Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Utflyttning

Utflyttning, Introduktion

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

Riksens Höglofliga Ständer.

Sedan Kongl. Swenska Wetenskaps Academien upgaf Frågan: Om orsaken til Swenska Folkets utflyttning, och genom hwad medel den bäst kunde förekommas, äro i synnerhet Trenne skrifter i detta ämne af trycket utkomne, som
rtjena upmärksamhet. Nemligen: Herr Commissarien Krygers, Herr Historiographi Schönbergs1 och en onämd Auctors2 af hwilka de första och sidsta komma uti hufwudsaken öfwerens, at det måtte wara några werkeliga olägenheter som wålla, at en Swensk man ej finner nöje, at bo uti Sweriges hyddor, fast de uti deras upnämnande3 ej täncka aldeles lika, men Herr Schönberg deremot, hänleder egenteligen denna olycka från brist på Nationelt tancke-sätt, som han pag. 60 säger, består i en sådan kärlek til Fosterlandet, som icke lämnar rum til mycken pröfning om sina enskilta förmåner, dem man kunde winna i et annat land, och om olägenheterna i sin Fosterbygd4, och således en blind affect5 eller enthusiasme, som utestänger förnuftets bruk och rediga tanckar; De förra bygga på förnuftet, den sednare på inbillningen.

Jag wet wist, at bland de mångfaldiga ämnen, som denna gången sysslosätta Riksens wälsignade Ständer är detta äfwen et af de wigtigaste; det är ofelbart, at alla botemedel emot denna frätande sjukdom förgäfwes upgifwas, för än dess orsaker äro i dagen lagda. Således kan det hos Riksens Höglofl. Ständer ej annat än upwäcka bryderi, då witra, redeliga och ömsinta män uti Nationen, uti en hufwudsak äro utaf så wida skilda tanckar.

Wi weta alla huru stor werckan öfwerilningar6 hafwa uti alla wåra göromål. De föra oss ofta från sanningens ljus, och rycka oss bort til sådana gerningar wi fasa före, så snart wi lämna oss rådrum til en nogare pröfning. Således är det wäl möjeligit, at et förbitradt sinne kan i sin hetta löpa från en lycklig Fosterbygd, men om den kan blifwa så beständig, at han aldrig mera kommer til sansning, och blifwer hemsjuk när ifwern gått öfwer, tör jag intet försäkra.

Lika så om et Nationelt tancke-sätt intet är grundat på en noga pröfning, af förmåner och olägenheter, så måste det wara en affect, som hindrar förnuftets bruk hos en Medborgare. Är det affect, så måste den gå fort öfwer; hwad skal en Medborgare bruka dessemellan, at hindra sina tanckar från denna pröfning, så at hwarken hennes nöd eller andras wällefnad får lysa henne i ögonen? För min del kan jag altså intet annat finna, än at et sådant Nationelt tanke-sätt hos en fri uplyst och tänkande Nation, som består uti en blind och häftig passion, är då det kommer an på flera år en pur contradiction7, om ej mörcker, såsom rätta modren til slika passioner förut promoveras8. Men huru friheten åter derunder kan bibehållas är lika obegripeligit.

At älska något som intet är sanskyldigt eller inbillat godt är omöjeligit: At inbilla en menighet det som intet är sant, är ju at handla emot öfwertygelse, och at tro det är ju en blindhet. Usla samfund, som måste byggas på så swaga styltor!

Är det goda sanskyldigt, det är: om en Swensk man är så lyckelig, eller lycke­ligare i Swerige, än annorstädes, så är ju botemedlet lätt, nämligen, lära nation at känna sin wälmåga: Wisa Jordbrukaren, hwad säkerhet han äger på sin jord, hwad frihet för sina barn, hwad heder för sitt arbete: wärkstäderna, hwad frihet som uplifwar dem, och hwad snäll9 afsättning til In- och utlänska orter sätter alla i täflan, at fikas för10 hwarandra; at ingen kan säga sig wara förtryckt i handel, och ingen ort behöfwa twina af brist på rörelse; At Ämbetsmän kunna fägna sig af befordran efter skickelighet och förtjenst. At Undersåtare i gemen ej twingas genom widlöftiga Rättegångar, at en ock hwar äger säkerhet på sin egendom, och at den som kan täncka och skrifwa något til sina Medborgares uplysning äger frihet dertil.

Men at, när sådant skulle saknas föra Nation aldeles ifrån en sådan pröfning, och söka inplanta nationelt tancke-sätt, passar sig rätt illa för en ärlig karl, och uträttar ännu mindre.

Herr Schönberg och alla rättsinta med honom, klaga med skäl öfwer sedernas förderf11 ibland oss: At yppighet, wällust, hämdgirighet, egennytta, lättja och Gudlöshet tagit öfwerhanden kan ingen neka. Men om detta sedernas förderf är rätta stammen til Sweriges olyckor, eller om det är en tiltagsen afföda af en ännu styggare moder12, det är en hufwud-fråga. När Riket skal hjelpas, är nödigt at finna på rätta källan til det onda, annars sker det aldrig. Wi få igen Hedniska stater, som stått längre än Swerige, af naturen lika onda som wi, af Religionen mindre tamda, men bibehålla sig dock wid Borgerliga dydger. Wi se åter andra, som inom et eller twå secler utan utwärtes fiender, af Barbari uti sederna måst gå öfwer ända. Men wi blifwa ock warse dem emellan en hufwudsakelig skilnad. I de förra är wälmågan Nations, men i de sednare wissa personers uti henne.

När den är jemt utdelt, har ingen råd at slösa. Det räcker intet til at hålla dyra hästar, onyttiga drängar, kostbara wagnar, Concerter, Baler och tracteringar: Der kommer intet yppigheten eller wällusten åt, at befläcka sederna. Men när förmögenheten är hos några wissa, gifwes hundrade utwägar, at föröka den och hjertat en förträffelig wighet at mätta sina orena begär deraf, hwilket som en sjukdom utbreder sig, och smittar hela Nation.

Hwarken Rom eller Carthago hade blifwit så yppigt, genom yppigheten odygdigt, och genom odygden störtat sina regementer13, om intet deras magnater sugit för mycken must af sina Medborgare, at förnöja sig med.

Twång och sjelfswåld äro således rätta källan äfwen til wåra seders fördärf.

De följas altid åt uti et samhälle, och när endera är dödad, förswinner den andra af sig sjelf. Sjelfswåld utöfwas emot Staten eller Medborgare, och den som blifwer föremålet, stadnar då i träldom. Men der en rättmätig frihet regerar, måste de sin kos, och då är rätta odygdens frö dödat.

Huru fåfänga äro icke då de häftiga krig, som allmänt föras emot wåra seders förderf, så länge de få genom sjelfswåldet draga must åt sig, så mycket de åstunda.

En någorlunda jämlikhet uti en fri stat är således rätta dref-wärcket14, at få den i en lifaktig rörelse: at den ena lemmen intet får äta up den andras kost,eller blifwa alt för fet af dess utmärglande. Herr Schönbergs önskan, at få Ståndspersoners barn at slå sig til näringar och slögder15 är förträffelig, men torde blifwa fruktlös, om wi ej finge lof at tillika önska medlen, neml. Frihet, wälmåga och heder för närings-idkare. Ty af få ibland dem kan wäntas en så stark enthusiasme af patriotiskt tanckesätt, at de så länge sådant saknas ändock sätta dem dit.

Kongl. Wet. Acad. har ej mindre genom denna fråga än i alt det öfriga, på et utmärkt sätt gjordt sig förtjent utaf wårt allmänna, som genom den gifwit Nation anledning, at täncka, tala ock skrifwa i et så wigtigt ämne. Riksens Höglofl. Ständer lära ofelbart finna under sina Rådplägningar i detta ämne hwad ljus på en gång, utan den minsta kostnad kan af alla inkomna swaren inhämtas och derföre upmuntra Kongl. Academien at med dylika ämnen, som röra egenteligen wår almänna hushållning ännu fortfara.

När Kongl. Academien framstälte denna fråga låckade mig ämnets behagelighet at äfwen upsätta något swar derpå. Här öfwerlämnas det nu uti Riksens Höglofl. Ständers dyra händer, de der nu som aldrabäst syslosättas med wåra refwors botande16. Jag underkastar det deras högt uplysta ompröfwande med så mycket större tilförsikt, som jag sielf äger den answariga heder, at wara en ringa ledamot af dem och med djup wördnad framhärda

 

Riksens Höglofliga Ständers

Underdån-ödmjukaste tjenare.

Anders Chydenius.

 

Stockholm d. 16 Martii

1765.


  1. Herr Commissarien Krygers, Herr Historiographi Schönbergs:  Här hänvisas till dessa skrifter: Johan Fredrik Kryger, Svar på den, af kongl. vetenskaps academien, för sistledit år 1763, framstälde frågan: hvad kan vara orsaken, at sådan myckenhet svenskt folk årligen flytter ur landet? Och genom hvilka författningar kan det bäst förekommas? Stockholm, 1764, och Anders Schönberg, Svar, på den af kongl. vetensk. academien, för år 1763 framstälde frågan: hvad kan vara orsaken, at sådan myckenhet svenskt folk årligen flyttar ur landet? Och genom hvilka författningar kan det bäst förekommas? Stockholm, 1764.
  2. en onämd Auctors: Pehr Adrian Gadd, som anonymt utgav sin tävlingsskrift Swar, på den af kongl. wetenskaps academien för år 1763 framstäldte frågan: hwad kan wara orsaken, at sådan myckenhet swenskt folk årligen flytter ur landet? Och genom hwilka författningar kan det bäst förekommas? Gifwit af en Gammal Swensk. Stockholm, 1765.
  3. uppräknande
  4. icke lämnar rum ... sin Fosterbygd: Chydenius citerar här nästan ordagrant Schönbergs skrift, s. 60 ”Rätta Nationella tankesätt lämna icke rum til mycken pröfning om sina enskilda förmoner, dem man kunde vinna i annat land, och om olägenheterna i sin Fosterbygd.”
  5. sinnesrörelse
  6. förhastade handlingar eller beslut
  7. pur contradiction: ren motsägelse
  8. befordras, gynnas, upphöjs
  9. snabb
  10. fikas för: ivrigt tävla med
  11. klaga ... öfwer sedernas förderf: I det långa företalet till sin skrift redogör Schönberg för sin syn på hur yppighet och sedernas fördärv hänger ihop med utflyttningen, s. 3–47.
  12. tiltagsen afföda af en ännu styggare moder: en ännu fulare moders rovgiriga avkomma
  13. styrande, makthavare
  14. pådrivande kraften
  15. at få Ståndspersonernas barn at slå sig til näringar och slögder: Det här förslaget presenterar Schönberg på s. 80 i fotnoten. Han skriver: ”Då kunde äfven de tjänstsökandes hop icke förökas af mindre Ståndspersoners barn, som vid handelen syslosatte, blifva långt nyttigare medborgare för det allmänna ...” Han menar vidare att detta inte skulle innebära någon prestigeförlust för ståndspersonerna, eftersom ståndspersoner med fördel kunde investera i handelskontor och därigenom öka sitt välstånd.
  16. wåra refwors botande: våra skadors reparerande

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: