Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 4

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 4.

Om denna Guds Anda bekänne vi, at vi tro på honom, såsom på Fadren och Sonen. Nu säge vi om Fadren uttryckeligen, at han är Gud. Den Andra Personen kalle vi vår Herre, som derföre bör få af oss en Gudomelig dyrkan. Likaledes är meningen i den tredje Artikelen, at vi tro på en Gud den Helga Anda, i hvilken mening det ordet ock, förenar de båda sednare Artiklarna med den första, så at det heter: Vi tro på Gud den Helga Anda. Icke desto mindre upkommo de redan i äldre tider, som ville förneka den tredje Personens Guddom, så at de rättrogne vid et allmänt möte i Constantinopel, nödsakades tydeligare förklara sig i denna Artikel, då de bekänna: Vi tro ock på den Helga Anda; Herran och lifgifvaren - - Then med Fadrenom och Sonenom sammandyrkad och tilbeden och lika ärad varder.1 Hvarest han på lika sätt, som Christus i den andra Artikelen kallas Herre, at därmed bekräfta hans Guddom, hvilket sedan vidare inskärpes med vår skyldighet, at gifva honom en Guddomelig dyrkan. I anseende hvartil vi äfven i den tros bekännelse, som fått namn af Athanasio2 uttryckeligen ärkänne honom för Gud, då vi säge: Så är Fadren Gud, Sonen Gud, den Helge Ande Gud, hvilka alla Trosbekännelser vår Evangeliska Lutherska Kyrka ärkänt, och såsom sina antagit uti sin Augsburgiska bekännelse.3 Men då vår rätta tros grund ligger i det genom Guds Anda uppenbarade ordet, som Helige Guds män talat och skrifvit, rörde af samma Anda, må vi til vår tros visshet, efter Apostelens Petri råd, taga förnämligast vara därpå, såsom uppå et ljus som skiner uti et mörkt rum, 2 Ep. 1:19. Det är ifrån denna källan, som den Helga Andas Guddom kan tryggast bevisas, och det med så stor visshet, at så snart vi antagit och ärkänt den Heliga Skrifts sanning och Guddomeliga uppenbarelse, så måste vi ock med det samma ärkänna den Helga Anda för en san Gud; ty först finne vi, at honom på många ställen tilskrifvas aldeles Guddomeliga verkningar, hvilka ingalunda tilkomma något Creatur; såsom denna verldenes skapelse, om hvilken David säger at hela Himmelens här är gjord genom Guds muns anda, det är den Helga Anda. Ps. 33:6. En af Jobs vänner Elihu betygar och säger: Guds Ande hafver gjordt mig, och thens Alsmägtigas ande hafver gifvit mig lif. Job. 33:4. Hvilken af alla Creatur, änglar eller menniskor, Regenter eller klokaste konstnärer i verlden, hafva varit i stånd at gifva en menniska sin varelse, eller göra en död kropp lefvande? Nej, sådant hörer en Gud allena til. Honom tilräknas äfven det dyra nya födelsens arbete, et så stort Guddomeligit verk som någonsin verldenes skapelse, då Frälsaren säger til Nicodemum, at han skulle födas på nytt af den Helga Anda. Joh. 3:5. Äfven Helgelsen och Förnyelsen, då Apostelen Paulus talar Tit. 3:5. om nya Födelsens bad och then Helga Andas Förnyelse: Andeliga gåfvors utdelande, såsom han säger 1 Cor. 12:13. at vi äre uti enom anda alle döpte til Andelig lekamen, som är beprydd med margfalliga gåfvor. Och ändteligen at han sätter Biskopar och Lärare4 i Christi Församling, den han förvärfvat med sit blod. Ap. G. 20:28. Men det är ej nog at honom tilräknas sådana verkningar; honom tilärkännas ock aldeles Guddomeliga egenskaper. Han beskrifves af Konung David såsom allvetande och allestädes närvarande, då han med synnerligit eftertryck frågar: hvart skall jag gå för tinom Anda och hvart skall jag fly för titt ansikte? Det är fåfängt vill han säga för mig at någorstädes kunna gömma mig, så at din Anda icke ser och känner mig; ty han är allestädes närvarande, och än vidare: Tin ögon sågo mig, tå jag ännu oberedd var: och alla dagar voro uti tin bok skrefne, the ännu varda skulle och ingen af them kommen var. Ps. 139. v. 7,16. Och Apostelen Paulus nytjar denna allvetenhet, såsom en grundsanning, hvarpå han bygger flera andra, då han säger, at Gud hafver uppenbarat för sina trogna deras tilkommande obeskrifveliga härlighet, genom sin anda, ty Anden, säger han, utransakar alt ting ja ock Guds djuphet. 1 Cor. 2:10. Han heter äfven sanfärdig eller sanningenes Anda, af Frälsarens egen mun, som skulle leda oss i all sanning. Joh. 16:13. Vidare öfvertygas vi om hans Guddom af en upmärksam jemförelse emellan gamla och nya Testamentets utsagor om Gud, i det vi blifve varse at det som i det förra säges vara gjordt af Gud sjelf, intygas i det senare vara förrättat af den Heliga Anda, och emedan dessa båda förbunden5 ej kunna vara stridande emot hvar andra, följer däraf at den Helga Anda äfven måste vara en san Gud. Det ses tydeligen af sammanhanget, at Gud sjelf, som förde Israels barn utur Egypten, talade genom David och sade: I dag, om I hans röst hören, så förstocker icke edor hjerta. Ps. 95:8. Och Apostelen Paulus åter intygar at then Helga Anda sagt det. Ebr. 3:7. Den Helige Herren Zebaoth befalte Propheten Esaias predika til Juda folket: hörer och förstår thet icke, ser och märker thet intet. Cap. 6:9. Men Paulus predikade i Rom, och sade at det var den Helga Anda, som talade dessa orden. Ap. G. 28:25. Än mera bestyrkes vi i öfvertygelsen om denna sanning, när vi se at den Helga Anda, icke allenast ställes i jämförelse med de Andra Guddoms Personerna, utan han säges ock vara aldeles et med dem. Et Creatur må vara så ädelt det vil, kan det dock aldrig komma i jämförelse med en evig Gud. Men Frälsaren befalte sina Lärjungar döpa i namn Faders och Sons och den Helga Andas, Math. 28:19. hvaraf således följer, at den Helga Anda måste vara af et och samma Gudomeliga väsende med de andra Personerna. Och Apostelen Johannes upräknar icke allenast samma Gudoms Personer, utan säger ock uttryckeligen at the tre äro et, det är et och samma Gudomeliga väsende, och en Gud. 1 Ep. 5:7. Men lät oss icke längre samla öfverflödiga bevis på en sak, som den Helga Skrift afgör med uttryckeliga ord. Konung David, den stora Herrans Prophete och Israels lustiga diktare,6 säger uti sitt sista märkvärdiga tal, at Herrans Anda hafver talat genom honom, och förklarar det straxt med andra ord och säger, at det var sjelfva Israels Gud, som hade talat til honom. 2 Sam. 23:2,3. Och Apostelen Petrus betygar til den bedrägeliga Ananias, at han med sin falska upgift af sin egendom, hade ljugit för den Helga Anda, och straxt derpå, då han vill visa huru stor hans förbrytelse var, säger han, at Ananias icke allenast lugit7 för menniskor, utan för Gud. Ap. G. 5:3,4. Hvarmed han tydeligen förklarar at den Helga Anda var en san Gud, lika hög och helig, som de andra Personerna. Men Apostelen Paulus har ej heller förgätit, at för oss upgifva denna dyra sanning, då han til sina Corinther skrifver därom sålunda: veter I icke at I ären Guds tempel och at Guds Ande bor i eder. 1 Cor. 3:16. Han säger först at de trogna voro Guds eget tempel, hvarföre då? Jo, han svarar: derföre at Guds ande bodde uti dem. Af hvilket alt vi tydeligen inse at vår Christeliga Kyrka rätteligen bekänner honom för Herren och Lifgifvaren, och at han derföre äfven bör med Fadrenom och Sonenom sammandyrkad och tilbeden och lika ärad varda. Måtte då ingen af oss våga sig, at ljuga för denna Guds Heliga Anda, ingen bedröfva honom genom upsåteliga synder, eller stå emot hans nåde-verkningar med förhärdelse, som Stephani Åhörare gjorde!8


  1. et allmänt möte i Constantinopel … lika ärad varder.: Åsyftar den nicaenska trosbekännelsen som antogs vid det första konciliet i Konstantinopel 381. Ordet ”sammandyrkad” förefaller vara tillagt av Chydenius. Se nicaenska trosbekännelsen i Concordia pia: chur-förstarnas, förstarnas, och tyska ständernas, samt theras andeliga lärares, som augsburgiske bekännelsen tilgifne äro ... nu på swensko: öfwersatt ... med kongl. maj:ts allernådigste priviligeium, genom trycket utgifwen, Norrköping: Carl Friedrich Broocman 1730.
  2. den tros bekännelse, som fått namn af Athanasio: den athanasianska trosbekännelsen har sannolikt inte sitt ursprung hos kyrkofadern Athanasius
  3. Augsburgiska bekännelse: Den augsburgska bekännelsen, Confessio Augustana, är den främsta bland den evangelisk-lutherska kyrkans bekännelseskrifter.
  4. Biskopar och Lärare: I Karl XII:s bibel (1703) bara ”Biskopar”. Chydenius har lagt till ”Lärare”. Gr. πίσκοπος, episkopos, betyder emellertid både biskop och lärare.
  5. dessa båda förbunden: avser det gamla förbundet och det nya förbundet, d.v.s. Gamla och Nya testamentet
  6. Israels lustiga diktare: hänvisar till 2 Sam 23:1 i Karl XII:s bibel (1703) ”en lustig Israels dichtare”; ”lustiga” här i betydelsen ”ljuvliga”
  7. ljugit
  8. stå emot hans nåde-verkningar ... Åhörare gjorde: åsyftar berättelsen om Stefanos i Apg 6–7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: