Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 6
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 8
Förra Delen.
§. 7.
Man plägar uti afhandlingar om några ting gemenligen först fästa sin upmärksamhet vid deras namn; men aldrig kan det ske med större fog än då vi tale om vår och hela verldenes Frälsare Jesu Christo. Han omtalas väl i den Heliga Skrift under mångfaldiga namn både i det gamla och nya Testamentet, tagne antingen af hans Guddom, och Guddomeliga egenskaper, eller af hans människliga natur, hans undervärk, ämbeten och välgärningar med mera, hvilka at upräkna och förklara skulle leda oss på et större fält än vi för denna gången kunde hinna öfverfara. Vi måste derföre allenast fästa vår upmärksamhet vid de tvänne hufvud-namn, som honom gifves i vår uplästa heliga Tros Artikel, där han kallas: Jesus Christus, af hvilka det ena är hans eget, det andra hans Ämbets namn; men det må ej ske endast med en förnuftig undersökning och begrep, som blott stadna i hjernan, och lemna hjertat utan känsla, ty han ropar til oss, såsom til Moses utur brinnande buskan, träd icke
af förvetenhet och med et kallt hjerta hit, ty ämnet, som skal omröras, är heligt och högt, 2 Mos. B. 3:5.Sådant är visserligen det dyra namnet Jesus i alla afseenden, ty om vi först betrakte det til sin betydelse, är det en Frälsare, en Hjelpare eller Saliggörare. En sådan uttolkning gaf Guds Ängel ifrån himmelen på detta namnet, då han sade til Joseph: Maria skall föda en Son, och tu skalt kalla hans namn Jesus; ty han skal frälsa sitt folk ifrån theras synder, Matth. 1:21. En i lifstids fängelse dömd, en i black1 slagen uslinge, torde kunna rätt sätta värde på det ordet frälsare. En i yttersta nöden stadd, lärer bäst förstå hvad hjelpare har at säga. Känner någon igen sig sjelf bland dessa olyckeliga, han kan bäst göra sig begrep hvad detta dyra namn har at innebära.
Se vi åter på detta namnet til sitt ursprung, hvarifrån vår medlare fått det, är det ingalunda mindre högt. Vi läse väl om flera i gamla Testamentet, som tilfälligt vis fått detta namnet af sina föräldrar, som Josua Nun son, hvilken förde Israëls barn i det förlofvade landet; Öfversta Presten Josua Jozadachs son, som efter Babyloniska fängelset först högtideligen offrade Herranom Esr. 3:2. Den bekanta Jesus Syrach, som i sin bok lemnat oss så mån
ga vackra lärdomar, och Apostelen Paulus omtalar än i sin tid en trogen medhjelpare, som blifvit kallad Jesus med tilnamnet Justus, Col. 4:11. Men alle desse och flera andra, som i förflutna tider burit detta namn, hafva, som jag sade, fått det tilfälligt vis och kunnat genom sin egen magt göra föga eller intet skäl för et sådant namn; men vår Jesus har detta sitt namn ifrån en högre ort; hvarken hans foster-fader eller moder hade förstått at gifva honom det, men tvänne sändningebud komma ifrån himmelen med befallning härom, det ena till Jungfru Maria, förän han aflad vardt i moderlifvet, då ängelen säger: Tu skalt afla i titt lif, och föda en Son, hvilkens namn tu skalt kalla Jesus, Luc. 1:31. Det andra til hans foster-fader Joseph, under det Maria redan var hafvande med detta dyra fostret, då det äfven heter til honom, som vi nyss hörde: Tu skalt kalla hans namn Jesus, Matth. 1:21. Et sådant budskap kunde likväl ingalunda någon af änglarna hämta därifrån på eget bevåg; ty hvarken viste de af sig sjelfva hvad af detta barnet varda skulle, ej eller kunde de, som endast uträtta sin Guds befallningar, understå sig, at sjelfve företaga något; hvarföre det ock uttryckeligen heter, at ängelen Gabriel blef i detta ärende utsänd af Gudi, Luc. 1:26. Nu komme vi således på detta namnets rätta ursprung för vår Frälsare; det härstammar ifrån himmelen, därifrån är det nederkommit och af Gud sjelf honom gifvit, då han var åtta dagar gammal, uti omskärelsen, hvarest han med blods utgjutelse antog det samma Luc. 2:21. Vördom då et namn af så hög uprinnelse, med viss försäkran, at han ej fått det förgäfves.Men lät oss än vidare til vår uppbyggelse anmärka egenteliga orsaken, hvarföre han fått et så stort namn ifrån himmelen. Dertil måste varit icke mindre vigtig anledning, än namnet i sig sjelf är stort. Ängelen Gabriel förklarar den för Maria således: Han skall varda stor och kallas den Högstes Son och Herren Gud skall gifva honom hans Faders Davids säte och han skall vara en Konung öfver Jacobs hus i evig tid och på hans rike skall ingen ände vara, Luc. 1:32,33. Och til Joseph säger ängelen at han derföre skulle få detta dyra namnet, emedan han skall frälsa sitt folk ifrån deras synder, Matth. 1:21. Gud hade i sitt eviga råd beslutit, at hjelpa det genom synden förlorade människo slägtet: til detta dyra värfs utförande hade han af sin eviga kärlek utsett sin enda Son den andra Personen i Guddomen, som2 uti hvilken han ville fullborda detta stora värf til vår salighet; Denne Mariæ son med hvilken Guds Son sig redan i moderlifvet förenat, var den samme som skulle förlossa förtappade och fördömde människor ifrån alla synder, ifrån döden och djäfvulens våld, at återvinna sin förlorade lycksalighet och i alla evighet blifva Guds egna. Den person, den mannen, som hade et så saligt värf, at genom sin vandring, pina och död utföra, han borde ock få et namn som utmärkte des välsignade göromål, och dertil kunde icke gifvas något lämpeligare än det namnet Jesus. Och en allvetande Gud hade ingalunda gifvit honom det, om han ej med oryggelig visshet sett förut, at han til alla delar skulle göra skäl för det samma, hvaraf åter oss tilflyter en stor tröst så ofta vi behöfve någon Frälsare.
i tidsens fullbordan skulle antaga sig vår mandom,Af alt detta se vi då älskade Åhörare huru dyrbart detta namnet Jesus är i alla afseenden, antingen vi se på des betydelse eller ursprung eller ock hvad orsaken egenteligen varit, hvarföre denna person undfått det samma. Lärom då häraf at rätt vörda och högakta det, som, om icke det aldrahögsta i hela verlden, dock är det aldradyr3
baraste för oss människor, som utan Frälsare hade i tid och evighet varit förlorade. Glömmom aldrig at detta namnet Jesus kostat honom som burit det, osägeliga plågor och sjelfva döden, då han skulle göra skäl för det samma. Rörd af denna vördnad synes Apostelen Paulus kalla det et namn som öfver all namn är och säger at i detta Jesu namn skola sig böja all knä, theras som i himmelen, på jordene och under jordene äro, Phil. 2:9,10. Jag vet at den heliga Skrifts uttolkare vilja här med det stora namnet, som öfver all namn är, förstå det, at Jesu mandom genom den personliga föreningen blifvit uphögd til Guddomelig ära och magt, och undfått Guddomeliga äretitlar, hvilket jag gerna lemnar i sitt värde och synes ej eller vara utan grund; men tron som icke känner eller vet något högre och dyrare namn än Jesus, förenar den 9:de och 10:de versen således, at då det i den 9:de står, at Gud gifvit honom et så stort namn, säger Apostelen i den 10:de, at just derföre at Jesu namn är stort, skola ock all knä böja sig i det samma eller högakta och vörda det. Skulle då våra hjertan icke böja sig? må dock de allena ej vara orörliga? eller skall en helig vördnad i vår själ ej förmå oss äfven til den djupaste ärebevis ning emot detta namnet? Ack! stort är hans namn, en trygger hamn Immanuel, som Jungfrun förkunnadt vardt af Gabriel.Men detta namnet bör icke allenast upväcka vår vördnad och erkänsla mot den som burit det, nej, utan det samma blifver ock oss under hela vår vandring den ljufvaste hugsvalelse. Vi tryckas här i jämmerdalen af mångfaldiga motgånger, sorger och plågor, dels til vår själ, dels ock vår kropp. Hvart skulle vi väl vända oss, om vi nödgades umbära detta namnet, ty i ingom androm är salighet, thet är icke eller något annat namn under himmelen människomen gifvit, i hvilko vi skole salige varda, Ap. G. 4:12. Tärande synda begärelser, et aggande samvete, fruktan för hämnden och fasa för döden och helfvetet vore redan en faselig försmak af sjelfva afgrundens plågor, och alla lekamliga olyckor vore ej annat än fasande medel at hasta med oss til det eviga fördärfvet. Men Gud vare låf! som lämnat oss det honungssöta namnet Jesus til vår tröst. Det bemärker ju en Frälsare och Saliggörare. Han allena äret och ingen annan. Sådan behöfve vi; här är han til vår obeskrifveliga glädje. Tänke vi derpå, at han fått detta namnet ifrån himmelen, så gläder det oss, at han af den Allvisa, Alsmägtiga och välgörande4 gjort skäl för detta namnet til vår salighet, hvad han gjort, lärt och lidit, hvad tröst och hugsvalelse alla trängda i alla verldenes tider funnit i hans aldraljufvaste namn, huru hans namn är den enda fristad för olyckeliga syndare, och huru han som bäst ännu i detta sitt namn är vårt försvar i himmelen hos sin genom synden förtörnade Fader; då kunne vi innerligen glade instämma med församlingen och säga: Si Jesus är et tröstrikt namn, som länder oss til själa-gagn. Och vidare: Af Jesu är all salighet. Omfattom hans rättfärdighet: Ho på hans namne sätter tröst, han varder af alt ondt förlöst.5 Tänkom då flitigt mine Åhörare på detta namnet, åkallom det ofta med innerlig längtan och tröst, och talom med hvarandra inbördes därom, så skall det icke allenast blifva oss ju längre ju kärare medan vi här lefve, utan det skall i sjelfva dödsstunden än blifva oss en lifsens lukt til lifvet,6 och ingen ting skall i hela himmelen kunna i evighet fägna oss mera än detta outsägeligen söta namnet Jesus.
Guden är utsänd at blifva vår hjelpare. Vi kunne då tryggt lita därpå, at han til vår undsättning utförer det, som han sig företagit sina härliga nåd til låf, Eph. 1:6. Och eftersinne vi ändteligen huru troligen han i sina kötts dagar
Föregående avsnitt: Andra katekespredikan, § 6
Följande avsnitt: Andra katekespredikan, § 8
Platser: Babylonien (Babel)
Personer: Jesus Justus Jesus Syrak (Syrac, Syrach) Jeshua (Jehosua, Josua) Josef (Joseph) (NT) Josua (Josuæ) Josadak (Jozadach) Maria Mose (Mosen, Moses, Mosis) Nun Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: