Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 12.

Det fjerde vår Guds Nådeverk är rättfärdiggörelsen och är så vida skild ifrån de föregående, at de ske och verkas af Gud inom oss, men rättfärdiggörelsen utom oss, och är en doms-handling inför Gud, hvarest den botfärdiga syndaren, som tagit sin tilflygt til Jesu försoning genom trona, förklaras inför Guds domstol aldeles fri ifrån alla sina synder och deras välförtjenta straff, men däremot anses berättigad til nåd och salighet genom Jesum. Sådan beskrifves oss rättfärdiggörelsen öfver alt i den Helga Skrift. Apostelen Paulus säger derom: Guds rättfärdighet kommer af Jesu Christi tro til alla och öfver alla the som tro, Rom. 3:22. och längre fram i samma Capitel säger han: Så hålle vi nu thet, at människan varder rättfärdig af tron utan lagsens gärningar. v. 28. Och samma Apostel beskrifver den aldeles som en Doms-handling, hvarest den botfärdige och på Jesum troende syndaren ställes för den rättfärdige Gudens domstol, där han väl hafver sina åklagare, men icke desto mindre för Frälsarens fullgiltiga betalning förklaras fri ifrån sina synder och deras förtjenta straff, när det heter: Hvilken vil åklaga then som Gud hafver utkorat: Gud är then som rättfärdigar: Hvilken är then som vill fördömma? Christus är then som lidit hafver döden: ja han är ock then som upväkt är, then ock sitter på Guds högra hand och manar godt för oss. Cap. 8:33,34. Och denna rättfärdiggörelse kallas af Apostelen et tilräknande af Jesu försoning eller hans förvärfvade rättfärdighet: Then som tror på honom, heter det, som then ogudagtiga gör rättfärdigan, det är Jesum Christum, hans tro varder honom räknad til rättfärdighet. Såsom ock David säger, at saligheten är thens människos, hvilko Gud tilräknar rättfärdighetena utan gärningar, och salig är then man, som Gud ingen synd tilräknar. Cap. 4:5,6,8. Af hvilka språk med flera af samma innehåll inhämtas, at rättfärdiggörelsen kan fördelas uti trenne förrättningar, nemligen först i et tilräknande af Jesu försoning och rättfärdighet, såsom Paulus det förklarar med et synnerligit eftertryck och säger: Then ther af ingen synd viste, honom hafver han för oss gjordt til synd, på thet vi skulle varda Guds rättfärdighet genom honom. 2 Cor. 5:21. Det är: hela vår Frälsares Jesu bittra och fullgiltiga lidande och hans fulkomliga lydnad blifver inför Guds domstol så tilräknad, som hade vi sjelfve alt lidit och fullgjordt. Den andra förrättningen härvid är, at vi, i kraft af denna Medlarens fullkomliga betalning för våra synder, blifve frie förklarade ifrån dem och deras välförtjenta straff, hvilket allmänt i den Helga skrift kommer under namn af syndernas förlåtelse, som så ofta och ömt omtalas, såsom en förrättning hvilken tilkommer ingen annan än Gud allena. Hvarföre Konung David innerligen tackade Gud, såsom för en välgärning, den icke någon annan än han i hela verlden kunde bevisa honom; Ps. 103:2,3. sjelfva Phariseerne ansågo denna rättigheten, at frisäga en syndare ifrån sina synder, så hel och hållen tilkomma Gud, at när vår dyre Frälsare, den de höllo för en syndig människa och timmermannen Josephs son, tilsade den borttagna1 mannen sina synders förlåtelse, sade de om honom: Denne häder Gud, Mat. 9:3. och hade denna rättighet icke eller tilkommit honom såsom blott människa, men väl såsom Gud och människa i en person. För det tredje hörer ock hit en tilsägelse af full rättighet til den af Jesu oss förvärfvade saligheten. Vår Frälsares Medlare-Ämbete bestod icke allenast deruti, at han utstod alt det straff, som syndare hade bort lida, hvarigenom oss tilföll rättighet til befrielse ifrån synda-straffet, utan han fullbordade äfven Guds lag på våra vägnar och i vårt ställe; därigenom berättigades vi til et fullkomligit åtnjutande af den nåd och salighet, hvaraf vi tilförene i fullkomlighetens stånd voro i besittning; såsom vår så ofta åberopade Apostel förklarar det, då han säger: Medan vi nu rättfärdige vordne äre af trone, hafve vi frid med Gud, genom vår Herra Jesum Christum, Rom. 5:1. hvilken frid åter innefattar all den nåd och salighet, som vi i skapelsen af Gud undfått, och som genom synden gick förlorad, den han derföre på et annat ställe säger vara så stor och härlig, at den öfvergår alt förstånd, Phil. 4:7. och åter, på et annat, förenar med rättfärdighet och frögd, där han säger: Guds rike är - - - rättfärdighet och frid och frögd i then Helga Anda. Rom. 14:17.

Häraf blifver då klart at den rättfärdiggörande Personen är ingen annan än Gud sjelf, hela den Helga Treenigheten. Derföre ropade Propheten och sade: Ho är en sådana Gud, som tu äst, then ther synder förlåter och tilgifver tinom igenlefda arfvedel theras misshandel. Mich. 7:18. Om Fadren säger Apostelen Paulus: Gud är den som rättfärdigar, Rom. 8:33. hvarest af sammanhanget tydeligen ses, at där talas om den första Personen. Om Guds Son Jesu Christo läse vi på här förut nyligen omnämnda ställe, at han icke allenast tilsade den borttagna syndernas förlåtelse, utan beviste äfven med et stort underverk, at han hade magt dertil. Mat. 9:2,6. Och om then Helga Anda talar åter Apostelen Paulus sålunda: I ären aftvagne, I ären helgade, I ären rättfärdigade genom vårs Herras Jesu namn och genom vår Guds Anda. 1 Cor. 6:11. Grunden til denna vår rättfärdiggörelse på Guds sida är ingen annan än hans nåd och förbarmande, som i evighet uptänkt et råd til vår förlossning, genom sin egen Sons människo-blifvande, at åtaga sig vår sak och betala vår skuld, och som velat emottaga och oss til godo räkna denna vår Medlares tilfyllestgörelse, hvarföre ock Paulus betygar härom, at vi varda rättfärdige utan förskyllan af Guds nåd genom den förlossning, som i Jesu Christo skedd är. Rom. 3:24. Men grunden på vår sida, eller den förtjenande orsaken til vår rättfärdiggörelse är sjelfva vår Medlares Jesu Christi fullkomliga lydnad, som bestod i både görande och lidande, hvilket samma Apostel tydeligen förklarar och säger: Såsom för ena Människos olydno äro många vordne syndare, så varda ock för ens lydnos skull många rättfärdige. Cap. 5:19. Ty Frälsaren säger sjelf at han var kommen såsom vår Medlare och i vårt ställe at fullborda lagen. Mat. 5:17. Och Paulus omtalar åter den lidande lydnan då han säger om Christo, at Han ödmjukade sig sjelf, vardt lydig intil döden, ja intil korsens död. Phil. 2:8. Personen som här rättfärdigas är den arme och af sig sjelf förlorade syndaren, som alt härtils varit utom Guds nåde, under Guds rättfärdiga vrede och hämd, men som nu genom trona tagit sin tilflygt til sin Medlare, och hos hvilken tron på Jesum Christum är det enda medlet, hvarigenom han emottager och sig tilägnar dess förvärfvade rättfärdighet, dock ingalunda som något förtjenande medel til sin rättfärdiggörelse hos Gud, emedan uti rättfärdiggörelsen intet annat dom-skäl kan gälla än en fullkomlig helighet eller full betalning, och sådant finnes aldeles icke uti tron, utan är den allenast et innerligit fattande af nåden, eller lika som en hand, hvarmed syndaren emottager Jesum och alla salighetsskatter med honom. Änteligen finne vi ock häraf, at detta Guds nådeverk icke kan ske småningom och efter hand, utan uti et ögnablick. Syndaren må hafva för sig hvad öfningar, böner eller försakelser som hälst, så länge ej själen med alfvar fattat Jesum och hans tilfyllestgörelse, så är och blir han, et mörksens barn, en förlorad syndare och en helfvetes brand,2 inför Guds domstol skyldig at i evighet plikta för alla sina brått. Men i det ögnablick, som den arme syndaren fattar Jesum med trona, såsom sin enda rättfärdighets grund, i samma ögnablick utfärdar Guds rättfärdighet fribref för honom af innehåll: Tu skal lefva och icke dö.3 Rättfärdiggörelsen hafver derföre icke eller några grader, utan antingen fri ifrån alt eller bunden vid alt, antingen evigt salig eller evigt förtappad. Jag ville önska at mine Åhörare ville noga märka detta. Om I väl förestälten er dessa sanningar, så vet jag visst många af eder icke voro så sorglöse och säkre uti det medel-tilstånd de befinna sig, och trösta sig med det, at de dock äro i sin vandel någorlunda ostraffelige, i sina utvärtes Gudaktighets-öfningar ingalunda bespottare, fast ej just synnerligen andäktige, och så vidare: de blefvo då snart varse bedrägeriet för sin själ uti detta dvärgsnät,4 at de än ligga med all sin dygd döde i syndene under Guds rättfärdiga vrede; de började visst at längta efter sin Frälsare med en djup skam öfver sig sjelfve, och skyndade at omfatta hans oförtjenta nåd at blifva rätt frie och rättfärdige förklarade för Jesu förtjenst allena.


  1. lama, förlamade
  2. helfvetes brand: person som skall eller förtjänar att brinna i helvetet
  3. Tu skal lefva och icke dö.: Chydenius hänvisar här troligen till Joh 11:25–26.
  4. spindelnät

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: