Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 7.

Den första den Helga Andas nåde-verkan, hvarmed han börjar draga en syndare til Jesum, beskrifver Lutherus således: Den Helga Anda hafver mig kallat genom Evangelium.1 Kallelsens nåd är ock visserligen den första. Utan den kan ingen komma til Gud, hvilken af vår dyre Frälsare får namn af et Fadrens dragande. Joh. 6:44. Den hafver sin enda grund, uti vår dyra Medlares fullkomliga försoning, för hela verldenes synder. Utom den vore vi ej annat än Guds fiender, til hvilka han i sin rättfärdiga vrede ej kunde annat ropa, än går bort ifrån mig, i förbannade. Mat. 25:41. Men igenom honom hafver oss tilflutit kallelsens nåd, som är et den Treenige Gudens, men tilägnings-vis den Helga Andas verk eller bemödande, at förmå syndare til den förvärfvade nådens delaktighet.

At kunna rätt fatta denna den Helga Andas Nåde-verkan, må vi först vända vår upmärksamhet hit til sjelfva ordet kalla. Det är et mycket allmänt talesätt, och kan tagas i ganska olika bemärkelser så väl i anseende til den kallande Personen, som til den hvilken kallas: det är ock mycket olika i anseende til de olika förmåner, hvartil någon blifver kallad, och til sjelfva kallelsen. Denna Nåde-välgärning föreställes oss i den Helga Skrift under ganska många liknelser, men afmålas af vår Frälsare i synnerhet tydeligast såsom et bjudande til en stor Nattvard, eller til et bröllop. Denna Nattvard beskrifver Gud för oss genom Propheten Esaias således: Herren Zebaoth skall göra til all folk et fett gästabod på thesso bergena. Ett gästabod af klart vin, af feto, af märg, af vin ther ingen drägg2 uti är. Cap. 25:6. som beteknar alla de nådes och salighets skatter, som vår dyre Frälsare oss genom sin död förvärfvat: sjelfva kallelsen til detta gästabod beskrifver vår Frälsare oss sålunda: Husbonden utsände sin tjenare then stund Nattvarden skulle stå, at han skulle säja them som budne voro: kommer ty alt ting äro nu redo, Luc. 14:17. och när de budne försakade den tilbudna nåden, heter det vidare til hans tjenare: gack ut på gator och gränder, och the fattiga och krymplingar, halta och blinda haf här in, v. 21. och åter en annan gång heter det: Gack ut på vägar och gårdar och nödga them, at the komma här in. v. 23. Hvarmed vår Frälsare vil betekna, huru trägen och allmännelig hans kallelse är. Äfven så afmålas den såsom en bjudning til et stort bröllop, som den himmelska Konungen gjorde åt sin Son, och beskrifves sålunda: Och han sände ut sina tjenare, at the skulle kalla them som budne voro til bröllopet, Math. 22:2,3. och åter heter det til tjenarena: Går ut på vägarna, och alla the I finnen kaller til bröllopet. v. 9. Hvaraf således tydeligen inses, at det ordet kalla beteknar vår Guds alfvarliga bemödande, at söka förmå syndare til emottagande och anammande af den i Christo oss förvärfvade nåden och saligheten. Men härvid böra vi likväl märka, at ordet kalla tages i den Helga Skrift i en trängre och vidsträktare bemärkelse; så at det antingen beteknar blott den stora Gudens utbjudning af sina salighets skatter, det är et förmående och öfvertalande hos syndare at anamma nåden, eller ock en kallelse, som verkeligen af menniskan blifvit emottagen, åtlydd och anammad, såsom vi se at Apostelen Paulus nytjar detta ordet, Rom. 8:30. då han säger: at them som Gud hafver kallat, them hafver han ock gjordt rättfärdiga; hvarest rättfärdiggörelsen förenas med kallelsen, såsom ifrån den samma aldeles oskiljaktig, hvilket ingalunda kan sägas om blotta kallelsen på Guds sida, emedan vår Frälsare säger sjelf at många äro kallade, men få utkorade, Math. 22:14. utan måste förstås om en emottagen och i en rätt omvändelses ordning åtlydd kallelse, hvilket noga bör urskiljas, om vi icke skole irra oss uti våra nödvändigaste begrep i vår salighets sak. Vi tage den här i sin egenteliga bemärkelse, såsom blott en nåde-verkan på Guds sida, antingen den då blifver af menniskorna anammad eller icke.

För det andra åligger oss, at närmare förklara sjelfva beskaffenheten af denna kallelsen, och märke vi först, at han är medelbarlig,3 ty den sker altid förmedelst den til vår salighet uppenbarade sanningen, eller Guds ord. Sal. Lutherus säger väl, at Gud kallat honom genom Evangelium; men antingen tager han här ordet Evangelium i sin vidsträktare bemärkelse, så at det innefattar hela vår salighets lära, eller vil han säga at sjelfva kallelsen är til sin hufvudsak Evangelisk, eller är ock meningen den, at sedan lagen, som förut är förklarad och inskärpt uti de tio budorden, hafver fått göra sin verkan til kännedomen af mit synda-elände, och den mig hotande förbannelsen, och sedan jag af den andra Artikelen blifvit underrättad om min Frälsares fullgiltiga försoning för mina synder, kommer den Helga Anda och med idel nåde-löften, söker förmå mig at vända tilbaka ifrån mit elände och genom tron tilägna mig all af min Frälsare förvärfvade salighet: emedan intet Evangelium kan hafva rum, eller någonsin blifva et gladt budskap för andra än dem Guds lag tilförene nedsänkt och förkrossat: hvaraf äfven ses, at lagen ingalunda får ifrån kallelses medlet uteslutas. Hvilket kallelses medel menniskan meddelas antingen genom Guds ords läsande eller ock hörande, då det antingen af ordenteliga ordets tjenare eller andra Christna förkunnas. Hvarom Herren Gud talar märkeligen hos Propheten Esaiam och säger: Såsom rägnet och snön faller af himmelen - - och gör jorden fruktsamma och bärande, altså skall ock ordet vara, som utaf min mun går; thet skall icke återkomma til mig fåfängt, utan göra thet mig täckes.4 Olycklig då den, som försmår medlet, han måste ock i alla evighet umbära des verkan. För det andra märke vi, at denna kallelsen är på Guds sida ganska alfvarlig. De göra den Gudomeliga godheten och rättfärdigheten mycken oförrätt, som väl medgifva at Gud kallar alla, men påstå likväl at han ej gör det med fullt alfvare för andra än sina utkorade, då likväl ingen väld5 eller anseende til personen, hos Gud äger rum, och han däremot på det aldraeftertryckeligaste, som det varit möjeligit, sökt at i denna delen uppenbara och betyga detta sitt alfvare, såsom då han bland annat säger til Jerusalems stad: Huru ofta hafver jag velat församla tin barn, lika som hönan församlar sina kyklingar under sina vingar. Math. 23:37. Han kunde aldrig tydeligare uttrycka sin innerliga åtrå och bemödande at vinna Jerusalems inbyggare til sin nådes gemenskap, än då han liknar sig vid en höna, som såg sina späda kyklingar skingrade: huru öm, huru syslosatt löper hon icke til dem, ropar och låckar dem, och utbreder sina vingar, utan någon ro tils hon kan få dem samlade. Se sådant beskref, så lifligen afmålade han sitt hjertelag för Jerusalems inbyggare i gemen, ehuru han väl såg, at större delen af dem skulle gå förlorade. Det försäkrar oss äfven til öfverflöd de af vår Frälsare anförda liknelser, som nyss omnämdes, och de flera gångor förnyade kallelserna, men ibland annat ser man i synnerhet hans ifriga begär, at draga syndare til sig af Husbondens och Konungens vrede uti dessa liknelser, öfver dem hvilka försummade at lyda. När Judarne sågo Jesum gråta vid Lazari graf, sade de: Si huru kär hade han honom. Joh. 11:36. När vi se Jesu ögon flyta i tårar då han ser på Jerusalem och des olycka, må vi väl utropa: si huru kär hade han detta arma folket. Han har derföre äfven sökt afmåla sitt alfvare under de aldraömmaste liknelser, som i naturen gifvas. Han kallar sig den goda Herden, Joh. 10. som sjelf låfvar upsöka det borttappade fåret, och igenhämta thet förvilda. Hes. 34:16. Han föreställer sig såsom en Älskare eller Brudgumme, som hjerteligen söker efter sin älskade Brud, den han med innersta glädje omfamnar. Höga Vis. 4. Si sådant är vår Guds alfvare at kalla oss til sin nådes gemenskap. För det tredje böre vi veta, at kallelsens nåd är äfven ganska kraftig, så at om allenast syndare lemna den rum i sitt hjerta och intet fiendteligen streta emot nåden, blifva de i stånd at komma i åtnjutande af den tilbudna saligheten. Ty ordet som härtil brukas är lefvande och kraftigt, och skarpare än något tveäggadt svärd, och går igenom til thes thet åtskiljer själ och anda, och märg och ben, intygar Apostelen Paulus. Ebr. 4:12. Och på et annat ställe säger han, at Evangelium är Guds kraft, allom them til salighet som tro.6 Hvilken kraft det ingalunda äger annorstädes ifrån, än af sin egen stora Uphofsman, genom hvilken han icke allenast rörer och nödgar syndaren, utan ock med det samma gifver lust och förmåga at åtlyda kallelsen, och öfvervinna sin naturliga tröghet, så framt han icke upsåteligen sätter sig före, at spjerna mot udden. Ändteligen böre vi ock för det fjerde veta, at den är allmännelig, om vi betrakte den på Guds sida eller efter hans upsåt. Därom öfvertygas vi nogsamt, först af Guds allmänneliga kärlek emot hela mennisko-slägtet. Då han så högt älskat oss, at han utgifvit sin Son i döden för alla, så kan han ej heller i kraft af detta sitt eviga förbarmande annat än kalla och draga alla til delaktigheten af denna nåden. För det andra blifve vi härom än mera förvissade af den Heliga Skrifts tydeliga vitnesbörder. Den Majestätiska Herren svär vid sitt eviga lif, at han icke hafver lust til den ogudaktigas död, utan at then ogudaktiga omvänder sig ifrån sit väsende och lefver. Hes. 33:11. Men har han ingen lust til deras död, så måste han ock med alt alfvare söka afböja den, och emedan kallelsen är et ganska kraftigt medel därtil, kan det ingalunda af vår nådiga Gud åsidosättas. Därföre befalte äfven vår Frälsare, sedan han alt fullgjordt til mennisko-slägtets salighet, at hans budbärare skulle gå ut och lära alt folk. Math. 28:19. Ingen, icke en enda, skulle därifrån vara utesluten; och en annan gång sade han åter til dem, som Evangelisten Marcus berättar: Går ut i hela verldena och prediker Evangelium allom Creaturom. Cap. 16:15. Hela jordklotets inbyggare, alla Creatur, det är de främsta af Creaturen, nemligen alla menniskor, som efter Ebreiska talesättet kallas Creatur, skulle blifva kallade genom Evangelii ord. Därföre är ock sjelfva kallelsen allmännelig, där det heter: Vänder eder til mig, så varden I salige, alla verldenes ändar. Es. 45:22. Ty Gud vil upriktigt och med fullt alfvare, at alla menniskor skola salige varda, och til sanningenes kunskap komma, som Apostelen Paulus intygar 1 Tim. 2:4. Men huru den kärleksrike Guden tillämpat, eller åt hvar och en människa utdelat denna sin alfvarliga och allmänna kallelse, eller hvarföre han i äldre och nyare tider lemnat så många folkslag i mörkret, är en sak den vi gerna erkänne vara oss för hög. Det gagnar oss ej eller, at grubbla i Herrans fördolda vägar, utan åligger fast hällre arbeta därpå, at den kallelses nåd, som oss, lofvad vare Herran! framför många folkslag i verlden är förunnad, ej måtte vara förspilld på våra själar; hvarigenom likväl nog månge ibland oss icke litet öka sin fördömelse, emot många tusende hedningar, som måste sakna en så kraftig kallelse. Det åligger derföre syndare, at lemna rum i sina hjertan för den kallande nåden, och låta Guds röst blifva kraftig i sina själar, til en uprigtig omvändelse. Lycklig den, som icke med Stephani åhörare,7 tilsluter sina öron och hjerta för Herrans röst, ty den blifver aldrig fruktlös i et hjerta, som den rätt får inrymma.


  1. Den Helga Anda hafver mig kallat genom Evangelium.: se Svebilius, svaret under punkten ”Hwad är thet?” för den tredje artikeln
  2. bottensats
  3. indirekt, som sker via ett mellanled
  4. Såsom rägnet och snön ... thet mig täckes.: citat ur Jes 55:10–11
  5. partiskhet
  6. Evangelium är Guds kraft, allom them til salighet som tro: citat ur Rom 1:16
  7. med Stephani … åhörare: åsyftar berättelsen om Stefanos i Apg 6–7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: