Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Amerikkalaiset tuohiveneet

Amerikkalaiset tuohiveneet, § 2

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 2

Pohjois-Amerikan villit ovat ikiajoista saakka käyttäneet hyväkseen tuohiveneitä. Ranskalaiset, joiden hallussa ovat ne seudut, joilla varsinkin koivua kasvaa yllin kyllin, ovat sittemmin alkaneet käyttää niitä ja saaneet näin kaiken kaupankäyntinsä ja liikkumisensa sujumaan uskomattoman kätevästi. Niitä valmistetaan seuraavalla tavalla:

Suurista ja oksattomista koivuista irrotetaan tuohi, jos suinkin mahdollista, aiotun veneen mittaisina kaistaleina, sillä pohja jätetään mieluimmin saumattomaksi, mikä ei tosin käy helposti päinsä isompia veneitä rakennettaessa. Tuohen reunat käännetään kaksin- ja joskus nelinkerroin liitokseen tulevista kohdista, sitten ommellaan tarvittava määrä tuohilevyjä yliluotellen yhteen ohuilla ja kahtia halkaistuilla kuusenjuurilla, niin että juuren tasainen puoli on tulee olemaan vasten itse päärmettä, joka tehdään tuohen ulkopinnalle ja jää sitten veneen sisäpuolelle. Tuohi lasketaan tasaiselle maalle puuta vasten ollut puoli alas- eli ulospäin, sitten tuohelle asetellaan kiviä rakennettavan veneen pohjan muotoon. Tuohen reunat nostetaan ylös ja maahan lyödään paaluja sen kummallekin puolelle sellaiseen järjestykseen, että tuohi asettuu kummastakin päästä yhtäläisesti suipon veneen muotoon. Sitten tuohi päällystetään sisäpuolelta aivan ohuilla tuijaksi1 sanotun eli ranskalaisten valkoiseksi setriksi nimittämän puun säleillä; niiden leveys voi vaihdella, mutta paksuudeltaan ne ovat kuin päreitä, puolesta yhteen geometrista linjaa2. Ne asetetaan kylkien suuntaisesti tiiviisti kiinni toisiinsa, ja pysyvät helposti kyljillä paikoillaan kahden tai kolmen väliaikaisesti asetetun jousenkaaren avulla, kunnes näiden säleiden päälle laitetaan poikittain kaaripuut, joiden on veneen keskiosassa oltava puoliympyräksi taivutettuja, mutta päissä teräväkärkisempiä, sitä mukaa kuin vene kapenee. Kaaretkin tehdään tuijasta, ne ovat yleensä 3 tuumaa leveitä ja puoli tuumaa paksuja ja sijaitsevat 1–2 tuuman päässä toisistaan, ja niiden kaikkien päät yltävät veneen partaaseen asti. Partaat tehdään näin: Veistetään kaksi aivan kapeaa, toiselta puolen tasaista salkoa kumpaakin parrasta varten, tuohen reunat taitetaan ulospäin kaksinkerroin kämmenenleveyden verran ja salot asetetaan taitoksen kummallekin puolelle tasaiset puolet vastatusten. Näiden puiden väliin tulevat kaarien päät tehdään niin teräviksi ja litteiksi, etteivät ne estä tuohireunan yhteen ompelemista, minkä jälkeen otetaan sellaisia kuusenjuuria kuin edellä on mainittu ja kiedotaan niillä parraspuut ja kaksinkerroin taivutettu tuohi yhteen, niin että ompeleiden väli on enintään puolisen tuumaa ja jokainen ommel menee tuohen läpi. Lisäksi tehdään tuijasta 2 tuumaa leveitä ja yhden tuuman paksuisia poikkipuita, joiden päät ovat suorat ja jotka hieman levenevät päitä kohti. Poikkipuiden molempiin päihin porataan rinnatusten 3–4 reikää, joista ne ommellaan kiinni partaisiin 4–5 korttelin päähän toisistaan; ne estävät venettä muuttamasta muotoaan. Veneen päissä vielä auki olevaa tuohta viistetään hieman alhaalta, niin että keulat eivät tule aivan pystysuoriksi. Myös veneen suuntaiset säleet veistetään päistään tasapituisiksi ja hieman tuohta lyhyemmiksi; sillä myös täällä tuohen reunat käännetään, nyt sisäänpäin, ja ommellaan ensin yhteen samaten yliluotellen itse päät, joista tulee keulan uloin osa. Sitten tehdään suunnilleen puolen korttelin päähän tästä sisäänpäin edellisen kanssa samansuuntainen ommel, joka vetää säleitä molemmilta puolilta yhteen ja saa aikaan sen, että keulat tulevat kämmenen leveydeltä aivan ohuiksi ja jäykiksi. Keulat sivellään sitten hyvin huolellisesti piellä tai pihkalla, ja on aivan yhdentekevää, kumpi keuloista on melottaessa edessä, koska molemmat ovat yhtä terävät ja korkeat, yleensä 2–3 korttelia korkeammat kuin laidat keskiosassa. Kumpaankin keulaan on asetettu korttelin levyinen, pystysuora lauta veneen poikki suojaamaan keuloja, jotta niitä ei puhkaistaisi jaloilla, meloilla tai jollakin muulla esineellä. Partaat peitetään 2 tuumaa leveillä ja puolen tuuman paksuisilla tuija­säleillä, jotka lyödään joko puutapeilla tai nauloilla kiinni parraspuihin, jolloin reunat saadaan aivan tasaisiksi. Veneen pohjalle voidaan myös laittaa irrallinen lauta, johon tehdään kolo mastolle; tämä voi nojata johonkin poikkipuuhun ja kiinnitetään siihen purjetta käytettäessä. Lopuksi sivellään kaikki pohjan saumat ulkopuolelta hyvin piellä tai pihkalla, jotta vesi ei pääse saumojen läpi. Samasta syystä on myös käytön aikana tarkkaan seurattava, ettei piki ole hankautunut tai liuennut pois, ja siksi on syytä pitää mukana pikirasiaa, josta voi sulattaa hieman pikeä vuotavaan paikkaan, kun vene on ensin kannettu maalle ja käännetty ylösalaisin. On myös syytä ottaa mukaan muutamia tuohen­paloja, jotta reiän paikkaamiseen olisi valmiina muutakin, jos jokin paalu tai kivi repii pohjan rikki.


  1. Thuja occidentalis, kanadantuija
  2. geometrinen linja (geometrisk linje) oli pituuden yksikkö, 1/10 desimaalituumaa = 2,969 mm

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: