Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 3

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 3.

Denna vår uplästa Text gifver oss anledning at i dag betrakta

Den Heliga Anda

1) til sin Person,

2) til sina oss bevista välgärningar.

 

O Helge And kom til mig in,

Uplys min själ &c.1

 

Då vi nu, välsignade i Herranom! komma at i vår betraktelses förra del förklara hvad vi egenteligen böre veta och tro i gemen, om den Helga Andas Person, förekomma oss därvid billigt2 först hans dyra namn, at af oss förklaras. Han kallas rätteligen med sitt Personliga Namn den Helga Anda, och emedan detta namnet består af tvenne ord, nemligen Helig och Anda, vilje vi kortteligen visa orsaken til hvardera namnet. Begge äro tagne af den Heliga Skrift och således grundade i uppenbarelsen. Han har redan i Gamla Testamentet varit allmänt känd under namnet Anda, Guds Anda eller Helga Anda. I Skapelse Bokens första Capitel 2:dra versen får han redan sitt namn Guds Anda, när det heter: at Guds Ande sväfvade öfver vattnet. I samma boks 6:te Cap. v. 3. klagar Gud at menniskorna i den första verlden icke ville låta Guds Anda straffa sig. Cap. 41:38. läse vi at Konung Pharao sökte efter någon sådan man, som Guds Anda var uti. Herren sjelf säger til Mose, at han hade upfylt Betsaleel Uri son med Guds Ande. 2 Mos. B. 31:3. Och om Josua Nun son läse vi at han vardt upfyld med Vishets Anda, då Moses lade sina händer på honom. 5 Mos. B. 34:9. Men det blefve för vidlyftigt at upräkna alla ställen i Gamla Testamentet, där han blifvit kallad Anda. Än mera öfverflödigt vore det, at anföra huru ofta denna tredje Personen nämnes med detta namnet i Nya Testamentets skrifter, hvarest ej många blad kunna läsas, där han icke blifver omtald. De märkvärdigaste äro dock följande. Då han uppenbarades i dufvo-liknelse vid Frälsarens dop och satte sig på honom, kallas han af Evangelisten Matheo Guds Anda, Cap. 3:16. men af Lucas den Helga Anda. Cap. 3:22. När Frälsaren befalte sina Lärjungar döpa, skulle det ske i namn af Faders och Sons och den Helga Andas, Math. 28:19. och änteligen då han i sönderdelade tungors liknelse af eld satte sig på de första trogna på Pingest dagen, Ap. G. 2:3,4. heter det om Apostlarna, at the vordo upfylte af then Helga Anda. Orsakerne hvarföre han bar detta namnet äro i synnerhet följande. Först heter han Anda i anseende til sitt andeliga väsende, at han ingalunda består af någon kropp eller materie, finare eller gröfre, utan är aldeles en verkelig Ande, hvilket väl icke mindre kan sägas om den första Personen i Gudomen, men ej så om den andra, sedan Guds Son verkeligen antagit och uti Jesu aflelse förenat sin Gudomeliga Natur med den menniskliga til en Person. För det andra, bär han detta namnet i anseende til sina andeliga verkningar hos menniskorna, at upväcka, uplysa och på nytt föda dem til et andeligit lif i Christo, hvilket vår Frälsare Jesus sjelf kallar at födas af andanom. Joh. 3:5. För det tredje och förnämligast, kallas han anda för sitt eviga utgående af de andra Gudomens Personer Fadren och Sonen, som äfven är den tredje Personens egenteligaste skiljemärke och kallas derföre Fadrens Anda, Math. 10:20. och Sonens Anda. Gal. 4:6. Hvilket talesätt synes vara tagit liknelse-vis af en menniska, som andas eller blåser andan ifrån sig och straxt drager den til sig igen; som likväl ingalunda kan rätt föreställa denna djupa hemlighet, och bör ej heller nytjas at beskrifva sjelfva sättet af detta Gudomeliga utgående.

Men det andra namnet, som honom tillägges, nemligen Helig är icke mindre bibliskt än det förra. Han kallas helig på flera ställen redan i gamla Testamentet. Propheten Esaias klagar öfver sina förfäder, at de bedröfvade den Helga Anda, Cap. 63:10. och straxt i följande vers frågar han: hvar är then som sin Helga Anda i them gaf? Och Konung David bad innerligen Gud i sin djupa syndanöd och sade: Förkasta mig icke ifrån tit ansigte och tag icke tin Helga Anda ifrån mig. Ps. 51:13. Och äro i synnerhet tvenne orsaker hvarföre han kallas så. Den första ligger uti hans väsende, at han är fullkomligen helig, så at om honom ej kan tänkas något ondt eller orent, utan äger han en aldeles Gudomelig helighet och rättfärdighet. Han är en af de tre heliga varelser, som äro uti Gud, dem Zeraphim3 utmärkte, då de tre särskilta gångor ropade, Helig, Helig, Helig är Herren Gud Zebaot, Es. 6:3. och de fyra djuren beprisade, då de natt och dag ropade, Helig, Helig, Helig är Herren Gud alsmägtig, som var och som är och som komma skall. Upp. B. 4:8. För det andra heter han helig i anseende til det dyra Helgelsens verk, som honom i synnerhet, fast utan de andra Personers uteslutande, tilägnas, hvaruti han genom sina kraftiga Nådeverkningar leder orena och besmittade syndare, genom en lefvande tro på Jesum til en rättskaffens Gudi behagelig Helgelse, i det han ej allenast frisäger dem ifrån sin synda orenlighet, utan ock tilägnar dem sin Medlares Jesu fullkomliga Helighet, och sedan troligen leder dem genom denna jämmerdalen, förmedelst en dagelig Helgelse, til en fullkomlig helighet i himmelen; hvilket alt vi få längre fram tilfälle at tydeligare bevisa och förklara.

Utom detta hans egenteliga och Personliga namn, har han äfven til följe af sina flera förrättningar til vår salighet fått flera. Han kallas Guds Anda, som vi nyss hörde på flera ställen. Nådenes Anda, Zach. 12:10. och Ebr. 10:29 emedan han är den, som gör oss delaktige utaf nåden i Christo, och beseglar densamma uti våra hjertan, at vi må bruka Pauli ord til sina Epheser Cap. 1:13. Bönenes Anda på nyssnämde ställe hos Propheten Zachariam, emedan hans dels beder för oss, dels lärer oss bedja, dels manar och drifver Guds barn til flit i bönen, så at han icke allenast ropar sjelf i våra hjertan abba Käre Fader, utan drifver oss äfven at ropa genom sin kraft. Löftsens Anda, Eph. 1:13. emedan Nya Testamentsens trogna redan i det gamla fått oryggeliga löften om hans ankomst i deras hjertan, Es. 44:3. Joels 2:28. och emedan han beseglar genom sin kraft Guds Nådelöften i vårt hjerta, at de alla äro Ja och Amen. Utkorade barns anda, Rom. 8:15. i det han vitnar med vår anda, at vi äre Guds barn. v. 16. Fadrens och Sonens Anda, Math. 10:20. Eph. 1:19. emedan han utgår lika af båda: och ändteligen Trones, Vishetens och Härlighetens Anda, 2 Cor. 4:13. Eph. 1:17. 1 Pet. 4:14. emedan han alt detta nådeligen verkar hos alla trogna.


  1. O Helge And ... min själ &c: början av första versen av psalm 187 i 1695 års psalmbok
  2. på goda grunder
  3. serafer, himmelska väsen, änglar

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: