Föregående avsnitt: Tredje katekespredikan, § 13
Följande avsnitt: Tredje katekespredikan, § 15
§. 14.
Dessa trenne sidst förklarade den Helga Andas Nådeverk, nemligen Nya Födelsen, Rättfärdiggörelsen och Helgelsen uttrycker den Apostoliska Tron med det enda ordet syndernas förlåtelse, så at deruti innefattas först tron, som är själens lif i Nya Födelsen, utom hvilken ingen förlåtelse kan hafva rum, Marc. 16:16. sedan rättfärdiggörelsen, hvarest syndaren blifver fri förklarad från alla sina förbrytelser och delaktig förklarad af all genom Jesum förvärfvad nåd, och änteligen sjelfva helgelsen, hvarest de trogna njuta dageligen under sit förnyelses arbete, som dock är ofullkomligit, tilgift och förlåtelse för alla sina svaghets-synder, eller såsom sal. Doctor Luther förklarar det i sin större Cateches, at ibland de trogna är et dageligit och stundeligit synda-förlåtande i det at Gud förlåter oss och vi förlåte hvarandra, och det i grund af Jesu egen förklaring öfver femte bönen i Fader vår. Mat. 6:14,15. Men Lutherus i sin lilla Cateches förklarar åter dessa nåde-verkningar sålunda: Jag tror at den Helga Anda hafver helgat och behållit mig uti en rätt tro.1 Han kallar dem et helgande förnämligast i afseende på den tredje Personens namn, som kallas helig, emedan dess verkningar i gemen få deraf namn af helgelse. – Men han förklarar i sin större Cateches hvad han menar dermed, då han säger: helga är icke annat, än at ledsaga en syndare til Herran Christum, at emottaga och njuta det myckna goda, som vi af oss sjelfva ej kunne ärhålla. Häraf finna mina Åhörare lätteligen huru dessa nåde-verkningar til hela sin vidd innefattas i dessa orden; ty at ledsaga syndare til Christum är ju det samma, som at uptända i deras hjertan en lefvande tro på honom, uptända i dem et nytt lif eller å nyo föda dem. Men at sätta dem i delaktighet af det myckna goda Jesus förvärfvat, är at för Guds domstol förklara dem frie ifrån sina synda-skulder och deras straff samt berättigade til nåd och salighet. Således innefattas i detta ordet Nya Födelsen och Rättfärdiggörelsen, men den egenteligen af oss kallade Helgelsen uttrycker han genom det, at den Helga Anda behåller oss i en rätt tro, det är, gör oss dageligen lefvande och verkande i trona, genom goda gärningar.
Innan vi nu, älskade Åhörare, skride längre fram til de återstående den Helga Andas verkningar, bör jag allenast med några ord erinra eder, at alla de nu anförda äfven i den helga Skrift förklaras under särskildta den Helga Andas Ämbeten. Honom tilerkännes där först et straff-ämbete, hvarigenom han upväcker en säker syndare ifrån sin synda-sömn, öfvertygar honom om sit vederstyggeliga synda-fördärf, och visar de straff och plågor, han dermed förtjent; hvarom2 och deras arfs pant, hvarigenom de uppehållas, styrkas, stödjas och stadfästas uti nåden, och redan ofta här smaka något af det manna, som dem förvaradt är i himmelen.
Frälsaren sjelf säger: När Hugsvalaren kommer, skal han straffa verldena för synd och för rättfärdighet och för dom. Joh. 16:8. Hvarmed dock hos större delen syndare föga uträttas, emedan Gud än får klaga, såsom i de fordna dagar, at människorna vilja icke mer låta min Anda straffa sig, ty de äro kött. 1 Mos. B. 6:3. För det andra tilräknas Honom et Läro-ämbete hvarmed han uplyser dem, som låtit kallelsen eller hans straff-ämbete upväcka sig, i anseende hvartil han af Frälsaren åter kallas Sanningenes Ande, som skall leda oss uti all sanning, som icke skal tala af sig sjelf, utan taga af det helga Treenighetens råd och förkunna oss det, som kan tjena oss til uplysning på salighetens väg, Joh. 16:13. som skal lära oss all ting och påminna oss alt hvad vår Jesus oss sagt hafver. Cap. 14:26. Det tredje Hans ämbete kan kallas et Tukt-ämbete, som består uti den Helga Andas kraftiga verkan at förvara de genom trona frälsta själar ifrån affall, och at styrka dem uti det goda, hvilket kallas af vår salighets Mästare et ledande uti sanning, Cap. 16:13. och af David et lärande at göra efter Guds behag, och at af Guds Anda föras på en jämn väg, Ps. 143:10. och består uti tvänne stycken, nämligen uti en kraftig upmuntran och drift til det goda, och uti en varning för det onda jemte en bestraffning och tuktan för begångna fel, såsom Guds Ande gjorde det til församlingens Ängel i Epheso, då han tiltalar honom och säger: Jag hafver något emot tig; at tu then första tin kärlek öfvergifvit hafver: betänk therföre hvaraf tu fallen äst och bättra tig. Upp. B. 2:4,5. Det fjerde Ämbetet är den Helga Andas Tröste-ämbete, hvarföre han af Frälsaren äfven kallas Hugsvalare, Joh. 16:7. Cap. 15:26. och det icke allenast i lekamlig bedröfvelse, utan ock förnämligast i andelig, när de trognas själ känner en ofrid och fruktan för Guds vrede och lagsens förbannelse, något tvifvelsmål om sit nådestånd eller sorg öfver sin egen tröghet, i hvilka alla fall och hvad namn deras kors hälst må hafva, han blifver deras tröstare, försvarare och salighets insegel,
Föregående avsnitt: Tredje katekespredikan, § 13
Följande avsnitt: Tredje katekespredikan, § 15
Platser: Efesos (Epheso)
Personer: David Luther (Lutherus), Martin
Bibelställen:
Teman: