiggare säger Syrach: Det är et skamligt lefverne, at gå hus ifrån hus, Syr. 29:30. Deremot beskrifver han de rätta fattiga, som behöfva almosor, då han säger: Den är fattig som arbetar och det lyckas honom intet. Cap. 31:4.


  1. rättvisa
  2. satt på prov
  3. präster
  4. humaniteten
  5. tillsluta
  6. öppna

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: