Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 19

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 19.

Sluteligen måste vi ock nämna något om denna Christi församlings allmänna beskaffenhet. Den kallas i vår Tros-bekännelse först En, hvilket namn med rätta tilkommer den osynliga församlingen i synnerhet för två orsaker skull; den ena är at alla dess lemmar höra under et hufvud, som är Christus, icke annorlunda än alla de höra til et rike, hvilka ärkänna en Konung och lyda hans befallningar; hvarom Apostelen Paulus märkeligen talar: At Gud hafver all ting lagt under hans fötter, och hafver satt honom församlingen til et hufvud öfver all ting. Eph. 1:22. Derföre förmanar han ock sina Epheser, at de skulle vara rättsinnige i kärlekenom, och växa til i all stycke, i honom som hufvudet är Christus; af hvilkom hela kroppen tilhopa fogas, och en lem hänger til then andra, genom all ledamöten.1 Cap. 4:15,16. För det andra kan den ej heller vara mera än en i anseende til sjelfva des ledamöters fullkomliga enighet at sträfva efter et och samma ändamål, som är den eviga saligheten, genom et och samma medel, Ordet och Sacramenterna, och det uti en och samma nådenes ordning, emedan de ej allenast hafva en Herre, utan ock en tro, och et hopp och äro såsom en kropp och en anda. v. 5, 4. Församlingen kallas för det andra Helig, och det med rätta; ty alla dess rätta lemmar hafva helgat sig Herranom i dopet, genom trona blifvit delaktiga af Jesu fullkomliga helighet i rättfärdiggörelsen, vinlägga sig, genom Guds nåd, at vandra i helighet och rättfärdighet i alla sina lifsdagar, och änteligen hafva det hoppet, at en gång få räknas bland Helgonens antal i himmelen. Därföre kallar Apostelen henne en församling then härlig är, then ingen fläck eller skrynko hafver. Cap. 5:27. För det tredje kallas församlingen Allmännelig, så väl i anseende därtil, at alla dess lemmar tro och anamma den enda allmänna salighets-lära, som Gud alt ifrån verldenes begynnelse föreskrifvit människomen, emedan i ingom androm gifves någon salighet, än i den straxt efter fallet utlofvade qvinnones säd,2 Ap. G. 4:12. som ock i anseende därtil, at den samma utbreder sig allestädes i hela verlden, hvarest Christi Lära rätt förkunnas, och således icke hafver någon viss gräns, i grund af den befallning som Jesu första bodbärare fingo at lära alt folk. Mat. 28:19. Sådan är nu, mine Älskelige, rätta beskaffenheten af den osynliga församlingen: den är en, helig och allmännelig, kan ock kallas Apostolisk, emedan den är planterad af Apostlarna i Nya Testamentet, och helt och hållen byggd på Apostlarnas grund; men när det kommer an på tillämpningen af denna församlingens beskaffenhet, är väl klart, at hvar och en vill anse sin egen lilla församling för en del af denna ena stora och allmänna; dock när vi börje at jämföra dem, finnas ganska många ibland dem som i sin Tros-bekännelse, uti grundsanningar strida emot hvarandra; och emedan icke mera än en församling kan vara den rätta, följer deraf tydeligen, at alla de andra måste vara falska, hvaraf åter upkommer sluteligen den frågan: hvilken af alla de synliga då måtte vara den rätta församlingen? Hvarpå ej annat svar bör lämnas än at den allena bör anses för den rätta, hvarest Guds ord rent och klart läses, och de heliga Sacramenterna efter Jesu egen instiktelse utdelas. Därvid bant Paulus sin Lärjunge Timotheum, och sade: Men tu blif vid thet tu lärt hafver, och thet tig betrodt är, vetandes af hvem tu thet lärt hafver; och efter tu af barndomen hafver kunnat then heliga Skrift, kan hon tig undervisa til salighet, genom trona på Jesum Christum. 2 Tim. 3:14,15.


  1. leder, ställen där två skelettdelar möts
  2. qvinnones säd: Hänvisar till 1 Mos 3:15 där Gud talar till ormen efter att Adam och Eva ätit av den förbjudna frukten. I Karl XII:s bibel (1703) lyder stället ”Och Jagh skal sättia fiendskap emellan tigh och qwinnona / och emellan tina sädh och hennes sädh: Then samme skal söndertrampa titt hufwud / och tu skalt stinga honom i hans hääl.” Löftet om ”qwinnones säd” har tolkats som ett löfte om Jesus.

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: