Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 8

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 8.

Den andra Nådeverkan i vår själ är Uplysningen, hvilken väl, då nya födelsen tages i en vidsträktare bemärkelse, äfven kan innefatta uplysningen; men det är nödigt, at vi här betrakte honom särskilt, så mycket hälre, som Sal. Doct. Luther i sin förklaring särskilt nämner den, då han säger: Jag tror, at then Helga Anda hafver uplyst mig med sina gåfvor.1 Med Uplysningen förstå vi här den Helge Andas nådeverkan i menniskan, at kunna fatta och tydeligen föreställa sig de til saligheten nödiga Gudomeliga sanningar. Denna Guds Andas nådeverkan, är på det närmaste förknippad med den nyligen förklarade kallelsen, och härflyter aldeles af den samma. Ty så snart en menniska lämnar den förekommande nåden rum i sitt hjerta, och intet stoppar sina öron til för Guds kallande röst, börjar Han at i förståndet förklara de til saligheten nödiga sanningar. Ordet uplysning är liknelsevis tagit af en menniska som förlorat sin syn, men igenom några medel, åter kan uti sina ögon emottaga ljusets strålar, och genom dem gifva själen några begrep om de tings skapnad och färgor, dem hon ej tilförene kunnat blifva varse. Här är mennisko-själen den, som genom syndaförderfvet stannat i et grufveligit mörker om sitt eget tilstånd och hotande olycka, om de medel, som Gud gifvit til vår räddning, om sättet och ordningen, huru de skola användas och om den salighet, som i den föreskrefna ordningen kan vinnas. Ty vi äre, som Propheten Esaias beskrifver, just det folket, som i mörkret vandrar och som bo uti gräseliga mörko lande; Es. 9:2. och måste med oro klaga: Vårt förnuft förblindat är, mörker all vår själ betäcker, om Guds Anda ej är när, som nytt ljus i henne väcker.2 Men vår Gud och evige Förbarmare är den samma allena, som uti andeliga saker kan och vil gifva oss något ljus. Derföre kallar Evangelisten Johannes vår Frälsare, thet sanna ljuset, som uplyser alla menniskor som komma i verlden, Cap. 1:9. Och när Apostelen Paulus ville upväcka sina såfvande Epheser, säger han til them: at Christus skall uplysa dem, Cap. 5:14. och de som redan åtlydt kallelsens röst, dem kallar han ljus i Herranom, v. 8. det är sådana, som af Gud blifvit uplyste. Medlet åter hvarigenom denna uplysning sker, är det heliga och i Skriften oss uppenbarade ordet, såsom Konungen och Propheten David derom märkeligen talar, då han säger til sin Gud: Titt ord är mina fötters lykta och et ljus på minom vägom. Ps. 119:105. Han betraktar här sig sjelf, som en vandringsman på främmande och villsamma stigar, i et ganska tjokt mörker där han ej annat kunde, än fara vilse och förloras. Men han beprisar Guds godhet, som gifvit honom på sin väg en lykta och et ljus, hvilka skingrade mörkret för hans ögon, och uplyste hans gång, at han med trygghet kunde vandra til sitt föresatta lycksalighetsmål. Men hvad var det då för et ljus? Jo, Guds heliga och uppenbarade ord. Det samma intygar äfven Apostelen Petrus: Vi hafve, säger han, et fast prophetiskt ord, och I gören väl at I akten ther uppå likasom et ljus, som skin uti et mörkt rum, 2 Ep. 1:19. Och emedan Guds ord i anseende til innehållet, fördelas i Lag och Evangelium, så verka de äfven hvardera rätt kraftigt på vår uplysning. Lagen visar vår förbindelse emot Gud at lyda honom: den föreställer oss våra plikter, emot Gud och nästan, våra mångfalliga öfverträdelser och det straff vi därmed ådragit oss, men däremot visar oss Evangelium, Guds oändeliga kärlek emot oss, och Jesu fullkomliga tilfyllestgörelse för våra synder, och vi få tillika krafter at anamma försoningen. Verkan af denna uplysningen är, at vi genom den vinna en tydelig och lefvande kännedom uti de oss til saligheten nödiga sanningar. Såsom Apostelen Paulus bad sin Gud för sina Epheser: at vårs Herras Jesu Christi Gud, härlighetenes Fader ville gifva dem visdomsens och uppenbarelsens anda til sin kunskap, och uplysa theras förstånds ögon, at the förstå kunde, hvad hopp han hade kallat them uti, och huru rik hans arfs härlighet är uti helgonen. Cap. 1:17,18. Uti hvilka ord Paulus äfven tilägnar uplysningens verk i synnerhet åt den Helga Anda. Vi få ej heller förbigå här at uptaga den fråga, som med så mycken hetta ofta olika besvaras: nemligen om de otrogna verkeligen kunna få denna uplysning eller icke? Det ankommer här förnämligast derpå, i hvad bemärkelse det ordet uplysning tages. I en vidsträktare, där den innefattar all kunskap om gudomeliga och til vår salighet uppenbarade ting, bör denna fråga bejakas, ty hvem kunde väl neka, at ock en oomvänd och kötsligen sinnad menniska icke kunde af Guds ord fatta och förstå många sådana sanningar, ehuru han icke lämnar dem rum i sitt hjerta til någon verkelig sinnets förändring. Men tager man åter ordet uplysning uti sin egenteliga och bibliska bemärkelse, om den uplysning som sker hos dem, hvilka icke fienteligen emotstå nåden, utan låta den leda sig til bätring, så är lika klart, at frågan måste nekas. Saken är således, rätteligen betraktad, mera en ordatvist än verkelig skiljaktighet i sjelfva sanningen. Den förra slags uplysningen bör derföre med rätta få namn af en bokstafvelig, den senare af en andelig eller saliggörande kunskap. Den andeliga och saliggörande igenkännes egenteligen af tvenne hufvud-omständigheter, nemligen först deraf, om den upväkte syndaren med en slags fasa och vederstyggelse blir varse sitt eget synda-förderf, som så djupt förkrossar honom, at han slätt intet har eller vil åberopa sig någon ursägt eller egen rättfärdighet til sitt försvar, utan med blygsel ser sig an för en af sig sjelf, i tid och evighet förlorad själ: och för det andra deraf, om han i sit hjerta känner en innerlig och glädjefull öfvertygelse om sin Förbarmares Jesu oändeliga kärlek emot sig; med et ord, om syndaren ser sig sjelf an för et intet och sin Jesum för sitt alt. Sådan finne vi Apostelens Pauli uplysning hafva varit, då han öppenhjertigt och med mycken rörelse ärkänner sig för den största bland syndare, men däremot Jesu förbarmande för oändeligit, som på honom lika som utöst all sin kärlek och långmodighet,3 1 Tim. 1:15,16. En sådan uplysning är ock den enda som kan leda oss til en rätt omvändelse. Men den strider och tvers emot det kötsliga sinnet, som altid vil hafva något eget med sig, til sin nya födelse. Menniskan af naturen vill häldre åtaga sig många svåra försakelser och stränga dygde-öfningar, än hon vill hel blott och bar4 kasta sig för sin Förbarmares fötter at endast tigga om hjelp, utom hvilket ljus i själen likväl syndaren aldrig kan komma til en rätt delaktighet uti den oförtjenta och af Christo förvärfvade nåden. Ack! lärer då häraf mine älskelige at icke drifva tilbaka ifrån eder själ, detta för eder salighet så nödvändiga ljuset, ehuru obehageligit det ock skulle förekomma den gamla Adam.5


  1. Jag tror, at then Helga Anda hafver uplyst mig med sina gåfvor.: se Svebilius, svaret under punkten ”Hwad är thet?” för den tredje artikeln
  2. Vårt förnuft förblindat ... ljus i henne väcker.: citat ur psalm 232, vers 2, i 1695 års psalmbok
  3. tålmodighet, tålamod
  4. blott och bar: utan tillägg, tillhjälp eller användande av något annat
  5. gamla Adam: arvsynden, människans syndiga natur

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: