Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar över andra huvudstycket: Tredje katekespredikan

Tredje katekespredikan, § 18

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 18.

Här få vi ej heller förbigå at något omröra genom hvad medel vår Frälsare då verkar och styrer uti detta sit rike. Vi hörde nyligen, at han ingalunda anförtrot sjelfva styrelsen och Herra-väldet öfver sin församling åt någon människa, utan at han sjelf och ingen annan är dess hufvud. Men vi finne tillika at han anförtrodt vården däraf den helige Ande; ty vi läse, at när vår Frälsare, efter sin slutade vandring på jorden, undandrog sit rikes undersåtare sin synliga närvarelse, gaf han dem et löfte om den helga Andas sändande, som genom sina Nådeverkningar skulle kalla och med stora nådegåfvor bekröna hans församlings ledamöter här i jemmerdalen; hvilket sit löfte han på Pingest-dagen efter sin upfarelse til himla på et ganska härligt sätt fullbordade, och utgöt denna himmelska gåfvan i et ganska ymnigt mått öfver sina trogna, som derom kan läsas i Ap. G. 2:dra Cap. Aldrig har heller Jesu församling vunnit så stor förkofran som på denna dagen, ty Lucas berättar, at den förkofrade sig ifrån högst några hundrade, til tre tusende själar. Genom denna sin Anda finne vi at vår Frälsare alt sedan hafver styrkt och uppehållit sin församling. Den heliga Ande, säger Paulus, hade tilsatt Biskopar. Ap. G. 20:28. Han utdelade bland fina trogna, säger samma Apostel, alla sina gåfvor til gagns, och sedan han upräknat ganska många af dem, säger han uttryckeligen: Alt thetta verkar then ena samma Anden, delande hvarjom sitt, såsom honom täckes. 1 Cor. 12:7,11. Sådana gåfvor hafver den helga Anda utdelat i första Nya Testamentets Församling omedelbarligen, såsom på Pingest-dagen; de voro äfven i många delar öfvernaturliga och undergörande, då de til utspridande af Jesu lära, och hans Nåde-Rikes utvidgande voro oumgängeliga, men sedan och alt til verldenes ända utdelas de medelbarligen. De ordenteliga medel, som han härtil brukar äro det uppenbarade ordet, och de heliga Sacramenterna: Det fasta och prophetiska ordet, som heliga Guds Män både talat och skrifvit rörde af den helga Anda, som Apostelen Petrus bad sina åhörare noga akta uppå, såsom et ljus, som skiner i et mörkt rum, 2 Ep. 1:19,21. och hvilket Paulus säger: vara en Guds kraft allom them til salighet, som tro, Rom. 1:16. utom hvilkets hörande och läsande det är lika omöjeligit at blifva en lefvande lem uti församlingen, som det är at bibehålla sig dervid: Ty huru skola the åkalla then the icke trodt uppå? Och huru skola the tro honom, som the hafva intet hördt af? frågar samma Apostel, Cap. 10:14. och gör deraf den slutsats: Så är tron af predikan, men predikan genom Guds ord. v. 17. Men utom detta ordet hafver han ock, at lämpa sig til sin församlings svaghet och böjelse för sinliga föreställningar, förordnat och helgat tvänne synliga förrättningar, som i anseende til sin heliga uphofsman, och de heliga och himmelska ting, som där under de synliga tingen utdelas, såsom ock i anseende til den vördnad och andagt, hvarmed de af oss skola emottagas eller begås, kallas Sacramenter, til at därigenom aldeles skilja dem ifrån alla verldsliga göromål. Dessa Sacramenter äro tvänne i Nya Testamentet, neml. Döpelsen och Herrans heliga Nattvard.

I det förra blifve vi genom vatnets bad i den helga Trefalldighetens namn rentvagne1 ifrån alla våra synder och Frälsarens Jesu rättfärdighet oss tilegnad, hvaremot vi gifve vår Gud et trohets-löfte, at i alla våra lifsdagar blifva lefvande lemmar i hans församling. Tit. 3:5. 1 Pet. 3:21. I det sednare blifve vi under bröd och vin delaktige af vår dyra Frälsares heliga lekamen och blod, at därigenom samla oss nya krafter uti det påbegynta andeliga lifvet, och at upelda vårt hjerta genom åtankan af hans lidande, til en brinnande kärlek emot honom, och en helig längtan efter en närmare förening med detta vårt hufvud i himelen. Mat. 26:26-28. 1 Cor. 10:15-17. Cap. 11:26. At utdela dessa dyra salighets-medel har han förordnat människor til sin tjenst, dem han i sina köttsdagar2 omedelbarligen, men sedan medelbarligen genom församlingens kallelse insatt i detta ämbete, som af dem troligen och med all flit och oförtrutenhet med andakt bör förrättas; hvarföre de ock kallas Skaffare til Guds hemlighet, 1 Cor. 4:1. hvilkom åligger at predika ordet, och hålla på i tid och otid, at straffa, truga, förmana, med all sagtmodighet och lärdom, 2 Tim. 4:2. at döpa i namn Faders och Sons och den helga Andas, Mat. 28:19. och at räcka välsignelsens kalk den de välsigna åt alla torstiga,3 och brödet som de bryta åt alla hungriga själar, och på sin Herres och Frälsares vägnar försäkra dem därom at de äro hans blods och lekamens delaktighet, 1 Cor. 10:16. och genom dessa dyra Nåde-medlen, det uppenbarade ordet och de heliga Sacramenterna, verkar Guds Anda på syndarenas hjertan i den synliga församlingen ganska kraftigt, at kalla, uplysa, på nytt föda och helga dem, at dels leda dem in uti Christi osynliga församling, dels ock at behålla och bevara dem i en rätt tro, och förlänar dem äfven krafter at anamma den tilbudna nåden, dock ingalunda genom en så oinskränkt allmagt, at den ej kunde emotstås, eller aldeles kränka deras fria vilja; så at ehuru Frälsaren troligen söker at samla dem under sina nådes vingar, händer dock beklageligen ofta, hvad han klagar öfver Jerusalems inbyggare, at de vilja intet. Mat. 23:37.


  1. rentvättade
  2. i sina köttsdagar: medan han levde på jorden
  3. törstiga

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: