Föregående avsnitt: Tredje katekespredikan, § 9
Följande avsnitt: Kolmas katekismussaarna, § 11
§. 10.
De nu af oss anförda Nådeverkningar, kallelsen, uplysningen och nya födelsen, äro egenteligen på Guds sida, at föra oss til försoningens delaktighet; men det är ock nödigt at närmare känna de förändringar, som genom dem hos oss åstadkommas uti sjelfva omvändelsen. Hit höra tvenne stycken, nemligen först en rätt sorg öfver synden och för det andra, en lefvande tro på Frälsaren. Dessa1 Detta vill så mycket säga: nu är den tiden för handen, på hvilken Gud på sin sida arbetar med alfvare at vinna syndare til sig och bringa dem til en sann omvändelse: nu kallar han troligen: nu meddelar han klarare strålar af sitt ljus i menniskornas förstånd, at fatta de himmelska sanningarne än någonsin tilförene: nu verkar han kraftigt på deras vilja, at föda dem på nytt; och således är Guds Rike för handen. Nu ankommer det på eder o! menniskor, at I icke förqväfven dessa verkningar hos eder, utan låten dem blifva kraftiga til en rättskaffens sinnes förändring. Bätrer eder derföre, förändrer eder i edor sinnes anda. Fatter en styggelse och afsky för edert förra syndiga väsende och för hela eder vandel, och vänder eder med en lefvande tro til hela verldenes Frälsare, som Evangelium allena förkunnar eder. Båda dessa stycken finne vi hos den Publikanen, som Frälsaren sjelf omtalar, Luc. 18:13. Då han af innerlig skam öfver sina stora synder icke vågade sig fram i templet, utan stod långt ifrån, och af en tärande sorg och oro slog sig för sit bröst, men icke desto mindre vände sig i sin nöd til sin Gud för Medlarens försonings skull och ropade: Gud miskunda2 tig öfver mig syndare. Men hvardera stycket måste af oss närmare förklaras.
voro hufvud innehållet af vår Frälsares egna Predikningar, Tiden är fullkomnad, säger han, och Guds rike är för handen, bätrer eder och tror Evangelio.Den rätta synda-sorgen verkas väl egenteligen af lagen, men förhöjes och likasom förädlas genom läran om Christo, och består i en märkelig förändring uti båda själenes hufvudkrafter. Förståndet uplyses af lagen, at vi deraf först läre känna våra pligter emot Gud och Nästan. Säkre syndare3 känna väl ock ofta någorlunda Guds fordringar, men denna kännedomen är hos dem död; däremot är den af Guds Ande i uplysningen verkade kraftig, hvarigenom våra pligter stå på samvetets tafla helt lifligen afmålade. För det andra uplyses vi om vår starka förbindelse at efterkomma dessa bud och befallningar, dels af vår skyldighet, at såsom kreatur lyda och tjena vår Skapare, dels ock af vår egen med denna lydnan förknippade lycksalighet. För det tredje hörer hit en noga och uprigtig kännedom af våra öfverträdelser, som ingalunda består i en blott muns bekännelse at vi äre syndare, ej heller et kallsinnigt bejakande af denna beklageliga sanning i vårt hjerta, utan deruti at de stå på samvets taflan så många och svarta afmålade, at de verka en smärtefull känning och klagan, så at vi säga med David: Jag känner mina missgjerning och min synd är altid för mig, Ps. 51:5. För det fjerde visar sig här af lagen den förtörnade Gudens grufveliga vrede, såsom hängande syndaren öfver hufvudet: här öpnar helvetet sit gap och han vet icke hvad ögnablick Guds vrede vil störta syndaren i det eviga förderfvet. Alt detta visar lagen, men Evangelium, det är läran om Guds eviga förbarmande och Jesu bitra lidande i syndarenas ställe, bestrålar alla dessa kunskaper med et större ljus: förbindelsen at lyda en så oändeligt välgörande Gud blifver kraftigare: öfverträdelserna synas nu så mycket faseligare i syndarens ögon, när han ser huru grufveligen den rättfärdige Guden för deras skull plågat sin egen Son, och huru han genom sina upsåteliga synder likasom på nytt korsfästat sin evige förbarmare. När detta ljus nu får således tränga sig til förståndet, upkommer deraf de kraftigaste rörelser i viljan. Där upkommer en skam och blygd i hjertat, som blir ganska känbar för så många och stora öfverträdelser, at han ej vågar lyfta sina ögon up, samvetet känner med smärta sina djupa sår: Guds vrede och hämd blir för syndaren et dunderslag i hjertat och de plågor han förtjent stå honom så nära, at de redan synas börja at bränna. Och när därtil kommer at menniskan ser omöjeligheten at kunna hjelpa sig ifrån detta öfverhängande elände, upkommer i själen en sorg och förskräckelse, som går närmast til förtviflan, så at hon börjar med en David at ömkeligen ropa: Herre straffa mig icke i tine vrede, och näps mig icke i tine grymhet, ty tin skott äro fastnat i mig och tin hand trycker mig. Thet är intet helbregda på min kropp för titt hot skull, och ingen frid är i minom benom för mina synders skull; Ty mina synder gå öfver mit hufvud, såsom en tung börda äro the mig för svåra vordna. Ps. 38:2,3,4,5. Och så beskaffad är nu syndasorgen, ehuru den ej kan afmätas til något visst mått af bedröfvelse, ej heller til någon viss tid, som den bör vara uti omvändelsen, utan beror dels på syndarens redlighet, dels ock på Guds nådiga skickelse och ledande til syndarens bästa, hvilket ej tiden tillåter at här förklara. Det allenast böre vi anmärka, at denna sorgen är i sin egen natur alt för olika i afseende derpå om den är blott lagisk eller om den är förädlad af Evangelio. Under den lagiska måste väl syndaren ärkänna sin skyldighet at lyda sin Skapare, men knotar hemligen öfver så svåra fordringar, hvarigenom honom beröfvas alla dess sinliga nöjen och välluster. Han fasar väl för synden, men ingalunda för syndenes skull, ty han har et hemligt behag til henne, utan för det svåra straffet som är oskiljaktigt ifrån öfverträdelserna. Den lagiska bringar väl syndaren til förbätring, til några dygde-öfningar och någon slags strängare lefnad; men ödmjukar aldrig rätt det stolta mennisko hjertat, och afhåller det ifrån den oförtjenta nådens anammande för intet, det är, utan at hafva några egna goda gjerningar med sig, at i hemlighet åtminstone genom dem göra sig värdig til nåden. Men däremot är den Evangeliska sorgen af helt annan natur. Då upkommer icke allenast sorg öfver det ådragna straffet, utan fast mera deröfver, at den nådige och välgörande Guden är så mångfalligt och så svårligen förtörnad: sjelfva synden och afvikelsen blifver styggare i våra ögon än straffet: här försvinna alla ursäkter, samvetets anklagan och dom får här full rätt, sorgen blir ganska svår, men den glada tidning4 om Jesu fullgiltiga försoning, om hans herda-trohet at samla och återföra sina förvillade får, gör at syndaren ej söker andra undanflygter, utan kastar sig i sin förbarmares armar och ropar om hjelp.
Föregående avsnitt: Tredje katekespredikan, § 9
Följande avsnitt: Kolmas katekismussaarna, § 11
Platser:
Personer: David
Bibelställen:
Teman: