Föregående avsnitt: Tionde budordspredikan, § 1
Följande avsnitt: Tionde budordspredikan, § 3
§. 2.
Alla dessa Herrans bud fordra väl en fullkomlig hjertats renhet, så at ock alla onda lustar uti dem äro förbudna; men då den Helige Guden nogsamt såg, huru människorna vid sin laglydnad såsom sinnliga, ville allenast hålla sig vid det yttre, eller den i andras ögon lysande ärbarheten, under hvilken de ville öfverskyla sit onda och ilfundiga hjerta, och med den rådfrågande ynglingen tro, at de hållit alla Guds bud ifrån sin ungdom, Matth. 19:20. fant han för nödigt at särskildt uti det Nionde och Tionde budet lika som med en dubbel knut af sin helighet binda det falska och egenrättfärdiga hjertat vid ärkänslan af sina öfverträdelser, så at om det ock ville på något sätt slingra sig undan alla de andra buden, måste det dock studsa1 vid dessa, som äro lika som et247 lås för hela Herrans lag, eller som sal. Biskop Pontoppidan kallar dem i sin förklaring öfver Catechesen en nyckel til alla de andra buden,2 i det han uti det nionde aldeles förbjuder all ond lusta i vårt hjerta, då det heter: Tu skalt icke hafva lust; och i det tionde går än längre och fördömer äfven den onda medfödda begärelsen och arfsynden, som bor uti oss alla, i det han säger: Tu skalt icke begära.
§. 2.
Alla dessa Herrans bud fordra väl en fullkomlig hjertats renhet, så at ock alla onda lustar uti dem äro förbudna; men då den Helige Guden nogsamt såg, huru människorna vid sin laglydnad såsom sinnliga, ville allenast hålla sig vid det yttre, eller den i andras ögon lysande ärbarheten, under hvilken de ville öfverskyla sit onda och ilfundiga hjerta, och med den rådfrågande ynglingen tro, at de hållit alla Guds bud ifrån sin ungdom, Matth. 19:20. fant han för nödigt at särskildt uti det Nionde och Tionde budet lika som med en dubbel knut af sin helighet binda det falska och egenrättfärdiga hjertat vid ärkänslan af sina öfverträdelser, så at om det ock ville på något sätt slingra sig undan alla de andra buden, måste det dock studsa3 vid dessa, som äro lika som et247 lås för hela Herrans lag, eller som sal. Biskop Pontoppidan kallar dem i sin förklaring öfver Catechesen en nyckel til alla de andra buden,4 i det han uti det nionde aldeles förbjuder all ond lusta i vårt hjerta, då det heter: Tu skalt icke hafva lust; och i det tionde går än längre och fördömer äfven den onda medfödda begärelsen och arfsynden, som bor uti oss alla, i det han säger: Tu skalt icke begära.
§ 2
Kaikki nämä Herran käskyt tosin vaativat täydellistä sydämen puhtautta ja siten niissä myös kielletään kaikki pahat halut, mutta pyhä Jumala näki selvästi, miten ihmisten lainkuuliaisuus heidän aistillisten halujensa vuoksi tahtoi jäädä vain ulkoiseen, tai toisten silmissä loistavaan kunniallisuuteen, jonka alle he halusivat kätkeä pahan ja kavalan sydämensä. Neuvoa kysyvän nuorukaisen tavoin he uskoivat, että he ovat noudattaneet kaikkia Jumalan käskyjä nuoruudestaan asti Matt. 19:20. Siksi hän katsoi tarpeelliseksi yhdeksännessä ja kymmenennessä käskyssä erityisesti ikään kuin pyhyytensä kaksoissolmulla velvoittaa valheellisen ja itsevanhurskaan sydämen omien rikkomustensa tunnustamiseen, niin että jos sydän jollain tavoin tahtoisikin kiemurrella pois kaikkien muiden käskyjen alta, niin sen täytyy kuitenkin kavahtaa näitä, jotka ovat ikään kuin247 Herran koko lain lukko. Tai niin kuin autuas piispa Pontoppidan katkismuksen selityksessään5 sanoo, että ne ovat avain kaikkiin muihin käskyihin, sillä yhdeksännessä käskyssä hän kieltää täysin kaikki sydämemme pahat halut sanoessaan: Sinun ei pidä haluta, ja kymmenennessä hän menee vielä pitemmälle ja tuomitsee myös synnynnäiset pahat himot ja meissä kaikissa asuvan perisynnin, kun hän sanoo: Älä himoitse.
Unfortunately this content isn't available in English
Föregående avsnitt: Tionde budordspredikan, § 1
Följande avsnitt: Tionde budordspredikan, § 3
Platser:
Personer: Pontoppidan, Erik
Bibelställen:
Teman: