Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Tankar

Tankar, § 9

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 9.

Nu åter et steg längre fram uti vårt ämne. När Tienstehions-Stadgarne af år 1723 och 1739 utfärdades, ehuru svåra inskränkningar då ock skedde uti deras naturliga friheter, hade de dock den quar, at vid års ändan i en viss faststäld ordning få välja sig husbonde til det följande; men nu har man begynt, ju längre ju mera, arbeta på den än återstående lilla frihetens inskränkning. Det ena tvånget gör altid det andra oumgängeligt. Man såg at vissa års-löner aldrig kunde vinna någon verkställighet, om tienstehionen ej tillika skulle förlora den frihet, at sielfve få söka sig tienst.

Jag vil minnas, at 1766 års Project redan innehölt en enroullering1 af husbönder och tienstefolk, och det nya förslaget, som blifvit tilskapadt i vissa Län, och hvilket flere såsom välsignadt påyrka, fastställer tienstefolkets fördelning genom lott husbönder emellan. Afsigten härmed synes, efter min tanka, hafva varit treggehanda.2 Den första, at afskräcka tienstefolket ifrån flyttningar, då de ingen frihet egde at sielfve det ringaste se sig före. Den andra, at skaffa tienstehion åt den, som annars ingen otvungen ville tiena hos: och den tredie, at aldrig behöfva söka tienstefolk, eller derigenom sättas i nödvändighet, at någonsin betinga om stedsel eller års-lön, utan få följa rent af den häröfver af husbönderna uprättade taxa.

Stanna nu åter härvid, min Läsare, en handvänning, och betrakta menniskan på sin naturliga frihets sida. Hvad tycker du väl om detta blindspel? Jag föreställer mig några myndiga män sittande vid tärnings-bordet, och husbönderne deromkring; de andre bekymrade, hvem de nu måtte få i sin tienst; alena den vrångsinte, som förr blifvit utan, modig öfver et med tärnings-kast förvärfvadt rof; men de flyttande tienstehionen utanföre, såsom fårhopar, med bäfvan för sit okända öde, fördelas efter numer til sina nya husbönder, föga annorlunda än slafvar uppå torget i Alger måste gå dit ödet leder dem. Ömar du, min Läsare, icke vid denna syn, öfver den förtrampade menniskligheten? Hvar är här förnuft? hvar eftertanka? och hvar änteligen hela det vakra ordet Friheten? Altsammans har förvandlats til et tärning-spel.

Men lät oss likväl med mera lugn öfverväga saken. Är då icke förnuft och granskning et vårt slägtes yppersta adelskap framför alla andra kreatur? Hvartil har Skaparen det ämnat? Månn, at blott tiena andra dermed och leka blindbock med vår egen välfärd? Nej, utan at derigenom söka befordra vårt eget sanskylliga bästa, hvartil det at tiena vår nästa äfven är et stort medel, men ej vårt ändamål. Husbonden tol ingalunda, at des tienare leker blindbock i hans syslor, ty dertil fordras flit, omtanke och förstånd: huru eger man då nog tiokt samvete, at tvinga tienaren, at vara blind om sin egen framtid?

Husbonden, säger du, är ju i lika mörker under lotten, som tienaren, han vet icke eller hvem han får i sin tienst; således är det lika tvång för husbonde, som tienare. Det är ock så i sanning; derföre finner jag ock icke huru husbönderne utan oro kunna gå deruti, när jag undantager dem, som för sit barbariska förhållande emot sit tienstefolk äro i almänhet ökände, och derföre genom fritt val sällan eller aldrig kunna få någon tienare, och om de änteligen få någon, så är han redan den ledaste, som ingen husbonde kan komma til rätta med. För detta slags husbönder är lottningen en makalös sak, här får den odygdige skifta bytet jemt med den dygdiga; och här ligger hufvud drif-fiädren til lottningen.

Du säger: En husbonde blifver snart ansedd för barbarisk, när han vil hålla sit tienstefolk til sina skyldigheter, när de ej få lätjas som de vilja, och derföre skal man sedan ej alenast blifva utskämd, utan ock satt med sit hemmansbruk i yttersta förlägenhet. Men jag svarar: När en husbonde drifver sit arbete med ordning, umgås med sit folk som med menniskor, bibehåller kärlek och vördnad, och nytjar emot dem, såsom emot andra menniskor, tolamod och sagtmodighet, får han icke sådant namn af andra än bestar, och sådane ega aldrig vitsord i almänheten, fast hos bespottare.

Så klart som det altså är, at lottningen afskär dygdiga husbönder och legohion deras billiga förmon, at få söka up hvarandra, så uphäfver den ock med det samma de starkaste drif-fiädrar til dygd hos båda två. Husbönderne behöfva efter denna nya plan icke frukta, at de åt hösten skola blifva utan folk; derföre blifva deras passioner emot sina legohion tygellöse, hvilka uti tienste-folkets frihet förr egde en stark, en för menniskligheten nödig håll-hake: och tienstehionen, som då på en gång förlorat al upmuntran til idoghet och dygd, blifva nedslagne, trälaktige och förtviflade. De niuta i denna förfatning ingen upmuntran til idoghet; ty alt deras bemödande blir blott en skyldighet, som icke förbätrar deras vilkor en hårsmon, och den sista, at helst få söka sig en dygdig husbonde, blir dem änteligen här afskuren, då den late och liderlige kan pocka sig til3 samma förmoner, som den villige, om ej husbönders godtycko åter skal blifva rådande, under den rubrik, at husbonden kan ju löna sin tienare, som han förtient; då åter den faststälte lönen får et helt annat utseende, nemligen, det högsta, som husbonden skal gifva tienstehionen är den i taxan faststälte lönen; men väl må han gifva derunder, så litet honom behagar, under den förevänning, at tienaren har ej giort rätt för mera, och då blifver förtrycket dubbelt. Men annars lönar det sig icke, at vara trogen och flitig. Lotten afgör hans öde, och blinda ödet skal med våld quäfja hans begär efter lyksalighet.

Af så lågt trampade siälar kan icke väntas någon politisk dygd, då karbasen4 måste bli nästan den enda drif-kraften til hans flit och trohet, enahanda med dem, som nytjas för de oförnuftiga diuren. Du säger: Der finnes ock beklagligen ingen moralitet5 hos dem. Jag svarar: Den kan ock icke finnas, der alle grunder dertil så ögonskenligen kastas öfverända.


  1. här: antecknande på en lista, förtecknande
  2. tredelad
  3. pocka sig til: skaffa sig eller utverka
  4. piskan
  5. moral

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: