Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Tankar

Tankar, § 6

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 6.

Men hvad som i synnerhet gör tvungna års-tienster stridande emot naturens dem förundte frihet, är det, at arbetare just genom dem afhållas och hindras, at följa Skaparens egen inrätning och naturens drift i giftermål.

Vi tale icke denna gången om den skada, som riket genom detta tvång förorsakas: Längre fram få vi se närmare in i den saken; nu är alenast den frågan före: om den lag kan vara grundad i naturlig billighet, som lägger hinder i vägen för naturens ömaste och verlden upräthållande böjelse? Lego-hions stadgan, säger du, förbiuder ju icke giftermål för tienste-hion? Men lösdrifvare och landsstrykare titelen, svarar jag, gör det med den tilsägelse, at sådane, jemte bakstugu-hion, i Svea Rike ej skola tolas. När dräng och piga gifta sig i sin tienst, förlora de gemenligen någon del af sit förra förtroende hos sit husbonde-folk: hafva deras husbönder tilgång på tienste-hion, vräka de dem åtminstone nästa fardag,1 och ingen vil mera hafva dem, annars än i högsta nödfall, då äro desse stackare utan fädernesland: Lagen säger, sådane skola i Svea Rike icke tolas: icke få de bo på et ställe, icke få de stryka landet omkring som tattare. Mannen kunde någon til äfventyrs vilja hafva, men då måste han skilja sig från sin hustru, som är utan hemvist, ofta i de brydsammaste omständigheter. Skal icke detta förhindra giftermål?

När foglar para sig, begynna de strax at gemensamt bygga sit bo och sköta sin kulle: deras slägtes fortplantning tol ej det minsta tvång; rör någon vid boet och alenast handterar äggen, öfvergifva de det, eller ock om de ligga ut dem, är dock den kullen mästadels förlorad. Men få de hushålla i sin frihet och följa naturen, komma de fram med skaror af sit slägte, som utgöra et litet samhälle eller hushåll inom sig, tils de hunnit blifva i sina åldrar myndige och skingras från hvarandra. Huru skal mennisko-slägtet då trifvas under tvång? Man räknar, man calculerar, man stadgar, man reglerar om alting, som man säger, til fortplantning af sit slägte, men med alt detta smälter vårt slägte bort, och i stället för inbyggare på jorden, har man några ziffror på papperet om stora möjligheter, som alle dock äro utan lif och rörelse.

Hvem af tienstehion vågar sig då at under så hårda öden tänka på giftermål? Intet annat än öfverilningar af naturens drift kunna oförvarandes leda dem in i sådana beslut, dem de snart ångra, och som med så många svårigheter äro beledsagade.

Man invänder häremot vidare: Ehuru Tienstehions-Stadgan förbiuder backstugu-hion, så äro dock flere förfatningar, som tillåta och fridlysa dem: Dertil har Öfverheten genom eftergift af personliga utlagor för dem, som hafva flera barn, sökt såsom genom præmier upmuntra giftermål, så at häröfver ej borde vara at klaga. Se, min läsare, sådant blandverk är uti våra politiska förfatningar: Ena gången skallar man2 efter dem, och gör dem fridlösa och förlustiga sin medborgerliga rätt, en annan gång fridlyser man, och rätt som man fridlyst dem, och de fått sätta sig litet, så faller det oss in at anställa en klapp-jagt efter dem: och litet derefter är man åter stor patriot, som antager deras sak och förskaffar dem præmier för sina barn. Hvad är för systeme i alt detta? Och deraf händer, at man har förordningar til alt hvad man vil, och som man tycker bäst passa sig vid hvarje serskilt händelse: Vil man befria dem, så tager man et fribref ifrån den ena hyllan i förordnings-archivo, och dömer dem lösa; men tycker man omständigheterne fordra tienste-hion åt oss sielfva eller våra vänner, så tager man en hel bundt fördömelser öfver lösdrifvare, lättingar &c. ifrån den andra hyllan, och sätter hela Krono-betieningen i rörelse at inställa dem i års-tienst. Deraf måste ock hända, at den ene Landshöfdingen, som råkat få lösdrifvare-bundten i sina händer, jagar i sit län, och husbönderne hemta för det närvarande rika byten af tienste-hion, då de andre träffat för fri-brefvet, och under närvarande brist hålla plant-skolor af menniskor för efterkommande. Hvad är icke detta för en oreda och verkar olika styrelse i hvart län uti et och samma rike och under en och samma milda Regent, och enahanda lagar. Då deremot en säkerhets act för arbetare, hvilken för evärdeliga tider uphäfver alla inskränkningar af deras friheter, och härställer dem i det stället inga andra förmoner, inga præmier, än dem naturens Herre skänkt dem med födslen, at vara frie jordenes inbyggare, som hade lof och säkerhet, at sörja för sig och de sina, giftas och bo på jorden, är den enda som härvid gör alt hvad som göras kan och bör, och tager vapnen utur händerna på deras förtryckare.


  1. vissa bestämda dagar av året då tjänstehjonen kunde flytta eller byta tjänstställe och husbönderna kunde bli av med tjänstehjon som de inte längre kunde behålla eller ville ha i sin tjänst
  2. skallar man: går man skallgång, letar man ivrigt efter

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: