Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 15

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 15.

Ännu lägger vår Apostoliska Tros bekännelse tvänne den Helga Andas verkningar härtil, nemligen the dödas upståndelse och evinnerligit lif,1 hvilka vi äfven hvardera i korthet måste förklara. Dessa tvänne verk fogar den heliga Lutherus i sin större Cateches med de föregående således tilsammans: De förra äro, säger han, den Helga Andas Ämbeten och verkningar, genom hvilka han här på jorden börjar helgelsen och den dageligen förökar, men när vår kropp förmultnar, så fullbordar han den samma i et ögnablick, uti hvilken helgelse han sedan uppehåller oss i evighet, genom dessa tvänne sista orden uti vår Tros-bekännelse, nemligen, de dödas upståndelse och evinnerligit lif. Hvaraf vi se at de trognas fullkomliga helgelse redan börjas i sjelfva dödsstunden, hvarom Frälsarens Jesu ord til den botfärdiga röfvaren på korset: Sannerliga säger jag tig i dag skalt tu vara med mig i Paradis, Luc. 23:43. oss fullkomligen försäkra, och hvilket den af Jesu kärlek för hans namns bekännelses skull döende Stephanus2 än mera bestyrker då han ropade: Herre Jesu anamma min anda, Ap. G. 7:59, så at vi med Paulo kunna säga, at Christus är mit lif och döden är min vinning; Phil. 1:21. men deras lycksalighet blir dock icke fullkomlig för än uti de dödas upståndelse, när de trogne til kropp och själ komma i det fullkomligaste åtnjutande af all himmelsk salighet. Lät oss då först vända vår eftertanka til den vigtiga Artikeln i vår Tros-bekännelse, at alla döde skola upstå på den yttersta dagen. At rätt fatta denna uppenbarade sanningen, böre vi först vända vår upmärksamhet til sjelfva upståndelsens beskaffenhet, och är den et stort Guds allmagts verk, hvarigenom han gör våra naturligen döda kroppar åter lefvande. Denna Guds allmagts gärning är i sig sjelf helt enkel, ty när han vil så är det gjordt. Men at närmare fatta denna sak blifver för oss nödigt at dela den uti fem särskilta förrättningar. Den första är, at Gud genom sin allvishet och allmagt samlar til hvars och ens kropp alla de delar som den tilförne bestått af, hvilka genom uplösning äro skingrade. Den andra är, at han af dessa delar sammansätter hvar och en människokropp, och tildanar den sådan, som den varit förut, så at hvar och en hafver sin egen. För det tredje, at hos dessa kroppar upväckes och åstadkommes et naturligit lif, det är, en förmåga til verkningar och rörelser. För det fjerde, at de få några andeliga egenskaper, eller blifva annorlunda beskaffade än de här varit i dödligheten, såsom Apostelen Paulus talar därom ganska tydeligen 1 Cor. 15:35 - - til 50. Den femte blifver ändteligen den, at hvars och ens själ skal förenas med sin kropp at på domedagen emottaga sin af Gud beskärda lön, antingen i glädjen eller fördömelsen. För det andra måste vi äfven eftersinna sjelfva möjeligheten af detta Guds stora underverk. Här är icke frågan, om vi kunne begripa huru den store Guden skall uträtta detta; nej, det är långt öfver vår höfva,3 utan här är allenast saken at undersöka, om här förekommer något så stridigt emot sig sjelft, at en sådan upståndelse blifver aldeles orimmelig. Och när vi eftersinna saken, äro vi ej i stånd at uptäcka någon sådan orimlighet; ty hvem kan neka en alvetande Gud, at kunna igenkänna och urskilja hvar och en kropps särskilta bestånds delar, hvilka väl genom uplösningen fått et annat utseende, men kunna af sig sjelfve aldrig gå til sit intet, hvaraf de blifvit först i skapelsen frambrakte. Hvem kan ock neka en alsmäktig Gud den förmågan, at sammansätta å nyo dessa kroppar i en hast af samma delar, som han förut i naturens ordning efter hand tilredt dem? Och ehuru Religions bespottare gå in uti finheter,4 huru den ena människo-kroppens uplösta delar kunna ingå uti en annan, hvarigenom de söka göra de Christnas tro om upståndelsen löjelig, så förfalla de lätteligen, då hvarken de sjelfve eller någon annan finnes i stånd at utreda, hvaruti hvarje kropps egenteliga väsende består och således aldrig kan bevisas, at det väsendteliga af den ena kroppen någonsin kan meddela sig åt andras väsende; hvarvid i synnerhet Apostelens Pauli nyss åberopade märkvärdiga förklaring 1 Cor. 15. må af Christna med upmärksamhet läsas. Vi hafve således bevisat möjeligheten af de dödas upståndelse, men det gör icke tilfyllest, här måste ock verkeligheten bevisas, hvilket är det tredje, som oss härvid förekommer. Men det måste endast ske af uppenbarelsen, ty ehuru förnuftet billigar5 både straff och belöning efter detta lifvet, och det både för kroppen och själen, känner det dock ingen ting af denna sanning utaf sig sjelft. Men vår heliga Bibel sätter den aldeles utom alt tvifvelsmål. Gud säger genom Propheten Daniel: The som under jorden ligga, skola upvakna, somliga til evigt lif, somliga til evig försmädelse och blygd; Cap. 12:2. och vår vördade Frälsare: Then stund skal komma, i hvilko alla the i grifterna6 äro, skola höra människones Sons röst: Och the som väl hafva gjordt skola framgå til lifsens upståndelse, men the som illa hafva gjordt til domsens upståndelse. Joh. 5:28,29. Det samma bekände äfven Apostelen Paulus frimodigt för Lands-Höfdingen Felix7 och betygade, at han hade samma hoppet til Gud som Judarna, nemligen, at the dödas upståndelse skal ske, både the rättfärdigas och orättfärdigas, Ap. G. 24:15. hvaraf för oss blir ovedersäjeligit, at alla döde skola upstå. Men at de ock skola upstå med sina egna kroppar synes sjelfva förnuftet leda oss til, så snart vi antage upståndelsens sanning, ty främmande kroppar lida i annan händelse i evighet oskyldigt de fördömdas plågor och de trognas deltaga i glädjen, utan at hafva kämpat för sin härlighets krona: däremot fordrar Guds rättfärdighet, at den kropp och de lemmar som syndat, skola äfven plågas, och de trognas lemmar som här varit upoffrade til sin Frälsares Jesu tjenst, skola i evighet med sina själar dela himmelens glädje. En sådan tro hade den Gudfruktige Job, då han säger: Jag skal med thesso mine hud omklädd varda, och skal i mit kött få se Gud. Cap. 19:26. Dock så at vår kropp icke skal vara sådan, som den nu är i dödligheten, utan förklarad,8 som Apostelen Paulus försäkrar, då han gifver sina Philipper tilkänna, at Jesus Christus skal förklara vår skröpeliga lekamen, på thet han skal göra honom lik sin förklarade lekamen.9 Änteligen må vi ock för det fjerde nämna något om orsakerna til upståndelsen. De äro tvänne: Grunden til de trognas upståndelse finne vi igen uti vår Frälsares dyra förtjenst, den de här i dödligheten med en lefvande tro omfattat och sig tilegnat. Den lekamliga döden är väl et synda-straff, som äfven de trogne måste undergå; men då Jesus segrat öfver döden och borttagit synden, såsom des verkande orsak, och den samma uti rättfärdiggörelsen är dem aldeles fråntagen, har döden ingen magt at behålla dem, utan skola de för hans skull, som är upståndelsen och lifvet, äfven upstå och lefva med honom evinnerliga. Däremot kan ingen annan orsak vara til de ogudaktigas upståndelse, än et upsåteligit förakt af Medlarens försoning, i anseende hvartil Guds rättfärdighet fordrar, at som de syndat med kropp och själ, så skola de ock til båda delarna i evighet utstå de plågor, som de sig ådragit.

Vare då denna sanning altid för syndares ögon, at betaga dem sin fräckhet uti det onda, at upväcka det sofvande samvetet och at i tid med alfvare eftersinna, hvad dem framdeles öfvergå skal. Och för eder i Guds barn kan ingen ting vara trösteligare än at ofta tänka på eder glada upståndelses dag och derföre vinlägga eder at förvara både kropp och själ obesmittade af verlden. Vid åtankan af denna dag blifva edra mödor lättade. Här är för eder den yttersta alla plågors och förvansklighetens gräns; när de här börja at trycka eder, så stiger med eder eftertanka öfver de få flygtiga ögnablick, som I här i dödligheten hafven at öfverlefva, at betrakta denna eder evighets glada morgon, så skal den dimma, som här så ofta vil förvilla eder, fly ifrån eder syn, och edra sorgedagar förkortas. När tröghet och sömn öfverfalla eder på salighets-vägen, vare åtankan af de dödas upståndelse eder dageliga väckare, och när vår flygtiga tids tjusande nöjen tränga sig in hos eder, at vilja bortröfva det hjertat, som I upoffrat eder Förlossare, så skynder eder at i tidens bok läsa, huru få ögnablicks nöjen tilreda åt de lastfulla långvariga plågor: huru döden beröfvar dem alla deras Gudar och upståndelsen väcker dem til odrägeliga och brännande lågor.


  1. the dödas upståndelse och evinnerligit lif: se Svebilius, svaret under punkten ”Hwad är thet?” för den tredje artikeln, där texten dock lyder ”kötsens upståndelse”
  2. för hans namns bekännelses skull döende Stephanus: Åsyftar Stefanos eller Sankt Stefan, den kristna kyrkans första martyr och ledare för de grekisktalande medlemmarna i urförsamlingen. Stenades till döds ca 35 e.Kr. Berättelsen om hans martyrskap återfinns i Apg 7.
  3. öfver vår höfva: över det som är det rätta måttet, över det som är lagom
  4. små finesser
  5. erkänner det rättmätiga i
  6. gravarna
  7. Lands-Höfdingen Felix: Antonius Felix var prokurator eller ståthållare i Judeen 52–60 e.Kr. och höll aposteln Paulus fängslad i Caesarea i två år.
  8. förhärligad
  9. Jesus Christus skal ... sin förklarade lekamen: citat ur Fil 3:21

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: