Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Amerikkalaiset tuohiveneet

Amerikkalaiset tuohiveneet, § 5

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 5

Kaikki ne seikat, joiden takia ranskalaiset pitävät Amerikassa näitä tuohiveneitä korvaamattomina, osoittavat ne kiistatta hyödyllisiksi myös meidän maassamme. Ovathan useimmat Suomen seurakunnista niin laajoja, ettei väki kesäaikaan pääse kirkkoon lainkaan tai joutuu tekemään uskomattoman hankalan matkan, koska taipaleella on ylitettävä vesiä ja ­maita. He suoriutuisivat kuitenkin matkasta helposti, jos heillä olisi tällainen tuohi­vene mukanaan. Sangen monella talolla on kalavesiä useissa järvissä, ­mutta niiden käyttämiseksi on jokaiselle järvelle rakennettava oma veneensä. Mutta mies voisi helposti ottaa pienen tuohiveneen mukaansa milloin millekin järvelle ja kalastaa milloin ja missä mieluimmin haluaa. Tärkein kysymys kuitenkin on: kuinka paljon nämä veneet edistäisivät kaupankäyntiä meidän harvaan asutussa Suomessamme? Maassamme on isoja ja pieniä järviä ja jokia tiheämmin kuin missään muualla maailmassa, mutta järviä erottaa usein toisistaan muutama yhden tai useamman neljänneksen levyinen maanseläksi sanottu kannas. Jyrkät kosket ja vesiputoukset taas estävät useissa paikoissa kaiken kaupankäynnin jokia pitkin. Molemmat ongelmat ovat vältettävissä varsin kätevästi näitä tuohiveneitä käyttäen, sillä niin vene kuin lastikin voidaan kantaa sekä kannasten poikki että vaikeiden koskien ohi. Nämä veneet voidaan tietysti myös vetää hankalien putousten kohdalle rakennettuja kaltevia siltoja (plana inclinata) pitkin niin ylös kuin alaskin paljon helpommin kuin tavalliset veneemme. Todettakoon, että Pohjois-Amerikassa Niagaran kohdalla Ontario- ja Eriejärvien välillä veneitä on kannettava maitse peräti 6 neljännestä ja ylitettävä matkalla kolme hyvin korkeaa ja melko jyrkkää vuorta, koska tätä 6 neljänneksen taivalta ei voida taittaa veneellä, osaksi voimakkaan virran takia, joka heittäisi silmänräpäyksessä kumoon suurimman ja vahvimmankin veneen, osaksi suuren Niagaran putouksen takia, joka ei ehkä ole korkein, mutta on ainakin suurin koko maailmassa ja jossa kaikki lähes Itämeren kokoisista Yläjärvestä sekä Huron-, Michigan- ja Eriejärvistä tuleva vesi syöksyy pystysuoraa kalliota alas hieman yli 70 jalan matkan. Käydessään tällä putouksella herra preeses sai hämmästyksekseen nähdä, että seitsemän miestä kantoi kuuden sylen mittaisen tuohiveneen tuon 6 neljänneksen matkan. Miehet käänsivät veneen nurin, nostivat laidat olkapäilleen ja juoksivat sen kanssa niin kovaa vauhtia, että herra preeseksellä oli ilman kantamuksiakin vaikeuksia pysyä heidän perässään. On myös turha epäillä mahdollisuuksia kulkea näillä veneillä ylös ja alas itse koskissa, kunhan jokien perkaus, kuninkaanväylän1 viitoitus ym. tehdään huolellisesti.

Jokainen tietysti käsittää, miten käteviä nämä veneet olisivat mahdollisten vihollisuuksien aikana toisaalta partioinnissa, toisaalta myös miehistönsiirroissa ym. kuljetuksissa.


  1. vesiväylän keskimmäinen ja syvin kolmannes, jonka katsottiin kuuluvan kruunulle ja jota ei saanut sulkea padoilla tai kalanpyydyksillä

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: