Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Andra katekespredikan

Andra katekespredikan, § 21

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 21.

Sedan vi nu således fått ett redigt begrep om detta Christi ämbetes beskaffenhet, återstår för oss ännu den tredje frågan at besvara: Huruledes han förvaltar det samma? Förvaltningen häraf är i gemen tväggehanda, nemligen medelbarlig och omedelbarlig. Omedelbarlig kallas den, hvilken vår dyre Frälsare förrättade i egen Person, under sin synliga vandrings-tid här på jorden; men medelbarlig åter kallas den, som han förestått och än förestår alla verldenes tider, genom sina tjenare. Vi måste anföra något til uplysande af hvardera. At denna förrättning kommer vår Frälsare Jesus egenteligen til, därom bär den Heliga Skrift de tydeligaste vitnesbörder. Så säger Herren tin förlossare, then helige i Israel: Jag är Herren tin Gud, then tig lärer, hvad nyttigt är, och leder tig på then vägen, som tu går. O at tu ville akta på mina bud. Es. 48:17,18. Och vår Jesus säger sjelf: Ingen känner Fadren, eller hans vilja utan Sonen och then som Sonen vil thet uppenbara. Matth. 11:27. Hvarföre ock Evangelisten Johannes säger: Ingen hafver någon tid sedt Gud: ende Sonen, som är i Fadrens sköte, hafver thet kungjort. Joh. 1:18. Men den himmelske Fadrens vitnesbörd härom, som han gaf jordens inbyggare, och hvarigenom han likasom insatte Jesum i detta sitt Läro-ämbete, är utan tvifvel det största, nemligen vid Jesu dop och förklaring på berget: Thenne är min käre Son i hvilkom jag hafver ett godt behag, honom hörer. Matth. 3:17. Cap. 17:5. Därföre hafver han ock under sin vandring på jorden förvaltat detta sitt ämbete med en stor kraft, med en besynnerlig drift och högsta alfvare, ty sådan beskrifva de helige Evangelister hans Prediko method. Han talte icke så, at han sjelf och andra somnade därvid, nej, utan han predikade väldeliga och icke som the Skriftlärde. Matth. 7:29. så at folket vardt förskräckt öfver hans lärdom. v. 28. Den trängde sig hårdt igenom deras hjertan, och de måste stadna i en slags häpenhet och förskräckelse. Han blandade ett heligt nit, med den aldra största ömhet, så at han tilvannt sig deras hjertan, och de måste förundra sig på de nådefulla ord, som gingo af hans mun. Luc. 4:22. Och sjelfve hans fiender måste, när de hörde honom, intyga och säga: Aldrig hafver någon människa så talat, som thenne mannen.1 Han var äfven i detta sitt ämbete outtröttelig, det vi redan kunne märka af hans barndom, då han 12 år gammal icke ledsnade at i tre dagars sitta ibland de Skriftlärde at höra och fråga dem. Luc. 2:46. Det synes af Marc. 8:2. at han predikat för folket, som kom til honom i tre dagars tid, efter som de drögde så länge hos honom. Han sade: at i the stycker hans Fader tilhörde borde honom vara.2 Det var altid så med Jesu, at när han såg mycket folk komma, så öpnade han sin mun och lärde. Matth. 5:1,2. Men jag måste ock til min egen och mina medbröders upbyggelse och upmuntran nämna, at detta vårt stora mönster han predikade icke allenast med munnen och med orden, utan han predikade ock starkt genom sin heliga vandel. Erfarenheten öfvertygar oss därom, at en Lärare, som förer en Gudlös vandel, rifver därmed mycket mera ned Christi rike, än han med de bästa predikningar förmår upbygga. Så gjorde ingalunda denne himmelske Propheten. Hans ödmjuka, kyska, saktmodiga, tåliga och kärleksfulla vandel predikade icke mindre för hans Åhörare, än sjelfva hans upbyggeliga tal. När en Lärares hjerta och mun göra ett, fördubblas predikans kraft; men när hela dess vandel äfven instämmer därmed, tränger en sådan lärdom sig genom åhörarenas hjertan. Så var det med vår Frälsare: Han kunde tryggt säga til sina hädskaste3 ovänner: Hvilken af eder straffar mig för synd. Joh. 8:46. Han kunde ställa sig sjelf til ett efterdöme och säga til sina Åhörare: Lärer af mig, ty jag är mild och ödmjuk af hjertat Matth. 11:29. Och jag hafver gifvit eder efterdömelse, at såsom jag gjorde eder, så skolen I ock gjöra, när han tvådde sina Lärjungars fötter. Joh. 13:15.

Men at Jesus äfven förrättar detta sitt ämbete medelbarligen, eller genom andra, därom äger intet tvifvelsmål rum. Vi hafve förrut anmärkt och bevist, at detta ämbete tilkommer rätteligen honom och ingen annan, som han äfven vitnade med yttersta äfventyr af sjelfva lifvet för sin Domare Pilatus, at han var thertil född, at han skulle vitna med sanningen. Joh. 18:37. Däraf följer då, at alla andra, hvilka hälst de ock må vara, utom Gud sjelf, som förkunnat något af Guds råd til vår salighet, vare sig änglar eller människor, hafva icke varit annat än medel i vår Frälsares hand, genom hvilka han förrättat sitt Prophetiska ämbete, emedan äfven de himmelske hjeltar och bådbärare äro emot vår stora Prophete endast tjenste-andar, utsände af Christo Guds son, som är Änglarnes Herre, til tjenst för theras skull, som salighet ärfva skola. Ebr. 1:14. Men förnämligast hafver vår Frälsare nyttjat här människor til medel, såsom han sjelf säger: Si jag sänder til eder Propheter, visa och Skriftlärda. Matth. 23:34. Så talade han til Moses, utur brinnande buskan och sade: Så gack nu, jag vil sända tig, 2. Mos. 3:10. och til Propheten Jeremias: Tu skalt gå tit jag sänder tig och predika, hvad jag befaller tig. Cap. 1:174. Evangelisten Lucas berättar sammaledes om Johannes Döparen, at han fått befallning af Gudi, och på den befallningen begynte predika bättringens döpelse til syndernas förlåtelse. Cap. 3:2,3. Så sände han sjelf sina tolf Apostlar och sjutio Lärjungar ut, och sade går och prediker och säger, himmelriket är kommet hardt när. Matth. 10:7. Men efter sin upståndelse sände han dem ut med långt vidsträcktare fullmagt, då det heter: Går ut i hela verldena och prediker Evangelium allom Creaturom: Marc. 16:15. eller går och lärer alt folk och döper them m. m. Matth. 28:19,20. Och efter sin upfarelse til himla sade han i en syn til Ananias om Paulo, at han skulle bära mitt namn in för hedningar och för Konungar och för Israels barn. Apost. G. 9:15. Hvarföre Paulus äfven viste gifva sina Åhörare ett rätt begrep om sitt ämbete, då han säger: Thet skall man hålla oss före, at vi äre Christi tjenare och skaffare til5 Guds hemlighet. 1. Cor. 4:1. Och om detta sändandet talar han i gemen, at Christus hafver somliga satt til Apostlar, somliga til Propheter, somliga til Evangelister, somliga til Herdar och Lärare. Eph. 4:11. Af hvilket alt tydeligen kan inses at vår store Prophete igenom dessa sina ringa redskaper, nemligen människor, hvilka hafva sina dyra ombetrodda6 hofvor i lerkar, 2. Cor. 4:8.7 i alla verldenes tider uträttat och ännu intil verldenes ända uträttar medelbarligen sitt Prophetiska ämbete; hvilka ingalunda äga fritt at förvalta det efter eget godtycko, eller allenast så, at de kunna undgå ansvar för människor, utan åligger dem hårdt, at ej allenast predika Jesu lära rent och tydeligen, oförfalskat, utan ock hel och hållen, så at de med Apostelen Paulo förkunna alt Guds råd. Apostl. G. 20:27. De böra ock göra det med nit och hjertans alfvare, som deras Mästare, de böra vara däruti outtröttelige; men fram för alt efter sin hufvudmans exempel predika både med lära och lefverne.


  1. Aldrig hafver någon människa så talat, som thenne mannen.: citat ur Joh 7:46
  2. the stycker hans Fader tilhörde borde honom vara: hänvisning till Luk 2:49
  3. hätskaste, mest fientligt inställda
  4. bör vara Jer 1:7
  5. skaffare til: förvaltare av
  6. dyra ombetrodda: Chydenius har lagt till dessa ord.
  7. bör vara 2 Kor 4:7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: