Swar på Critiquen i Dagligt Allehanda N:o 298 af den 30 Decemb. emot Skriften rörande Husbönders och Tjänstehjons naturliga rätt.1
Tack min Herre, som bewärdigat mina Tankar med någon Critik. Jag betygar heligt, at jag ingen ting högre önskade, än at Tjänstehjonens, de wärnlösaste Medborgares rätt blefwe både med och mot ventilerad, ty just därigenom skall med Guds hjälp deras dag en gång upklarna. Men hwad är det min Herre criticerar? Mina slutsatser til Tjänstehjonens förswar, men icke de grunder hwarpå jag bygt dem. Förstod min Herre dem icke? eller hade min Herre icke tålamod at läsa igenom dem? eller woro de för swåra at häfwa öfwerända? Lika mycket, hwilkendera måtte händt, hade Herr Criticus bordt weta, at så länge de stå orörda så göra slutsatserna sig sjelfwa och gå ingalunda öfwerända med några illa tillämpade infall och orimmeliga liknelser.
Herr Criticus lärer se sig föranlåten at för Allmänheten snart återkalla sina swåra beskyllningar emot min Frihets-principe, at öfwerenskomma med Tjänstehjonet om lönen för dess arbete, då man i wänlighet underrättar honom därom, at Kongl. Råd-Kammaren i sitt med mognaste granskning författade Project til en förnyad Tjänstehjons-Stadga, i 1 och 2 §. §.2 fastställer emellan Husbonde och Tjänare en nästan likadan och lika widsträckt frihet. Mig tilkommer ingalunda den heder, at hafwa warit Auctor för denna Frihets-satsen. Den har långt förr än jag i detta ämne satt pennan på papperet hunnit up til Thronen, och genomträngt en wis och skarpsynt Regents hjärta til förbarmande emot sina tryckta undersåtare. Den är bland annat för flere år sedan med oryggeliga grunder bewist af Herr Adjuncten Barchäus i sitt belönta Swar på Kongl. Wetenskaps Academiens Fråga: Huru Sweriges ringa Folkhop kunde bäst anwändas? som är tryckt 1772.3 Den efterlefwes i all sin widd i alla lyckeliga Stater i hela Europa, och är det aldeles omöjeligit för et Rike, at utom den kunna behålla sitt Folk och wara lyckeligt. Men at den hos oss ännu icke allmänt wunnit burskap, därom witnar beklageligen ej allenast min Herres Critik, utan ock hwad i min lilla Skrift pag. 7 och 84 finnes infördt, hwarigenom frihetens lyckeliga werkan i många delar blifwit hämmad. Men däruti misstager Herr Criticus sig äfwen, at han upgifwer fria beting,5 såsom de enda af mig anmälte medel, at hjälpa wår brist på Tjänstefolk; har han ej läst 12 och 17 §. §.,6 hwarest talas om deras personliga säkerhet och frihet til giftermål? Har min Herre emot dem något at inwända? eller tror han äfwen utom dessa medel kunna winnas tilgång på Arbetare i wår tjänst? då måste han wist skaffa oss Arbetare från någon annan Planet.
Herr Criticus wil skräma mig, såsom Präst, med minskningen af wåra förra lagliga rättigheter, genom en sådan utwidgad Frihets-principe, men jag bör försäkra min Herre, at jag först, såsom Auctor icke känner några band af egennyttan, då jag talar för Medborgare: denna lilla fogel fångas icke på den qwist min Herre tror. Därnäst bör jag berätta min Herre, at jag wet många Lärare7 wara wäl lönta i Städerne, där inga Lagars band utan en inbördes kärlek afmäta deras löner. För det tredje bör min Herre lära sig at göra åtskilnad emellan Näringar och et Samhälles styrelse. Min discurs8 har warit i det förra, och min Herre blandar det in uti det senare. Uphäfwandet af styrelsen förstör Samhället och det skygd Medborgare söka därunder, men friheten i Näringarna styrker densamma. Om styrelsen heter det i Swerige: Konungen äger styra Rike sino - - Han och ingen annan.9 Denna styrelse måste ske genom högre och lägre Ämbetsmän, af hwilka somliga åligger at genom dageliga underwisningar dana Folket ifrån barndomen, at blifwa förnuftiga Människor, goda Christna och redeliga Medborgare, andre hafwa at uträtta Konungens befallningar i allehanda särskilta mål, andre åter at afhjälpa twister om mitt och ditt och at döma lasten och skydda oskulden. Finner nu den Styrande Magten dessa sina armar wara oumbärliga, så lärer han ock weta at efter deras behof och Landets Lagar så löna dem, at han genom deras glada tjänst säkrast kan gagna sig, sitt Rike och Medborgare. Men at fastställa wissa årslöner för Tjänstefolk, är detsamma som at låta köparen sätta taxa på andras sälgbara Waror, som emellan Gudar kunde låta höra sig,10 men emellan fördärfwade Människor knapt lärer kunna få bättre namn än et Aristocratiskt Herrawälde11 på den ena, och träldom på den andra sidan, som ofelbart måste förr eller sednare förswaga Rikets naturliga styrka.
Liknelsen om et Skepp där watten eller proviant tryter, är aldeles orimmelig. Hwilkendera skola Tjänstehjonen här wara? skola de här likna provianten, eller besättningen? Förstås de här under proviant, så frågar jag: Mån Criticus tror at Styrande Magten är i stånd at göra et jämn-skifte af Tjänare emellan Husbönderna? eller huru nögd torde min Herre wara därmed, om han i stället för 4 nödiga Tjänstehjon ej fin
ge låf at taga sig flere än 2? Jag tror säkert at min Herre wore den första som ropade: Här är ju ingen frihet. Skall Tjänstefolket åter wara besättningen som få i sin hungers-nöd halfwa portioner, så frågar jag: Hwad är det för en nöd som nu twingar Husbönderna at ej gifwa sitt Folk mera än halfwa löner? Genom halfwa portioner kan besättningen räddas från döden, men genom små löner twingas Arbetsfolket at fly bort ifrån sitt Fädernesland. Med et ord: Det hänger icke ens ihop.I 3:dje Momentet frågar Herr Criticus mig, om accord12 blifwer möjeligit när brist yppas på en Wara? Jag swarar: ja wisst. Men huru kunde en så simpel sak wara min Herre en gåta? Det wet ju den enfaldigaste, fast Waran i sådant fall blir dyrare, hwarigenom hon åter drages in utifrån,13 om ock hundrade förbåd låge i wägen; och samma sak är med Tjänstehjon. Historien om en Karl som med Pistolen accorderade om en Resandes Ur eller Pung passar icke ens på den ringa Arbetaren, som nödgas förtjäna sig föda och kläder dageligen, han har wisst ingen Pistol at truga med, utan snarare på dem, som wilja tilskapa Lagar och genom dem twinga den wärnlösa at sälja sitt arbete, sin swett och möda för en hundpenning.14
På 4:de frågan kan Herr Criticus få swar i den criticerade Piecen §. 13,15 hade han läst den förr så hade han nu sluppit at fråga.
Uti 5:te puncten frågar min Herre om naturens rätt trädes för nära16 genom några små inskränkningar, hwarmed han förstår stipulerade löner, som i hans ögon äro små inskränkningar, men för den fattiga Arbetaren synas stora, emedan de wid wissa tilfällen kunna beröfwa honom halfwa wärdet af sitt arbete, och därpå swarar jag: utan all twifwel; och wil för denna gång allenast bestyrka det med Konung Ludvig den 16:s af Frankrike ord: Gud har sjelf gifwit hwarje människa til egendom den rättigheten, at arbeta; och denna egendom är den första, den dyraste af alla, den som NB. minst får inskränkas.17
Fablen om Magens sammanhang med de andra Lemmar passar icke illa, ty i sanning, min Herr Criticus, om Arbetarenas magar genom små inskränkningar blifwa toma, så twinar hela Rikskroppen bort och liknar snart et benrangel.
Sluteligen afmålar min Herre några spöken18 på de enfaldigas räkning, då han ej wågar påstå dem wara följder af mine satser; men jag beder rätt mycket, at de få stå för min Herres egen conto, tils någon enfaldig wil antaga dem för sina; och det sker wisst icke i brådkastet.19 Eller hwad är det för tagna anledningar emot Religion, goda Seder och Stånds Privilegier, som min Herre talar om? Här kan ju icke wara frågan om tagna, utan om gifna anledningar; at min Herre tagit sig anledningar til flera orimligheter af min Skrift, hwad rår jag därföre? men at jag gifwit dem, tilkommer min Herre at bewisa.
Anders Chydenius.
Föregående avsnitt:
Följande avsnitt:
Platser: Europa Frankrike Sverige (Swerige, Swerge, Ruotzi)
Personer: Barchaeus (Barchäus), Anders Gustaf Bergius, Bengt Ludvig XVI (Ludvig d:n 16)
Bibelställen:
Teman: