Föregående avsnitt: Utflyttning, § 28
Följande avsnitt: Utflyttning, § 30
§. 29.
Men som det menniskliga sinnet altid mäst löper efter hedern, så är det andra medlet, at närande lemmar hedras, intet allenast sins emellan utan äfwen i anseende til tärande. Hwem, säger du är så obetänkt, som intet hedrar en beskedelig Bonde, en idog handtwärkare, en trefwen Handlande: Men denna heder har jag samma tancka om, som Montesqviou hade om Julii Cæsaris allmänna förlåtelse, sedan han upslukat hela Romerska Republiquens frihet: Den fogelighet, säger han man wisar, sedan man alt ting förkrossat är icke wärd stort beröm1. Wi unna dem wäl heder, men aldrig sådan, som skulle komma i jämförelse med wår egen: den kan göra en liten täflan inbördes dem emellan, men lika fullt trängta de at få en heder, som är större än deras.
Så länge Rangen i ackttages utom Ämbets-förrättningarna, och Närandes stol är altid der ingen Tärande mera wil sitta, så är det omöjeligit, at förse jordbruk och slögder med folk, och minska antalet på tjenst-sökande. Föracktet går hos en stor del så wida, at de intet alle
nast öfwerses derföre, at de intet kunna föra, kläda sig och tala efter wår höga smak, utan, om ock detta alsintet låge i wägen, sker det ändå endast derföre, at de med eget arbete skaffa sig födan.Om hedern skal något kunna uträtta, måste den wara sådan, at de se sig derigenom wara satta i anseende. Närmare måttstock til denna frihet kan intet gifwas, än at Högsta magten så länge bör öka den, tils utflyttningarna hos arbets-hopen afstadna, och Tärande räkna för en lycka, at få blifwa Närande Medborgare: sedan, men ej förr skal man täncka på måtta härutinnan.
Föregående avsnitt: Utflyttning, § 28
Följande avsnitt: Utflyttning, § 30
Platser: Rom
Personer: Julius Caesar, Gaius Montesquieu (Charles-Loius de Secondat)
Bibelställen:
Teman: