Föregående avsnitt: Tionde budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Tionde budordspredikan, § 8
§. 7.
Men det blifver icke mindre nödigt för oss til en rätt kännedom af den här omnämda lustan at betrakta den i afseende på dess olika föremål, och huru den äfven i sådana hänseenden är alfvarligen förbuden. Föremålen äro väl i sig sjelfva nästan oräkneliga, men kunna dock innefattas uti trenne hufvudämnen som sysselsätta våra förderfvade begär, nemligen vällusten, ägodelar och äran, af hvilka begär det som sysselsätter sig med vällusten, af Apostelen Johannes fått namn af köttsens begärelse, det som traktar efter ägodelar kallas ögonens begärelse, och det som fiker efter egen otilbörlig ära, heter et högfärdigt lefverne. 1 Ep. 2:16. Vi skola korteligen1, hvarest med kött förstås hela vårt förderf och all deraf upkommande synd, och Apostelen Paulus Gal. 5:19. hvarest han räknar alla synder til köttsens gärningar; men då Apostelen Johannes särskildt omtalar ögonens begärelse och et högfärdigt lefverne, måste köttsens begärelse här tagas uti en inskränktare mening, så at med köttet förstås egenteligen vår kropp med des sinliga känslor, och at köttsens begärelser således intet annat äro än de mångfaldiga orena och Gudi misshageliga utvägar, hvarmed människorna söka förnöja sina kroppar och sinliga begär, och rätteligen komma under namn af vällust, såsom lättfärdighet, otukt, frosseri och dryckenskap, eller läckerhet, lättja, vårdslöshet och sömnaktighet med flera sådana, af hvilka Apostelen Paulus äfven upräknar flera, såsom hor, boleri,2 orenlighet, och lösaktighet. Gal. 5:19. Hvarföre ock samme Apostel förmanar de Collosser, at döda sina lemmar, det är, intet låta sina lekamliga begärelser råda öfver sig, då det heter: Så döder nu edra lemmar som på jordene äro, nemligen boleri, orenlighet, lusta och ond begärelse. Cap. 3:53. och om alla dessa slags vällustssynder säger han til de Corinter, som utan tvifvel tykte at denna slags lusta icke vore någon särdeles stor synd, emedan man med dem icke skadar så mycket någon annan, som icke fast mera allenast sig sjelf: Farer icke ville, bedrager Eder ingalunda med en så gudlös tanka; ty det må I vara visse på, at hvarken bolare, eller afgudadyrkare, eller horkarlar, eller the veklingar, eller drängaskändare4 - - skola ärfva Guds rike. 1 Cor. 6:9,10. Den andra slags förbudna lustan är ögonens begärelse; Doctor Luther säger at det är girighet och rikedom, när människan genom penningar och ägodelar söker at förnöja sina ögon;5 såsom då man anser allehanda jordiska och förgängeliga ting med et synnerligit begär, och stannar med sitt hjerta vid dem; såsom kostbara kläder, dyrbara smycken, präktiga bygnader, silfver och guld, penningar och ägodelar, och består i en åtrå at få och äga allehanda slags skatter, som ofta blifver så häftig at man icke vårdar6 genom hvad olofligaste medel de kunna förvärfvas. Nästans penningar, hus, åkrar och ägodelar de eftertraktas; det gör den girige lika mycket om han får dem genom stöld, röfveri, eller under något sken af rättvisa, och nännes icke använda dem en gång til oumgängliga kroppens förnödenheter, än mindre til sin fattiga nästas understöd. Ther mycket gods är, - - hvad nytto hafver han theraf, som thet hafver, annat än at han ser therpå med ögonen? Pred. B. 5:10. Och om den girige säger samme Predikare, at hans ögon varda aldrig mätt af rikedomar. Cap. 4:8. och om högden af denna ögonens begärelse heter det märkeligen: Helfvetet och förderfvet varda aldrig full; och människornas ögon varda ock aldrig mätt. Ordspr. B. 27:20. Den tredje slags begärelsen kallar Johannes högfärdigt lefverne7, då man i all ting vil synas öfver andra, vara stor och stålt, öfverträffa andra i präktiga kläder, åtbörder, ord och gärningar, och högmodas öfver sina kropps och själs förmögenheter, och allehanda slags lyckans förmåner; hvilka begär nogsamt yttra sig uti en diktan och traktan8 efter höga ämbeten och äreställen, rang och titlar; uti det at beprisa, högakta och beundra sig sjelf, skryta af sina ägodelar, sina anor och sin ansenliga slägt, sina stora egenskaper och många förtjenster; uti åtrå at lysa i dyrbara kläder, och härliga bygnader i en vidlöftig stat9 med många betjenter och kostsamt bord, uti et orimmeligit skryt öfver sin klokhet och många förmåner framför andra. Ja, med et ord: högfärdigt lefverne innefattar alt hvad den arma människan bröstar sig öfver, och hvarigenom det stolta hjertat söker vinna sig stort namn, en omåttelig högaktning och ära bland andra. Om denna slags lustan talar Konung Salomo ganska alfvarsamt och säger: All högmodig hjerta äro Herranom en styggelse, och skola icke ostraffade blifva, om the än alle tilhopa höllo. Ordsp. B. 16:5. Och then som et nederfall skal få, han varder tilförene högmodig, och stort sinne går för fallet. v. 18. Men utom dessa tre hufvudlustar förbjudas här äfven för det fjerde det människliga sinnets olust, eller den oförnöjsamhet, som ofta upstiger i vårt hjerta, och är, i anseende til sina föremål, ganska mångfaldig. Man är missnögd ofta med sitt stånd, och tror sig hafva varit lyckligare i et annat. Man tröttnar och ledsnar vid sin ämbetsbörda, och räknar sina syslor och göromål för odrägeliga. Man knotar i sitt hjerta på sin Skapare för det man ej fått större pund,10 mera kroppsstyrka, starkare hälsa, och til äfventyrs et längre och gladare lif; och man morrar åtminstone hemligen öfver Guds ledande, som fört oss så besvärliga vägar genom ständiga motgångar och hvarjehanda bedröfvelser, smälek och förakt, och bestrött vår vandringsban med hvassa törnen. Jag säger, dessa oluster och miss nöjen varda här äfven förbudna; ty huru kunde väl den goda och altid välgörande Guden finna sitt nöje deruti. De utmärka vår misströstan til honom, och på andra sidan vår förvetenhet, at med vårt inskränkta begrep vilja mästra hans allvisa styrelse. Den förbjudes ock såsom aldeles onyttig; ty kunne vi väl något därmed uträtta? slätt intet; derföre frågar Frälsaren: Hvilken ibland eder är, som med sin omsorg förmår sättja en aln til sin längd, eller i någor måtto därigenom förbättra sitt tilstånd? Matth. 6:27. och änteligen förbjuder Gud den ock derföre, at den är oss sjelfva skadelig; ty ju mer vi sörja i vår nöd, ju större blir vårt sörjebröd,11 och just derföre förmanar han oss säger: Sörjer icke för edert lif. v. 25. Och för hvars skull sörjen i för kläder. v. 28. Och vidare: Så skolen i nu icke hafva omsorg, säjande: hvad skole vi äta? hvad skole vi dricka? eller hvad skole vi kläda oss med? ty alt sådant söka hedningarna. v. 31, 32. Uti hvilket alt vår Jesus ingalunda förbjuder den ordenteliga och tilbörliga omsorgen, utan allenast den qväljande misströstan och oförnöjsamheten; hvaremot Paulus säger: at vara gudelig och låta sig nöja, är vinning nog,12 och Konung Salomo märkeligen: Bättre är något litet med Herrans fruktan, än en stor skatt med oro. Ordsp. B. 15:16.
förklara dem hvardera. Under namn af köttsens begärelse kunna väl alla syndalustar begripas, om man tager orden i sin vidsträktare bemärkelse, såsom Frälsaren Joh. 3:9
Föregående avsnitt: Tionde budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Tionde budordspredikan, § 8
Platser: Grekland (Græcæ land)
Personer: Johannes Paulus (Pawali, Saulus) Salomo (Salomon)
Bibelställen:
Teman: