Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 17

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 17.

Vi hafve således omrört de förnämsta den helga Andas verkningar til vår salighet, af hvilka en del ske i nådetiden, andra utom den samma; men vi bekänne äfven i denna Trones Artikel en helig och allmännelig Kyrka och de heligas Samfund, hvilket stycke sal. Doctor Luther så förklarar i sin större Cateches – Jag tror at på jorden gifves en helig Församling, som endast består af heliga människor, under et hufvud, nemligen Christus, sammankallade af den helga Ande, uti en tro, et sinne och mening, med många gåfvor beprydd, dock ens til sinnes i kärleken, utan parti och tvedrägt. Så at Församlingen således är intet annat än et af vår Frälsare Christo sjelf förvärfvat särskildt Rike, som består af människor, hvilka förenat sig, at under Christo sit hufvud och sin Konung söka sin eviga salighet genom honom. Hvarvid vi först märke, at Christus sjelf är allena denna församlingens Hufvud, såsom Apostelen Paulus sådant tydeligen bestyrker, då det heter: Christus är församlingens hufvud, han är ock sin kropps hälsa: Eph. 5:23.; derföre föreställer Jesus sig sådan under många liknelser. Han kallar sig sjelf Konung, Joh. 18:37. Herde, Hes. 34:15,16. Joh. 10:11. et sant vinträd,1 hvaruti alla trogne äro grenar, Cap. 15:5. med flere: hvilken rättighet Apostelen Paulus säger, at han ganska dyrt förvärfvat sig, nemligen med sit egit blod, det är, han har för at erhålla detta Rike vågat både lif och blod. Ap. G. 20:28. För det andra märke vi, hvilka äro lemmar i denna församling, nemligen alla de, som med upriktigt hjerta antaga och erkänna Jesum för sin Herre, det är sin Frälsare, sin lärare och styresman, eller som är det samma, omfatta honom såsom sin öfversta Präst, sin Prophete och sin Konung, eller som Frälsaren sjelf beskrifver detta: hvar och en som är af sanningen, eller låter underrätta sig om de himmelska sanningarne, antager dem med full öfvertygelse, och lyder dem uti sin vandel. Hvaraf straxt ses, at hvarken Judar, Turkar eller Hedningar kunna höra til detta Christi Rike eller hans Församling, utan de, hvilka Christi tro bekänna. Och emedan dessa lemmar i församlingen äro sådane, som antingen ännu söka saligheten genom sin Frälsare, eller ock redan hunnit til verkeligit åtnjutande deraf, så upkommer däraf en tväggehanda slags församling, nemligen en stridande och en triumpherande. Hvardera utaf dem måste utgöra en mängd af människor, och bär den förra namn af en stridande församling, emedan den hafver mägtiga fiender at strida emot, Eph. 6:12. och dess lemmar förmanas at strida emot dem, 2 Tim. 2:3. samt kallas därföre stridsmän, v. 4. Han kallar denna striden derföre et kämpande, och liknar det vid et löpande på vädjo-banen,2 et späkande af vår lekamen och köttets, det är; sinliga lustarnas underkufvande, 1 Cor. 9:24-27. och säger änteligen i en trones frimodighet vid slutet af striden: Jag hafver kämpat en god kamp, jag hafver fullbordat loppet; 2 Tim. 4:7. men triumpherande kallas den som består utaf de genom döden ifrån denna striden frälste själar, som i himmelen stå för Guds och Lambets stol, och föreställas såsom klädde i hvita kläder, och palmer i theras händer, hvarest de utan ända lofva Gud för sin genom Jesum ärhållne seger, Ap. G. 7:9,10.3 Om den stridande församlingens lemmar är nödigt, at vi erinra oss, det de äro af tväggehanda slag, nemligen sanskyllige eller ock bedrägelige; ty såsom bland undersåtare i et rike finnas väl många, som bevisa sin rätta Öfver-Herre all trohet, men andra allenast en utvärtes och falsk lydnad, och likväl hysa en trolöshet i sit hjerta, den de skyla under sit skrymteri, så gifvas äfven i Jesu nåderike och församling redelige Christne och Jesu namns bekännare, som med hjerta och gärning tjena sin Frälsare, och genom honom söka sin salighet, hvilka äro hans andeliga Rikes rätta undersåtare, och lefvande lemmar i hans församling, dem Herren sjelf allena känner och urskiljer, och hvilka derföre utgöra den rätta osynliga församlingen; men ibland dessa trogne bo och bygga äfven många skrymtare, som väl med munnen bekänna Jesum för sin Herra, men neka honom i sit hjerta, som nyttja nåde-medlen, men ej rätteliga, hvilka väl hafva et sken til Gudaktighet, men försaka des kraft: 2 Tim. 3:5. dem åter ingen människa så noga kan urskilja, utan äro med den osynliga församlingens lemmar inblandade. Och dessa trogne och skrymtare tilsammanstagne höra under den synliga församlingen derföre at den lätt igenkännes af den himmelska sanningens förkunnande och de heliga Sacramenternes utdelande efter sin hufvudmans egen instiktelse,4 under hvilkas bruk den helga Anda kallar, församlar, uplyser, helgar och när Jesu Christo behåller och bevarar den osynliga församlingens lemmar i en rätt tro.

För det tredje anmärke vi, at såsom alla jordiska riken icke allenast äga sin Öfver-Herre och undersåtare, utan ock sina styrelse-Lagar, så hafver ock Christi församling sina lagar, hvarefter den blifver styrd. Den ärkänner ingen annan Lagstiftare, ingen annan domare, ingen annan hämnare än Jesum Christum sit enda Hufvud; ty så talar Paulus härom: Gud hafver all ting lagt under hans fötter, och hafver satt honom församlingene til et hufvud öfver all ting. Eph. 1:22. Och såsom undersåtarena äro sin Konung tro och lydnad skyldige, så tilkommer ock hvarje Guds församlings ledamot at lyda och efterkomma sin Frälsares bud och befallningar, hvarföre samme Apostel säger om församlingen, at den är underdånig Christo. Äfven som undersåtare träda i samfund under et hufvud til den ändan, at därigenom befordra sin egen välfärd, så är ock församlingens lemmars afsigt, at under sin Frälsares spira söka sin salighet. Icke desto mindre skiljer sig församlingens styrelse ifrån andra rikens i vissa hufvudsakeliga mål, såsom först i styrelse-magten; den förvaltas icke uti jordiska riken til alla delar af Regenter sjelfve, utan hafver hon Öfverhets-Personer och Befälhafvare, som å hans vägnar styra; men församlingens hufvud Christus har icke meddelat af denna sin magt åt någon annan, utan styrer han sin församling allena, emedan både Apostlar, Biskopar och Lärare intet annat äro, än Christi tjenare och skaffare5 til Guds hemlighet; 1 Cor. 4:1. men ingalunda såsom Herrar öfver sit folk, 1 Pet. 5:3. ty Paulus säger om sig sjelf och andra församlingens lärare: Icke at vi äro Herrar öfver eder på trones vägnar; utan vi äro hjelpare til edra glädje. 2 Cor. 1:24. Hvilkas göromål således består deruti at förkunna och förklara sin Frälsares vilja och befallningar, at upmuntra och förmana församlingens lemmar til i akttagande af sina skyldigheter, såsom ock at underhålla den allmänna Gudstjensten. Ty så lyder Apostelens Petri märkeliga och rörande förmaning til alla andra Präster: Föder Guds hjord, som är ibland eder, och hafver akt på honom, icke nödige utan sjelf-viljande, icke för slem6 vinning, utan af god vilja. 1 Pet. 5:2. För det andra skiljer sig Christi rike ifrån alla andra däruti, at jordiska Regenter fordra en fullkomlig efterlefnad af sina bud och befallningar, men vår Frälsare fordrar af oss allenast en lefvande tro och et upriktigt bemödande, at vara honom til viljes, så långt vi förmå, hvartil han äfven sjelf gifver oss krafter. Thet är kärleken, sade Apostelen Johannes, at vi hållom hans bud, och thessa hans bud äro icke svåra. 1 Ep. 5:3. Och för det tredje skiljas dessa Riken än från hvarandra däruti, at verldsliga Förstar nyttja allehanda slags medel, til ock med svärd och brand, at utvidga sine rikens gränsor, at göra sig store och mäktige. Jesus, församlingens hufvud, hafver samma ändamål, at utvidga sit rike, och förhärliga sit namn, men genom andre medel, och ingalunda genom örlig7 eller våld, utan genom uplysningar, skäl och upmuntringar. Ty han säger tydeligen: Mit rike är icke af thenna verlden: Om mit rike vore af thenna verlden, så fäktade ju mine tjenare therom; - - men mit rike är icke af thenna verlden. Joh. 18:36.


  1. et sant vinträd: hänvisar till Joh 15:1
  2. kapplöpningsbanan, tävlingsbanan
  3. bör vara Upp 7:9–10
  4. instiftelse
  5. förvaltare
  6. orättfärdig, skändlig
  7. krig

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: